Vårdcentralen

»

Öga svullet

Har en snakhead som har sina ögon svullna en har sk spruckit
Vad är detta och hur behandlas detta
Oj det såg illa ut, har den bara blivit så över en natt eller har den bråkat med någon annan fisk?
Nä det har försämrats gradvis
Trodde först att den åkt in i något eller som du säger bråkat
Trodde det skulle läka ut
Tydligen har jag tänkt fel i och med att det blivit sämre
Tittat på dom andre snakheaden och dom har som vita typ fläckar med hål i
Kan jag fått parasiter eller
Har gjort vatten byte idag
Men vet inte om jag vågar ge dom salt eller vad dom tål för medicin
Har en del men vet ej
En del fiskar är ju känsliga
Det finns ju något som kallas för "popeye disease" ...kanske kan det vara det?
Beror väl på någon infektion i så fall?
Ska nog finnas mediciner som fixar det... men frågan är om den kommer kunna se igen, det såg ganska långt gånget ut... men ormhuvuden har rätt bra läk-kött också kan vara värt att testa!

Den andra ser ut att ha något med dom där porerna på huvudet, som hål-i-huvudet-sjukan lite... och i så fall är det Octozin som brukar funka, ganska säker på att Channor brukar tåla den.

Salt är dom inte superkänsliga mot heller vad jag har märkt, så det är något man kan testa absolut.
Det ser som sagt väldigt långt gånget ut det där. Börja med rejäla vattenbyten, alltså minst 70-80% till att börja med och fortsätt byt i alla fall 50% varannan/var tredje dag ett tag framöver, och salta 3dl / 100 liter. Ormhuvudsfiskar tål salt, mig veterligen så är det bara en gammal skröna att de inte skulle tåla det. Jag har saltat massvis med gånger med channor.

Angående de där hålen i huvudet, det liknar inte riktigt "hål-i-huvudetsjukan" egentligen. Vid HIH brukar det bli mer som olika stora gropar i huvudet. Och vad jag vet så drabbar det för det mesta ciklider av olika arter. Men det kanske kan drabba channor också, är lite osäker.

Hur stort är karet, hur ser filtreringen ut, vad går mer i karet och hur ofta byter du vatten samt hur mycket? Ormhuvudsfiskar är ganska tåliga fiskar, och jag tänker att om båda två utvecklar någon sorts sjukdom eller infektioner så kanske ditt vatten inte är helt 100. Just popeye är ju inte en sjukdom i sig, utan en infektion som oftast dyker upp då vattnet i är riktigt bra.
720 liters akvarie
byter ca 1gång i månaden
finns malar i akvariet osså
Jo HITH kan se ut på det där sättet i början också & ormhuvuden är nog inte immuna även om jag iofs. aldrig har hört talas om något tidigare fall, tror alla firrar kan drabbas... men som sagt det var bara en tanke som slog mig, kör salt först och se vad som händer.

Gör även rent filter och bottensubstrat om det var längesen och se till så syresättningen av vattnet är ordentlig, kolla även PH, kalk kan behöva tillsättas i kar där det har börjat falla.

Hur ser malarna i karet ut och vad har du för filtrering förresten?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.