Vårdcentralen

»

Rocka med trasig disk..

Vad kan ha hänt med min lilla Motoro?
Kan det varit en av mina fengäddor som tagit en tugga? 45 cm endlis..
Kan inte komma på något annat....
Lånar din tråd.
Om rockan ser ut så här så är det bara å salta vidare?!
Skrivet av Simon
Lånar din tråd.
Om rockan ser ut så här så är det bara å salta vidare?!
Kan räcka med extra salt men om du är orolig eller vill att det ska läcka snabbare så är det bäst att medicinera med antibakterie , denna räcker länge och är effektiv https://www.vattenliv.se/produkt/anti-bakterie-1-l/
Japp så såg den ut, det läkte ihop fint efter lite salt och vattenbyten. Dock upprepade sig detta ibland, och en morgon jag tände så va hela disken förstöd med hål i och den låg död i hörnet :(
Trodde den fastnat med disken när de stora endlis käkade pellets. Men så va inte fallet sista gången....
Rockor får ju ganska enkelt bett runt disken, oftast av andra rockor eller andra fiskar som håller till på botten - speciellt fengäddor. Vid sådana mekaniska skador så är det alltid VB och salt som gäller. Antibakteriell medecin är ju inte fel heller, som pleco sa, men rent vatten och salt kommer man långt på.
Skrivet av HampusH
Rockor får ju ganska enkelt bett runt disken, oftast av andra rockor eller andra fiskar som håller till på botten - speciellt fengäddor. Vid sådana mekaniska skador så är det alltid VB och salt som gäller. Antibakteriell medecin är ju inte fel heller, som pleco sa, men rent vatten och salt kommer man långt på.
Tack för tipsen!
Man vill ju alltid fiskens bästa.
Då är jag redan på rätt spår, men det skadar aldrig att dubberchecka när det finns ett helt forum med kunniga personer ??
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.