Akvarium och teknik

»

Buktande glas

Tjena! 

Skaffade precis ett nytt 60L kar och har märkt att glaset på långsidorna buktar ut kanske 0.5cm på båda sidorna, borde jag vara orolig över det?

Det ser inte farligt ut men jag kan lätt få det rakt igen om jag bara trycker på vardera sida och om jag släpper så åker det ut igen i lätta bågar.

Karet är i 4mm glas och kan inte minnas att det såg ut så på mitt gamla 60L.

Det står i ett litet rum med mycket elektronik (man är ju dattanörd01) så vill verkligen inte ha ens 60L vatten på golvet 33

Tacksam för input av någon med mer erfarenhet av glas o hur de funkar! 
Jag skulle vara lite orolig... antar att det inte ens är fyllt med vatten?
Lämna tillbaka det och köp ett stabilare kar. Det hade jag gjort.
Skrivet av djr83
Jag skulle vara lite orolig... antar att det inte ens är fyllt med vatten?
Lämna tillbaka det och köp ett stabilare kar. Det hade jag gjort.
Lämnade visst ute en ganska fet "detalj"..

Det är alltså när det är fyllt som det buktar ut, när det är tomt så är långsidorna raka.

Har mätt nu också och det är snarare 3-4mm på vardera sida som det sticker ut från täckglaset som ligger emot i båda hörn.
Skrivet av Wur
Lämnade visst ute en ganska fet "detalj"..

Det är alltså när det är fyllt som det buktar ut, när det är tomt så är långsidorna raka.

Har mätt nu också och det är snarare 3-4mm på vardera sida som det sticker ut från täckglaset som ligger emot i båda hörn.
Låter som de snålat på glaset. Jag hade bytt.
Antingen byta eller så måste du sätta stag i mitten tycker jag. Vart kommer det ifrån ? Mått ? Så kan jag beräkna lite. 
Allt glas buktar när akvariet är fyllt med vatten. Men exakt hur mycket det ska eller inte ska bukta vet jag faktiskt inte... Om det inte sitter några stag på karet så kan du säkert lägga till det, eller helt enkelt lämna tillbaka karet. Mitt 60 liters är i 6mm utan stag. Och mitt ca 30 liters är i 4mm utan stag.
Tack för alla svar!

runstenen Vart det ursprungligen kommer ifrån vet jag ej, köptes på blocket när mitt tidigare 60L sprack. Det är 60x30x35cm (LxDxH), så misstänker att det kanske är de där extra 5cm i höjd som gör det lite otäckt..

@svampus Det sitter inga stag på det (aldrig sett på ett så litet kar) och ärligt talat känns det lättare att köpa ett nytt än att pilla med det(sitter en bakgrund i och är ju inga "lister" runt om som man enkelt kan sätta stag på).

Det brukar ju dock sitta någon form av plastram runt hela kanten (i alla fall på de man köper i butik som inte är helglas) som lysramp o lock sitter fast i, så då antar jag att det fungerar som stag.

Ville ändå ha ett större hörnkar där så detta kanske är tecknet på att man får sluta vela och köpa det istället 01
Här kan du kolla (fliken DIY ) 
Funkar inte i min lur ..

http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
Skrivet av runstenen
Här kan du kolla (fliken DIY ) 
Funkar inte i min lur ..

http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
Nice, tack för den! 

När jag sätter "Safety factor" på 3.8 som rekommenderades enligt specen för att inkludera risken att glaset är av dålig kvalite så säger den att ett 63L med dessa mått ska ha 5mm glas.

Får sänka till 3.1 för att komma ner till 4mm, svårt att avgöra exakt vad det innebär dock.
Det innebär i princip att glaset är för tunt med dom måtten :( 

Safety Factor
The variability of the strength of glass due to limitations of the manufacturing process means a suitable safety factor must be used when calculating glass thickness. The factor commonly used is 3.8. While not a perfect guarantee, it will remove all risk bar that of damaged or very poor quality glass.

The higher the number the safer it is.
Skrivet av runstenen
Det innebär i princip att glaset är för tunt med dom måtten :( 

Safety Factor
The variability of the strength of glass due to limitations of the manufacturing process means a suitable safety factor must be used when calculating glass thickness. The factor commonly used is 3.8. While not a perfect guarantee, it will remove all risk bar that of damaged or very poor quality glass.

The higher the number the safer it is.
Skit! Då blire inköp snart igen då! Men vem vill inte ha ett 120L istället för ett sketet 60L ändå?? 01
Skrivet av Wur
Skit! Då blire inköp snart igen då! Men vem vill inte ha ett 120L istället för ett sketet 60L ändå?? 01
Precis, det är bara ett sundhetstecken. :D
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.