Vårdcentralen

»

Fengädda är röd

Sett min delezhi blivit röd på kroppen samt runt ena ögat. Inte varit så farligt förutom nyligen. Har gjort mer vattenbyten än vanligt sen det kom. Men blir bara värre och värre. Äter när de bjuds på mat men inte som hon brukar. Ögat som är rött omkring är också rejält dimmigt.  Vore mycket tacksam för tips om de finns nåt annat jag kan göra eller vad de kan vara som är fel. Bara haft i lite salt i karet då jag läst nånstans att fengäddor inte riktigt gillar det? Senegalen är ju som vanligt, samt garsen som också simmar där i. Börjat mata mer med räkor, låtit ligga i vatten innan jag matar med dom men annars inte förändrat nåt där i. Mycket tacksam för svar..ser värre ut än på bilden i verkligheten.  
Har sett det där flera gånger tidigare, alltså rött/blodigt och irriterat mellan fjällen på fengäddorna, men aldrig riktigt själv fått ett riktigt svar på vad det beror på...

Men, det jag tror på, det är en bakteriell infektion och att det där är någon form av bukvattensot. Svullna bukar med utåtstående fjäll, och svullna, suddiga ögon brukar träda fram vid bukvattensot. Nu har ju fengäddor ganoidfjäll, så det kan hända att deras kropp reagerar lite annorlunda och därför står de kanske inte ut på samma sätt utan istället träder det fram så här..

Jag har också hört att fengäddor ska vara känsliga för salt, men det är en myt skulle jag vilja påstå. Jag har saltat i mina kar med fengäddor hur många gånger som helst, många gånger i långa utdragna perioder med så mycket som 3dl / 100 liter.

Det jag skulle rekommendera är salt (2-3dl / 100 liter) och stora VB de närmsta dagarna. Alltså ca 80% VB så fort som möjligt. Och sedan minst 50-60% imorgon igen. Gör rent dina filter, och mata sparsamt kommande dagar... Se karet som smått omstartat om du gör rent filter och byter vatten liksom.
Skrivet av HampusH
Har sett det där flera gånger tidigare, alltså rött/blodigt och irriterat mellan fjällen på fengäddorna, men aldrig riktigt själv fått ett riktigt svar på vad det beror på...

Men, det jag tror på, det är en bakteriell infektion och att det där är någon form av bukvattensot. Svullna bukar med utåtstående fjäll, och svullna, suddiga ögon brukar träda fram vid bukvattensot. Nu har ju fengäddor ganoidfjäll, så det kan hända att deras kropp reagerar lite annorlunda och därför står de kanske inte ut på samma sätt utan istället träder det fram så här..

Jag har också hört att fengäddor ska vara känsliga för salt, men det är en myt skulle jag vilja påstå. Jag har saltat i mina kar med fengäddor hur många gånger som helst, många gånger i långa utdragna perioder med så mycket som 3dl / 100 liter.

Det jag skulle rekommendera är salt (2-3dl / 100 liter) och stora VB de närmsta dagarna. Alltså ca 80% VB så fort som möjligt. Och sedan minst 50-60% imorgon igen. Gör rent dina filter, och mata sparsamt kommande dagar... Se karet som smått omstartat om du gör rent filter och byter vatten liksom.
Tack! Nyss bytat 80%, men avvaktade med saltet pga hoppades på svar här, men då så slänger jag i salt nu med. O sen kör jag på med mer frekventa byten.  Kanske svårt o svara på men brukar dom klara sig? 
Skrivet av Talapako
Tack! Nyss bytat 80%, men avvaktade med saltet pga hoppades på svar här, men då så slänger jag i salt nu med. O sen kör jag på med mer frekventa byten.  Kanske svårt o svara på men brukar dom klara sig? 
Svårt att säga, av de fall jag har sett så har många dött.. Antibiotika hade nog kunnat göra susen egentligen. Men ge inte upp, kör på! Du lär förebygga att fler fiskar blir sjuka i alla fall.. Har du testat vattnet nått förresten? På nitrit främst tänker jag. 

Tänk på att du måste avvänja fiskarna från saltet sedan, och alltid tillsätta rätt mängd salt igen vid VB om du ska ha kvar det. Har du i 3dl / 100 liter och du sedan gör ett 80% VB, så måste du köra i 3dl salt / 100 l vatten som du fyller på igen. Men om du sedan ska köra ut saltet så gör då några mindre vatten byten i rad i några dagar, typ 10-20% 3-4 dagar i rad och sedan gå över till större VB. På så vis minskar du långsamt salthalten i vattnet igen. Vad jag vet så tål fiskarna att gå från rent sött till något salt, men har svårare att gå från vatten med salt i till rent sött. 
Ok bara hålla tummarna då, o göra vad som går. Nej tyvärr inte testat vattnet, började på o byta vatten, kom på det efter. Kollade senast för drygt en månad sen o då va allt ok. Visste inte de med avvänjning av saltet, ska tänka på det. 
Fortfarande ingen bättring, eller nja periodvis mer röd o nästa mindre. Dock alltid röd runt analfena/anal. Äter dåligt, visar intresse för maten men ger upp direkt såvida inte maten är uppdelad i mikroskopiskt små bitar, tycker det är jobbigt o äta. Svullen. Simmar dock runt nästan lika aktivt som brukligt.

Börjar kännas tufft, o om de är nåt smittsamt, känns som jag bara ökar risken att dom andra smittas ju längre tid den är kvar eller? Har tyvärr inte så jag kan ha den i ett eget kar. Hur gör ni andra? Vill helst inte ge upp henne men samtidigt inte riskera dom andra.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.