sf_polypterus

»

ID min endlicheri

Kommer säkert inte kunna få nå svar här men verkar inte som att asiaterna och amerikanarna på mfk klarar att identifiera min endli :P Men iaf, spännande fisk riktigt aktiv och liknar en volta endli på mönstret men en odlad på huvuden. Har färger som min tikinso guinea och kroppsform som en vildfångad. Vad säger ni, VF eller odlad? :) (frågar bara för att jag vill lära mig om mina fiskar, bryr mig inte om den är vf eller CB den är awesome anyhow)

[ATTACH=CONFIG]2580[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2581[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2582[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2583[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2584[/ATTACH]
Är du säker på att den e VF??
[QUOTE=THE DOUCHE;11070]Är du säker på att den e VF??[/QUOTE]

Nä den är med 99% säkerhet odlad :P men den har så mkt renare mönster än alla andra odlade jag sett och färgerna är nästan som min VF tikinso dock lite mer "washed out". Men huvudet säger odlad och den har inga tydliga mönster på huvudet som VF brukar ha.

Tror denna är odlad i Japan under namnet "golden endlicheri" vet dock inte var föräldrarna är ifrån men garanterat odlad på 2st VF exemplar.
Går det faktiskt att se på fisken om den är odlad genom att se på mönster? Är inte mönster individuella på dessa fiskar, oavsett om de är odlade i fångenskap eller om de är vildfångade? Jag tycker det låter märkligt bara. ;-)
[QUOTE=xlnz;11079]Går det faktiskt att se på fisken om den är odlad genom att se på mönster? Är inte mönster individuella på dessa fiskar, oavsett om de är odlade i fångenskap eller om de är vildfångade? Jag tycker det låter märkligt bara. ;-)[/QUOTE]

Jag går på färgen oxå, odlade brukar (vanligtvis) ha mycket mer brutna ränder och ljusare färg. VF har i princip alltid likadana mönster om de kommer från samma fångstplats.
Aha, det är så. Har läst om att fångstplatsen kan ha med färger och mönster att göra. Hade bara ingen aning om att mönstret ändras på fisken beroende på om den är född i fångenskap eller i det vilda. Det borde ju inte vara annorlunda tycker jag. Kanske är blandningar mellan olika varianter i fångenskap som gör skillnaderna.
År av Inavel o blandning
Men min endli i denna tråd är nog odlad på 2st vildfångade exemplar och jag skulle gissa att båda eller en av dom var från Volta gående på mönstret. Men de flesta odlade endlis man köper kan vara odlade på 10+ olika generationer av odlade endlis från kanske 4 olika fångst ställen :P Som kakans fetaste endli: [ATTACH=CONFIG]2785[/ATTACH] den är nog väldigt mixad men grymt cool :)

Här är 3 olika guinea endlis alla med liknande mönster: [ATTACH=CONFIG]2789[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2787[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2788[/ATTACH]
Var fick du den ifrån?

[QUOTE=Farox;11100]År av Inavel o blandning[/QUOTE]
Ja helst sant, det gör mycket på utseendet. Ta alla odlade delhezis utan några riktiga ränder tex... men det borde ju inte uppstå redan under första generationen tycker man.

Dom olika vilda varianterna är jag helt kass på, men man bukar ju kunna se tydligt på endys om dom är VF eller inte... detta fallet var rätt svårt att säga faktisk.
[QUOTE=THE DOUCHE;11126]Var fick du den ifrån?

Ja helst sant, det gör mycket på utseendet. Ta alla odlade delhezis utan några riktiga ränder tex... men det borde ju inte uppstå redan under första generationen tycker man.

Dom olika vilda varianterna är jag helt kass på, men man bukar ju kunna se tydligt på endys om dom är VF eller inte... detta fallet var rätt svårt att säga faktisk.[/QUOTE]

Köpte av Kakan som jag tror köpte av Micro som köpt den som "golden endlicheri" från Tyskland eller nåt men jag är inte säker :P Jag tror därför denna är odlad på två VF för att den har så pass snyggt mönster.
njet den e inte från micro den kommer från gooner som har haft den sen den var bejbis . köpt som vf och det är inte konstigt i detta fallet att dom skrev den som vf .ja har vart helt bergbomb på att den va vf ja me:) hur som e den så sjukt snygg å ja saknar den lite hehe så när du ska sälja den så vet du vart den ska:)

men som sagt inte från micro utan från gooner:)
[QUOTE=kakan;11130]njet den e inte från micro den kommer från gooner som har haft den sen den var bejbis . köpt som vf och det är inte konstigt i detta fallet att dom skrev den som vf .ja har vart helt bergbomb på att den va vf ja me:) hur som e den så sjukt snygg å ja saknar den lite hehe så när du ska sälja den så vet du vart den ska:)

men som sagt inte från micro utan från gooner:)[/QUOTE]

Ah ok, håller inte koll på riktigt allt ;) Jo den är min favorit endli, matglad som fan hos mig, äter nog mest av alla pollys. Hon gillar även att gräva ner huvudet i sanden (fast lyckas aldrig), detta är enda pollyn jag ägt som visat det beteendet.

Klart hon ska till dig om hon ska iväg igen :)
hehe ne man kan inte hålla koll på allt:) ja här vet ja inte om den gjorde så då ja inte har ngn sand men kanske hos gooner?! kommer bli bra om hon e matglad me tanke på vad som väntar på dig under mitt kar just nu muhaha...har även kontacktat tyskland ang import nu så du vet får c vad jag får till svar :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.