Såg det här för en liten stund sedan och noterade den här vad det nu är (skada?) på rockan. Ser typ lite särgad ut.
Någon idé på va detta kan bero på? Kan de vara en fisk som varit på den eller nåt? Skulle kunna vara honan kanske.
Va ska jag göra? Avvakta eller salta eller något? Rockan äter och mår bra i övrigt, bara jäkligt mysko.
[ATTACH=CONFIG]2525[/ATTACH]
Avvakta... Dom läker oftast vidunderligt bra. Det ser ju inte infekterat ut nu.
Annars salt.
Ok, nä det ser jättefint ut. Kanske har han bara bökat bland rötterna. Misstänkta annars är malen och tiretracken. Får hålla koll, men det verkar inte som någon fisk är aggresiv nu iallafall.
Tror nog att någon har bitit honom.
Kan vara ålen, den va på disken på rockan lite häromdan. Försöker hålla koll här nu, för om den för det igen åker den ut.
Läste lite att tiretracken kan vara sån här om den inte hålls välmatad så ja ska pilla i den mer mat också. Kan ju ligga nåt i det kanske, för samma verkar gälla för silverarowanan.
min stora tiretrack var också på rockorna emellanåt... men kan ålen verkligen göra skada på rockan?
Ingen aning, kan jablivit en miss av aron eller vilken fisk som helst. Får avvakta o kolla så det inteblir värre. Man blir ju lite uppstressad när sånt här händer.
Men skulle de va ålen så borde väl rockan kunna försvara sig?
Du har två rockor va?... Jag vet vem jag misstänker...
hade en tiretrack på 40cm som fick flytta pga att den tuggade sönder diskkanten på en av mina rockor, dom e elakare än va dom ser ut;-) rockans vanligaste försvar är att sticka eller gräva ner sig även om det finns vissa som vänder sig om o ger tillbaka, men då e skadan redan skedd;-) min ål var på rockan när belysningen inte var på, studera den nattetid.
[QUOTE=Leopoldi;9737]Du har två rockor va?... Jag vet vem jag misstänker...[/QUOTE]
Japp jag har 2, hona och hane och om man tänker efter så matchar såret på hannen storleken på honans mun ganska bra. Brukar dom göra såhär emellanåt? Honan kan ilskna till då och då, speciellt vid matning, då är hon som en bulldozer.
De är som du sa med shappe att tiretracken har varit på disken på den typ en gång, men de var antaglingen för rockan kom och stökade o försökte stjäla maten, men det blev inga märken. Annars simmar dom runt alla 3 både över och under varandra och fungerar hur bra som helst ihop. Tiretracken är väl ca 30cm.