Akvarium och teknik

»

Laga epoxi kar

Hejsan allemsammans, har ett epoxikar som epoxin släppt i. Det är endast en spricka i ena skarven mot rutan. Det har stått med vatten där ganska länge så inget verkar läcka men vad rekommenderas att göra här? Hade en tanke med att lägga lite silikon där eller bygga på med nytt epoxi. Tankar funderingar? 
Tack på förhand
Skrivet av Godfather
Hejsan allemsammans, har ett epoxikar som epoxin släppt i. Det är endast en spricka i ena skarven mot rutan. Det har stått med vatten där ganska länge så inget verkar läcka men vad rekommenderas att göra här? Hade en tanke med att lägga lite silikon där eller bygga på med nytt epoxi. Tankar funderingar? 
Tack på förhand
Epoxi svetsar man. Annars så skulle jag rekommendera att kolla med Sika, dom har en primer för att få silikon att fästa på plast.
Måste hoppa in här, vad är ett epoxikar? 
Jag har läst detta två gånger nu på det här forumet men jag har aldrig hört talas om akvarium gjorda av epoxi!?

Är det eventuellt akryl ni menar?

Jag har fått lära mig att epoxi är ett tvåkomponents lim.

Och att man eventuellt använder vissa varianter av epoxi för korallfästning men normalt sett använder man väl mer cyanoakrylat då nästan alla epoxi är tokgiftiga.

Har jag fått nåt om bakfoten?

Om det är akryl det handlar om då smälts väl det ihop med nåt special lim som smälter ihop akrylen.
Antingen är det kar som är tätat med epoxi(plastat) och med en eller flera rutor av glas. Byggt i trä tex.
Eller så är det akryl(plast) som du säger. Och att Godfather helt enkelt skrev fel.

Om jag förstått det rätt så limmar man kemiskt, kallas också svetsning, eller med värme vilket är extremt svårt att göra på egen hand.

Trådskaparen får nog återkomma med mer info innan vi kan hjälpa till mera 02
Tack för svar so far:) det är ett kar med plywood som grund till allt med 2st glasrutor som sedan är tätat med epoxi om det gör saker klarare :) 
Jaja då förstår jag! 
Epoxi lackad dvs.
Isåfall hade iallafall jag tagit bort rutan helt och limmat om.

Jag hade nog vart så feg att jag nog hade limmat om bägge rutorna om jag märker att en släppte lite.

Epoxi blir väl skörare med ålder som all plast..!?
Skrivet av Zero0ne
Jaja då förstår jag! 
Epoxi lackad dvs.
Isåfall hade iallafall jag tagit bort rutan helt och limmat om.

Jag hade nog vart så feg att jag nog hade limmat om bägge rutorna om jag märker att en släppte lite.

Epoxi blir väl skörare med ålder som all plast..!?
Tackar för svar! Problemet är nu löst!:) god kväll allesammans 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.