Jag skulle vara lite orolig... antar att det inte ens är fyllt med vatten?
Lämna tillbaka det och köp ett stabilare kar. Det hade jag gjort.

Skrivet av djr83
Jag skulle vara lite orolig... antar att det inte ens är fyllt med vatten?
Lämna tillbaka det och köp ett stabilare kar. Det hade jag gjort.
Lämnade visst ute en ganska fet "detalj"..
Det är alltså när det är fyllt som det buktar ut, när det är tomt så är långsidorna raka.
Har mätt nu också och det är snarare 3-4mm på vardera sida som det sticker ut från täckglaset som ligger emot i båda hörn.

Skrivet av Wur
Lämnade visst ute en ganska fet "detalj"..
Det är alltså när det är fyllt som det buktar ut, när det är tomt så är långsidorna raka.
Har mätt nu också och det är snarare 3-4mm på vardera sida som det sticker ut från täckglaset som ligger emot i båda hörn.
Låter som de snålat på glaset. Jag hade bytt.
Antingen byta eller så måste du sätta stag i mitten tycker jag. Vart kommer det ifrån ? Mått ? Så kan jag beräkna lite.
Allt glas buktar när akvariet är fyllt med vatten. Men exakt hur mycket det ska eller inte ska bukta vet jag faktiskt inte... Om det inte sitter några stag på karet så kan du säkert lägga till det, eller helt enkelt lämna tillbaka karet. Mitt 60 liters är i 6mm utan stag. Och mitt ca 30 liters är i 4mm utan stag.

Skrivet av runstenen
Nice, tack för den!
När jag sätter "Safety factor" på 3.8 som rekommenderades enligt specen för att inkludera risken att glaset är av dålig kvalite så säger den att ett 63L med dessa mått ska ha 5mm glas.
Får sänka till 3.1 för att komma ner till 4mm, svårt att avgöra exakt vad det innebär dock.
Det innebär i princip att glaset är för tunt med dom måtten :(
Safety Factor
The variability of the strength of glass due to limitations of the manufacturing process means a suitable safety factor must be used when calculating glass thickness. The factor commonly used is 3.8. While not a perfect guarantee, it will remove all risk bar that of damaged or very poor quality glass.
The higher the number the safer it is.

Skrivet av Wur
Skit! Då blire inköp snart igen då! Men vem vill inte ha ett 120L istället för ett sketet 60L ändå??

Precis, det är bara ett sundhetstecken. :D