Akvarium och teknik

»

Sprucken bottenskiva!! Hjälp!?!

1/2
Vi upptäckte precis att vårt 2200liters kar har en sprucken bottenskiva 24 Det står utomhus på ett släp och karet är täckt. Ena bottenskivan har en spricka tvärsöver. 20

Vi vet inte när det sprack, om det va på transporten hit eller när det har stått och det blivit temperaturväxlingar.

Hur fixar man det på bästa sätt? Skära ner hela karet och byta ut den skivan som är spräckt?  Silikona fast en skiva ovanpå? 
PatrickPata Du som har limmat om det en gång, vad hade du gjort?
Det är ju helt klart snyggast att limma om karet.  Men ska ni köra sand så går det ju såklart att laga med en 15mm lapp över sprickan :)
Bild? 

Jag hade lagt en ruta ovanpå. Om den går hyfsat rakt alltså. Svårt utan bild, är det delad botten? 
Här kommer en bild.
Sprickan går nästan rakt över, från framkant till baksida. Botten är tvådelad med stödram runt om nertill. 

Maken ladda upp bild precis... 
Mm, jag hade lagt en ruta över. Ramen är inte sprucken va? 

Sitter på mobilen så jag ser inte exakt hur sprickan går. 
Lägger upp en till. Ramen är hel vad vi har sett.
Ok, den bilden  var bra. 

Ta in karet ett dygn innan ni limmar. 15mm är väl inte fel men känns nästan i överkant. 

Tror 10-12mm hade gjort samma jobb.

Jag hade beställt en bit som som 10cm utanför sprickan på varje sida. Och sen så att den passar rätt tight ner i ramen.
Skär noggrant rent mot ramen. Sen kan ni även med fördel använda en limspridare  eller snöskrapa av plast för att spackla ut silikonet innan ni lägger den på plats.
Det är ju helt klart snyggast att limma om karet.  Men ska ni köra sand så går det ju såklart att laga med en 15mm lapp över sprickan :)
Skrivet av Sjebbe
Ok, den bilden  var bra. 

Ta in karet ett dygn innan ni limmar. 15mm är väl inte fel men känns nästan i överkant. 

Tror 10-12mm hade gjort samma jobb.

Jag hade beställt en bit som som 10cm utanför sprickan på varje sida. Och sen så att den passar rätt tight ner i ramen.
Skär noggrant rent mot ramen. Sen kan ni även med fördel använda en limspridare  eller snöskrapa av plast för att spackla ut silikonet innan ni lägger den på plats.
Det är ju bara några tior i prisskillnad på en sånn bit. Finns ingen anledning att gå ner i tjocklek :)
Skrivet av PatrickPata
Vi kommer att ha sand i... 
Hur skulle det vara att lägga i en bit som inritat på bilden? Nästan mot mitten-stödet. Då blir den nya lagningen och mitten mer som en hel bit. 
Skrivet av AndreasWikström
Hur skulle det vara att lägga i en bit som inritat på bilden? Nästan mot mitten-stödet. Då blir den nya lagningen och mitten mer som en hel bit. 
Så hade jag gjort. 
Skrivet av PatrickPata
Det är ju bara några tior i prisskillnad på en sånn bit. Finns ingen anledning att gå ner i tjocklek :)
Så är det. 

Men det kan vara svårare att få tag i 15 än 12-10. 02
Då ska vi försöka med det. Men är lite fundersam på det här med silikon. Vanligt ättiksbaserad silikon härdar ju inte så djupt, kanske 30mm in. Ska man använda någon annan silikon? Har kontakter på glas så det är inget problem. 
Det kommer härda med tiden, ingen fara. Köp svart för akvariebruk bara. 

Jag hörde rykten om att just erat kar fylldes dagen efter det limmades. Tigrinus får dementera23
Ok toppen då blir det så. Tack för alla svar 05
Skrivet av Sjebbe

Jag hörde rykten om att just erat kar fylldes dagen efter det limmades. Tigrinus får dementera23
Haha, dagen efter är till å med lite för modigt.
Till och med för mig, 3-4 dagar stod det nog iaf.
Är det bara front ruta med träkonstruktion så 2-3 dagar.
Skrivet av Sjebbe

Haha det kan nog stämma. Det går undan i det garaget :D
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.