Min perrunichthys perruno äter inte. Har haft den 2veckor. Har testat torsk och räkor. Förra ägaren gav den pellets. Har ni tips på foder? Vilka pellets till större malar?
Den äter forfarande inte vad jag kan se. Har testat torsk, sej, spetta, räkor, pellets och morot. Moroten nosade den på. Ska få flodräkor idag hoppas dom funkar!
Flodräkorna funkade inte heller.. musslor kanske? Ska testa daggmask med..
Hikari Massivore Delite brukar väl funka för det mesta som är rovigt, inkl. rovmalar.
En icke käkande rovmal är ju rätt oroväckande, de brukar ju typ vara glupskast in the business.
Har den skydd i karet? Provat att mata efter släckning? De är ju nattaktiva o skygga på dagen.
Kollat vattenkvalité etc.? Hade du den i karantän innan och behandlade mot parasiter o annat skräp?
Kan ju testa med levande (även om det strider mot diverse etiska & skrivna lagar) småfisk om det triggar den om inget annat fungerar.
Definitivt lite märkligt att en rovmal inte ens tar tinade räkor och fisk.. Pellets kan ju vara tråkigt i början men det är sällan rovmalar är kräsna. De brukar ju leka dammsugare rätt snart efter att de hamnat i ett kar.
Testa levande daggmask först.. Jag skulle inte uppmuntra att mata med levande fisk, först och främst pga. våra lagar men sen så är jag ganska säker på att om den skulle ta levande fisk så kommer den ta levande daggmask. Daggmask är mig veterligen mycket bättre dessutom...
Hur beter sig andra fiskar i karet? Och hur beter sig perrunon? Kanske kan hjälpa om du postar ett filmklipp eller så, innan och under matning.

Skrivet av HampusH
Definitivt lite märkligt att en rovmal inte ens tar tinade räkor och fisk.. Pellets kan ju vara tråkigt i början men det är sällan rovmalar är kräsna. De brukar ju leka dammsugare rätt snart efter att de hamnat i ett kar.
Testa levande daggmask först.. Jag skulle inte uppmuntra att mata med levande fisk, först och främst pga. våra lagar men sen så är jag ganska säker på att om den skulle ta levande fisk så kommer den ta levande daggmask. Daggmask är mig veterligen mycket bättre dessutom...
Hur beter sig andra fiskar i karet? Och hur beter sig perrunon? Kanske kan hjälpa om du postar ett filmklipp eller så, innan och under matning.
Svampen har givetvis rätt i att testa lite sprattlande mask innan nåt annat levande och har nog rätt i att det är troligare att gå ner också.
Ska testa mask får vi se. Har inte varit hemma sedan lördag. Så den kanske e mer sugen imorn. Har gömslen. Ska fixa mer. Den brukar vila på dagarna. Kommer fram någon gång o kollar läget. E framme på nätterna eller när man släkt belysningen kan vara stressad? Simmar mkt på ett ställe fram o tillbaka mot rutan. Dom andra fiskarna mår prima. Äter bra. Vet ej vatten värden, men byter 20-30% i veckan. 50% 1gång i månaden beroende på. Kan spela in en film. Men måste jag först lägga upp den på youtube för att lägga upp adressen här sen?
Nafsade på pellets, men spottade ut. Mask, antagligen men det var mörkt så jag såg inte om den tog. Men jag funderar på tempen? Jag har 24,8. Den kanske vill ha varmare ?

Skrivet av FredrikRoman
Nafsade på pellets, men spottade ut. Mask, antagligen men det var mörkt så jag såg inte om den tog. Men jag funderar på tempen? Jag har 24,8. Den kanske vill ha varmare ?
Man kan tycka att det inte borde göra så stor skillnad, men testa att dra upp till 28C. Det är ju ändå några graders skillnad, och många tropiskt levande fiskar vill mer än gärna ha den där goa värmen på minst 26-27C...
Hade också testat att höja...
Har höjt tempen 27,5 nu. Har nafsat lite mer på pellets samt tagit några alg tabletter:)
Tänk på att det är en rovfisk. Grönfoder skadar ju inte att den får i sig, men försök se till så att huvudfödan är pellets avsedda för rovfisk varierat med annat fryst. Skönt att den verkar vara mer på hugget nu i alla fall! ? Du kan ju testa att fortsätta dra upp till 28-29C. Så länge du har bra fart på vattnet och framförallt ytan, så att vattnet är syrerikt, så är det bara bra med lite högre temp... Kan tänka mig att när den väl äter och har kommit igång så kanske du långsamt sänka ner till 26-27 igen om du vill. Höjd temp = ökad metabolism = snabbare växttakt på alla fiskarna i karet.

Skrivet av HampusH
Tänk på att det är en rovfisk. Grönfoder skadar ju inte att den får i sig, men försök se till så att huvudfödan är pellets avsedda för rovfisk varierat med annat fryst. Skönt att den verkar vara mer på hugget nu i alla fall! ? Du kan ju testa att fortsätta dra upp till 28-29C. Så länge du har bra fart på vattnet och framförallt ytan, så att vattnet är syrerikt, så är det bara bra med lite högre temp... Kan tänka mig att när den väl äter och har kommit igång så kanske du långsamt sänka ner till 26-27 igen om du vill. Höjd temp = ökad metabolism = snabbare växttakt på alla fiskarna i karet.
Ah jag vet. Testade bara ifall den ville smaka på det:) bättre än inget. Har 2 cirk pumpar och en luft pump och ytterfiltret. Men har så jag kan få till mer flås. Jag fortsätter med varierad kost. Den verkar ju bli mer intresserad iaf:)
Förresten är denna bra? Eller har ni tips på bättre?
När det kommer till pellets för rovfisk så kör jag nästan uteslutande Hikari cichlid Gold. Det är bra grejer det. ☺

Skrivet av HampusH
När det kommer till pellets för rovfisk så kör jag nästan uteslutande Hikari cichlid Gold. Det är bra grejer det. ☺
Mm det är bra men jag upplever att både rockor och cikliderna är gladare för massivore.

Skrivet av faltaren
Mm det är bra men jag upplever att både rockor och cikliderna är gladare för massivore.
Massivore är lyx! Lite bättre, lite goare, lite dyrare... Och lite mer illaluktande. :D
Bra sida på nätet o beställa från?