Funderar på droppfilter ovan på karet. Med filter/leka och växter. Men vilken storlek på plastbacken. Hur mkt vikt klarar glaset? Det är ett diamant akvarium på 1120 liter, 200*80*70.

Skrivet av FredrikRoman
Funderar på droppfilter ovan på karet. Med filter/leka och växter. Men vilken storlek på plastbacken. Hur mkt vikt klarar glaset? Det är ett diamant akvarium på 1120 liter, 200*80*70.
Hur tjockt glas? Hur ska du placera det?

Skrivet av faltaren
Hur tjockt glas? Hur ska du placera det?
12mm glas. Beroende på storlek på backen. Antingen tvärs över karet. Eller snett på kortsidan och långsidan. Eller 2st brädor över karet och där på backen.
Så länge du får tyngden på sidorutorna så tror jag inte att det finns någon praktiskt begränsning.
Som sagt; om du fördelar tyngden på akvariets över kant av din front- sido- och/eller bakruta så ja du ha ganska mycket vikt innan det händer något.
För mina droppfilter så har jag lagt träreglar eller platta "alluminiumstänger" på djupet eller på längden av karet, beroende på storleken och måtten på filtret. Över min sump står en Ikeaback som är några cm bredare i botten än vad akvariet är djupt, så den står perfekt rätt ovanpå karet.
Tackar:) ska försöka få lite tid o bygga något:) tar lite tid att ha en lite blivande akvarist:)
Själv har jag skruvat upp konsoler på vägen som går ut 10 cm över karet. Men du kanske inte har en vägg bakom?