Rockor

»

Pelletsträna rocka

Hej!
jag har en liten motoro hona på ca 20cm..
läste igenom trådarna här med hur man går till väga med att träna in rockan på pellets.... 
jag skar upp massa daggmask för det älska hon givetvis och doppa i hikari sinking gold och lät det dra i ca 15min sen serverade jag henne, hon tog någon bit och tugga lite på men åt inget riktigt...
efter en vecka med samma utförande hade hon smalnat av så mkt att höftbenen syntes så då vågade jag inte vänta längre...
nu äter hon räka och mussla med god aptit..
Men min undran är om man ska försöka sig på detta igen, men är det någon fara att hon helt ignorerar till den punkt att hon blir så mager och dålig och kan dö?71
Det är givetvis inte bra att höftbenen syns, då har hon fått i sig för lite mat. Givetvis en direkt biverkning av att hon vägrat pelletsen och att du kört "eat or die". Helt rätt att hoppa över till mat som hon accepterar igen. Och mitt råd är nog att köra på den maten (räkor och musslor är kanonbra) ett tag för att ge henne ett bra hull. Mata duktigt ett tag framöver, typ några veckor. Sen skulle jag nog testat att helt enkelt börja blanda i pelletsen med det hon nu äter och bara köra på det. Om det finns andra fiskar i karet som äter upp pelletsen som hon inte äter så är det ju fritt fram.

Alla mina rockor har börjat äta pellets efter att jag matat med det samtidigt som annat, och ibland kört några dagar med bara pellets. Till slut vänjer dem sig och fattar grejen.
Tack för svaret Svampus 101
Hon har redan fått mer hull och ska mata lite extra ett par veckor till sen försöker vi på nytt igen 16
Förlåt att jag kapar tråden lite! Men min rocka valp äter just nu bara räkor. Hon är rund o go! Min fråga är om det gör något om man kör räkor som basföda?
Skrivet av AndresEnedahl
Förlåt att jag kapar tråden lite! Men min rocka valp äter just nu bara räkor. Hon är rund o go! Min fråga är om det gör något om man kör räkor som basföda?
Det är helt okej. Bästa är ju en variation av olika grejer så som musslor, räkor, fiskfilleer och pellets. För att man ska få så många olika vitaminer och mineraler från olika håll. Men om man endast kör på en av dessa så funkar det helt ok. Men optimalt är en varierad kost skulle jag säga. 02
Räkorna i sig är väl inte dåligt, däremot är dom flesta räkorna kokta och har salt i sig. Matar man enbart med räkor så blir det stora mängder salt. Man kan kanske försöka dra ur saltet genom att låta räkorna ligga i vatten ett tag, men jag vet inte hur effektivt det är.
Skrivet av djr83
Räkorna i sig är väl inte dåligt, däremot är dom flesta räkorna kokta och har salt i sig. Matar man enbart med räkor så blir det stora mängder salt. Man kan kanske försöka dra ur saltet genom att låta räkorna ligga i vatten ett tag, men jag vet inte hur effektivt det är.
Då bör det vara likadant med salthalten i musslor va? 71
Kanske man borde tänka lite på just salthalten faktiskt, inget jag funderat över tidigare 83
Skrivet av Strandpojken
Då bör det vara likadant med salthalten i musslor va? 71
Kanske man borde tänka lite på just salthalten faktiskt, inget jag funderat över tidigare 83
Det står på förpackningen om dom har tillsatt salt, men ja, musslor innehåller ofta salt. Jag har hört att okokta räkor är raka, böjda räkor är kokta och att kokta räkor innehåller salt. Men jag såg faktiskt okokta räkor på Ica som både var böjda och innehöll salt, så jag vet inte om det var mycket att gå efter...
Om man köper oskalade då? Borde väl inte va salt i?
Skrivet av AndresEnedahl
Om man köper oskalade då? Borde väl inte va salt i?
Alla kokta räkor innehåller salt.
Alla skaldjur oavsett kokade eller råa innehåller även natriumsulfid. 

Alla odlade iallafall, vilket är mer än 50%

Vet inte om dom tumlar vildfångad fisk å skaldjur i natriumsulfid faktiskt.

Vet inte heller om det är dåligt eller inte.
Men det används för att skaldjur som räkor annars blir svarta efter några timmar av någon sorts oxidering.

Även mycket fiskfiléer tumlas i natriumsulfid och salt blandningar.
Det verkar förövrigt i kombination med salt för att sega ner nedbrytnings processen i fisk å skaldjur för att kunna exportera.

Skillnaden blir att man kan skicka räkor och skaldjur och fisk kyld på is i flera dar utan att dom ruttnar eller blir oaptitligt missfärgade/oxiderade.

Odlade räkor avdödas även i vatten med extremt låg temperatur med viss mängd natriumsulfid och viss mängd salt samt is.

Is i kombination med salt drar då ner frystempen på vattnet och då får icke oxiderande 3 minus grader kallt salt vatten.

Både för att minimera lidande och lite mer för att en bieffekt av lidande är stress och stress leder till ökad andning som leder till syrebrist och pH i blodet sjunker och fisken smakar dåligt och det säljer dåligt.

Vet inte om detta va relevant men sånt som finns i skaldjur och fisk iallafall.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.