Akvarium och teknik

»

Stort akvarium. Vad kan man bygga i för material?

Jag sitter och planerar inför ett framtida projekt och än sitter jag fast på teknisk nivå men vill få lite klarhet i de olika alternativ som finns då dom står till grund för vad jag bör köpa för hus.

Tankarna går kring dessa "alternativ" och siffrorna är bara teoretiska.

Hus utan källare.
Helglas akvarium eller plywood
220/100/80 till 300/150/140

Hus med källare.
Plywood eller betong/cement
270/130/100 till 400/200/140

Hus utan möjlighet till stort akvarium
Egen byggnad till stort akvarium. Budgeten sätter gränserna men 300-500/200-250/140 bör det bli för att det ska vara värt det.
Betong/cement blir det i så fall.

Problemet är att jag hittar dåligt med info om liknande byggen så tips mottages! 

Tjocklek på betong och kanterna runt rutor är avskräckande men även livslängden på plywood akvarium är avskräckande (har fått in 10 år i huvudet?)

Vad tycker ni helt enkelt? :)
Så länge du har hus med betongplatta är det bara att köra. 
Skrivet av JohanAntonsen
Jag sitter och planerar inför ett framtida projekt och än sitter jag fast på teknisk nivå men vill få lite klarhet i de olika alternativ som finns då dom står till grund för vad jag bör köpa för hus.

Tankarna går kring dessa "alternativ" och siffrorna är bara teoretiska.

Hus utan källare.
Helglas akvarium eller plywood
220/100/80 till 300/150/140

Hus med källare.
Plywood eller betong/cement
270/130/100 till 400/200/140

Hus utan möjlighet till stort akvarium
Egen byggnad till stort akvarium. Budgeten sätter gränserna men 300-500/200-250/140 bör det bli för att det ska vara värt det.
Betong/cement blir det i så fall.

Problemet är att jag hittar dåligt med info om liknande byggen så tips mottages! 

Tjocklek på betong och kanterna runt rutor är avskräckande men även livslängden på plywood akvarium är avskräckande (har fått in 10 år i huvudet?)

Vad tycker ni helt enkelt? :)
Om du inte sett "The king of DYI" så kan jag varmt rekommendera hans youtube där han nyligen tagit på sig projektet att bygga ett ~8000L betongkar.

Hela hans kanal är väldigt bra och jag personligen tycker han är underhållande och bra att förklara.

Han börjar snacka om och visa bygget runt 8min in i videon här nere
Grymt! Finns ju en del trådar med folk som har både byggt själv, och diskuterat ämnet tidigare. Helt klart ett kul ämne att tjöta och fantisera/planera kring. 16

Yanloo's senaste inlägg angående sitt 6000 liters byggt av trä (fortsätt bläddra ner så finns det ännu fler och nyare bilder):
https://www.rovfisk.se/thread/73133/30/#97121

Min tråd för bygget av mitt 2100 liters i helglas (och nermontering av mitt gamla 1500 träkar):
https://www.rovfisk.se/thread/86009/

Min tråd på gamla forumet angående bygget av mitt gamla 1500 liters i trä, byggt med en järnram:
http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about3397.html

Diskussion skapad av Johan86 kring att bygga ett plyfakar:
https://www.rovfisk.se/thread/41972/

Kort och konsist diskussion krig att använda glasfiber inomhus:
https://www.rovfisk.se/thread/92981/

KristianE's pågående byggtråd för sitt gigantiska kar på 6000 liter i trä:
https://www.rovfisk.se/thread/96322/

Finns säkert fler trådar, men dessa är de jag hittade nu på 5 minuter.. Vi har en sökfunktion här på forumet. 06

Jag skulle kort och gott säga ungefär såhär: Så länge du ska har ett kar med "normala" mått (rektangulär form) och karet inte kommer innehålla mer än ca 2000-3500 liter vatten, så skulle jag kört i helglas. Det är snyggare, det är lättare och smidigare, det är bättre i framtiden om du skulle behöva sälja av karet eftersom man enkelt kan flytta på det alternativ skära ner glaset och sälja/flytta på det.

Börjar man komma upp i stora kar på över 3500-4000 liter så känner jag personligen att då hade jag lätt kört trä. Nackdelen är att om du ska flytta på karet eller sälja av det så blir det nog svårt, vilket innebär att man får ta till verktyg för att ta sönder hela bygget och bara säla rutan... Även om man är uppe i 10 kubik så skulle jag kört trä. Jag skulle nog aldrig fått för mig att köra cement om man inte går över 10kubik... Trä + glasfiber, alternativt dammduk, alla dagar i veckan. 02 Livslängden har jag svårt att svara på, men jag antar att om man gör det riktigt ordentligt och förseglar karet rejält så borde det hålla mer än 10 år. Jag kan ha fel.. Men inom 10 år så har man säkert hunnit uppgradera igen. 69
Träkar kan du bygga jävligt stort. Gjuta betong är ordentligt överkurs om du inte ska bygga ett 2meter högt kar..
Jag tackar för tipsen Wur faltaren @svampus PatrickPata !  "The king of DYI"  betong kar ska jag hålla koll på när han lägger ut bättre filmer !

Tack @Svampus för länkarna dom ska jag kika igenom och så söka lite själv såklart ;)

det blir nog -3000L glas 3000-9000 plywood och 9000+++ så blir det betong! 

Nu är det bara att hitta ett hus. det jag aldrig tänkte på var att det går ju bygga ut huset så man får karet in i t.ex. vardagsrummet så man får gjuten platta och så golvvärme under karet om det blir betong !!
Skrivet av JohanAntonsen
Jag tackar för tipsen Wur faltaren @svampus PatrickPata !  "The king of DYI"  betong kar ska jag hålla koll på när han lägger ut bättre filmer !

Tack @Svampus för länkarna dom ska jag kika igenom och så söka lite själv såklart ;)

Nu är det bara att hitta ett hus. det jag aldrig tänkte på var att det går ju bygga ut huset så man får karet in i t.ex. vardagsrummet så man får gjuten platta och så golvvärme under karet om det blir betong !!
Låter som en bra plan 01
Skrivet av JohanAntonsen

Finns massa goa trådar, bara att kika igenom. Lite lättare för mig att hitta kanske, eftersom jag minns vart en del trådar ligger, hehe.

Fantisera, planera, bygg! 03
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.