Channor

»

Channa micropeltes

Tja! Någon som har erfarenhet av micropeltes? Blev lite nyfiken på dessa när jag fick reda på att lokala butiken kan ta hem :)
Förmodligen en väldigt rolig fisk att ha, blir ju dock 130cm och är känd för sin aggresivitet. Har du ett väldigt stort kar så finns inga hinder :). Annars finns det ju channor som blir betydligt mindre, Channa Diplograma t.ex, påminner mycket om micropeltes i både utseende och beteende. 
Skrivet av eerpett
Förmodligen en väldigt rolig fisk att ha, blir ju dock 130cm och är känd för sin aggresivitet. Har du ett väldigt stort kar så finns inga hinder :). Annars finns det ju channor som blir betydligt mindre, Channa Diplograma t.ex, påminner mycket om micropeltes i både utseende och beteende. 
Mja men den kan dom inte få hem..
Blir den så stor? :/ läste 90 nånstans :( då sket det sig där..
 Dom når kanske inte en maxlängd på 130 i akvarium iofs men dom blir riktigt biffiga, väldigt breda och inte lika flexibla som många andra Channa arter.
Kolla om din affär tar in från Glaser  i Tyskland, diplograma finns på listan lite då och då :) 
Micros ser man sällan i storlekar över 30-40. Många har magarna fulla av mask, så dom tynar bort om du inte lyckas med medicinen. 

Ett annat alternativ är pleurophtelma, blir 45 cm efter ett par år men har samma beteende. 
Skrivet av Sjebbe
Micros ser man sällan i storlekar över 30-40. Många har magarna fulla av mask, så dom tynar bort om du inte lyckas med medicinen. 

Ett annat alternativ är pleurophtelma, blir 45 cm efter ett par år men har samma beteende. 
Aha okej, hur vet man om dom har masken? Eller ska man medicinera för att dom garanterat har d?
Dka kolla upp pleuro..
Skrivet av Eileforsen
Aha okej, hur vet man om dom har masken? Eller ska man medicinera för att dom garanterat har d?
Dka kolla upp pleuro..
Man bör köra en eller kanske två kurer för att vara säker. Ibland hjälper det inte då redan gått för långt. Insjuken mage och inaktiv är två tecken på mask. 
Skrivet av Sjebbe
Man bör köra en eller kanske två kurer för att vara säker. Ibland hjälper det inte då redan gått för långt. Insjuken mage och inaktiv är två tecken på mask. 
Okej.. men vad är det för mask? O vad är det för medicin? Nåt som sprider sig till andra fiskar?
Skrivet av Sjebbe
Alltså om masken smittas vidare?
Skrivet av Eileforsen
Alltså om masken smittas vidare?
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

https://www.fiskfoder.com/product.html/sera-nematol-10ml

Kvalificerade frågor 04
Här har du lite att läsa och även länk till vad som kan råda bot83
Skrivet av Sjebbe
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

https://www.fiskfoder.com/product.html/sera-nematol-10ml

Kvalificerade frågor 04
Här har du lite att läsa och även länk till vad som kan råda bot83
Jahaa men de vet jag va de e.. det hsr jag medicin mot.. mina diskusar åkte på de engång, hängde ut ur dajman.. men dom överlevde och blev av med de :)
Tack!
Trodde du skulle möta motgångar gällande Channa micropeltes på forumet, hade för mig att det var en av dom "förbjudna" fiskarna. Många micros man ser på t.ex youtube är ju bra mycket större än 30 - 40cm. Jag skulle råda dig att köpa diplograma om du orkar vänta. I artregistret på sidan är minsta akvariemått 350x180x100 på micro, kanske någon borde ändra på isf :). 
Skrivet av eerpett
Trodde du skulle möta motgångar gällande Channa micropeltes på forumet, hade för mig att det var en av dom "förbjudna" fiskarna. Många micros man ser på t.ex youtube är ju bra mycket större än 30 - 40cm. Jag skulle råda dig att köpa diplograma om du orkar vänta. I artregistret på sidan är minsta akvariemått 350x180x100 på micro, kanske någon borde ändra på isf :). 
Jag råder ingen att skaffa Micros av precis den anledningen att du angav. Utan jag förklarade en av anledningarna till att man inte ser så många utav dom större. 

Som du ser så tipsade jag om pleurophtelma som enligt mig är ett bättre alternativ än diplo. 02
Skrivet av eerpett
Måtten är vad vi tycker är lämpligt för ett fullvuxet djur. 02 Måtten är ju inte skrivna i sten, men något åt det håller borde man eftersträva. Fram tills dess att fisken är fullvuxen går det givetvis bra att ha dem i mindre kar, så länge man uppgraderar i den takt som de växer, precis som med alla fiskar...

För övrigt så nickar jag instämmande på att diplogramma och pleurophthalma är bättre alternativ om du vill ha en snakehead med lite fart och attityd i... Och storlek! Förutom att dessa två arter blir något mindre så är de även mer eftertraktade på marknaden, och det är lättare att hitta ett framtida hem åt den/dem om du skulle behöva sälja av dem. Inte lika många som kan eller vill ta emot micropeltes i dagsläget, tror jag.
Skrivet av HampusH
Måtten är vad vi tycker är lämpligt för ett fullvuxet djur. 02 Måtten är ju inte skrivna i sten, men något åt det håller borde man eftersträva. Fram tills dess att fisken är fullvuxen går det givetvis bra att ha dem i mindre kar, så länge man uppgraderar i den takt som de växer, precis som med alla fiskar...

För övrigt så nickar jag instämmande på att diplogramma och pleurophthalma är bättre alternativ om du vill ha en snakehead med lite fart och attityd i... Och storlek! Förutom att dessa två arter blir något mindre så är de även mer eftertraktade på marknaden, och det är lättare att hitta ett framtida hem åt den/dem om du skulle behöva sälja av dem. Inte lika många som kan eller vill ta emot micropeltes i dagsläget, tror jag.
Som du säger, så är det ju me alla fiskar..
Aha okej. Gillar mönstret på micro.. men kan säkerligen fastna för nån av de andra ;)
Frågan är ju bara om man kan få tag i dom? :p
Är verkligen pleurohthalma ett ormhuvud?? 33
Är ju inte alls samma fina form på huvud som dom andra? 23
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.