Rockor

»

Snabbandad?!

Då gör vi ett nytt försök från inläggs kungen (NOT)haha.

Någon som har en aning vad detta kan bero på? Gjorde nyss ett VB på 50% o tillsatte salt men är fortfarande snabbandade..
Flåsande brukar ju vara ett tecken på syrebrist, vilket i sin tur kan orsakas av för dåligt flöde i karet eller höga nitritvärden. Mät alltid nitrtiten innan du börjar byta vatten så får du svar direkt om det är där problemet ligger.

Hur stort är karet, vad har du för filtrering, vad har du för fisk i karet, och hur ofta/hur mycket vatten byter du?
Hur har det gått för rockan?
Det har gått bra.. ett vattenbyte och lite salt gjorde susen. Kör lite tätare vb nu än innan me så flyter på
Skrivet av HampusH
Hur har det gått för rockan?
Vad jag förstått har det gått bra. Dom va nyinflyttade när han gjorde inlägget om det, så tror det hade med det att göra (är mina 2 gamla rockor så haft kontakt med Johnny om det)
Skrivet av Eileforsen
Det har gått bra.. ett vattenbyte och lite salt gjorde susen. Kör lite tätare vb nu än innan me så flyter på
Dom längtar nog till nya karet ;)
Skrivet av HampusH
Flåsande brukar ju vara ett tecken på syrebrist, vilket i sin tur kan orsakas av för dåligt flöde i karet eller höga nitritvärden. Mät alltid nitrtiten innan du börjar byta vatten så får du svar direkt om det är där problemet ligger.

Hur stort är karet, vad har du för filtrering, vad har du för fisk i karet, och hur ofta/hur mycket vatten byter du?
Ursäkta sent svar :p nu bor dom i ett 600 med oscar o cichla blans annat.. flyttar i aug till ett 1120. Filtreringen i daxlöget är en fx6 o en sunsun 2000L/h. Har oxå en streamer till ytrörelse.. innan bytte jag 50% i veckan. Nu byter jag 40-60% 2ggr i veckan :)
Gött att höra!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.