Akvarium och teknik

»

Funderingar kring glas och glas

Jag har kvar två stycken glas skivor från ett 1600L akvarium.
Dom är 90x80 och 8-9mm tjocka. Vad man har läst överallt är ju att det är på tooook för tunt för nå 1600l.
Men det är tydligen härdat glas, är det verkligen sån skillnad på härdat och inte?
Härdat glas tål mycket mer, men sen beter det sig annorlunda om det väl går sönder. Blir det en liten spricka så krossas hela glaset.

Om man ska köra härdat eller inte till akvariet har det diskuterats flera gånger här, men vet inte vad folket brukar komma fram till. Och jag vet heller inte om det är tillräckligt med den tjockleken för 1600 liter. 2x 90x80 låter definitivt som att karet ska vara 80 högt och då bör man väl ligga på 15 mm om det är vanligt glas.

CptMigraine vet garanterat mer.
Skrivet av randomrogge
Jag har kvar två stycken glas skivor från ett 1600L akvarium.
Dom är 90x80 och 8-9mm tjocka. Vad man har läst överallt är ju att det är på tooook för tunt för nå 1600l.
Men det är tydligen härdat glas, är det verkligen sån skillnad på härdat och inte?
Härdat glas är 3-5gånger starkare. Men jag hade enbart kört härdat om jag haft det laminerat. En smäll på kanten eller något spetsigt på rutan så smäller det. Hel rutan blir smulor.
Mitt glas är ju härdat.
Men då ligger det ju insilikonat i en träkonstruktion så inga kanter är åtkomliga. Det är ju dessutom 3 laminerade skivor med avfasade kanter på alla 3 skivorna...

Är alla kanter fasade så minskar det ju risken enormt att något händer med glaset oavsett om det är härdat eller inte.
Hade tänkt använda dom som frontglas i ett plywood akvarium (200x100x80), men vet inte riktigt nu.
Kanske får bli bottnar av dom till två identiska glas akvarium istället :/
Skrivet av randomrogge
Hade tänkt använda dom som frontglas i ett plywood akvarium (200x100x80), men vet inte riktigt nu.
Kanske får bli bottnar av dom till två identiska glas akvarium istället :/
Härdat kan spontansmälla med. Laminerat är man ju säkrad med en ruta är lite risky
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.