Hej! Har sedan 1år haft min florida gar, men nu har han gått i nya karet ca 2 månader och han simmar nästan ALDRIG. Utan trycker bara på botten, men så fort lampan släcks på kvällen tar det 1 minut så e han ute och simmar som vanligt..
åt karnisticks förut men nu tar han endast räkor från botten..
Har alltid simmat vid ytan och varit myclet livlig.
Temp 25° generöst med rötter och växter, någon månad gamla lysrör och alla andra fiskar mår hur bra som helst..
Uppskattar verkligen hjälp!!

Skrivet av MarcusLindblom
Hej! Har sedan 1år haft min florida gar, men nu har han gått i nya karet ca 2 månader och han simmar nästan ALDRIG. Utan trycker bara på botten, men så fort lampan släcks på kvällen tar det 1 minut så e han ute och simmar som vanligt..
åt karnisticks förut men nu tar han endast räkor från botten..
Har alltid simmat vid ytan och varit myclet livlig.
Temp 25° generöst med rötter och växter, någon månad gamla lysrör och alla andra fiskar mår hur bra som helst..
Uppskattar verkligen hjälp!!
Storlek på garen ?
Vilka andra fiskar går den med och storlek på dom ?
Storlek på akvarium och pumpar / filter ?
Den e ca 40cm, ej krokig eller nåt!
Den går med praktbotia, blackghost, reticulata ray, öronål, eldål och en mal alla dessa är 1 år, förutom eldålen och rockan är ca 3 veckor gamla i karet och mår fint.
Karet är 1100liter, har ett rejält innerfilter och ett ytterfilter för ca 500liters kar. Så dubbla pumpar.
Mvh

Den e ca 40cm, ej krokig eller nåt!
Den går med praktbotia, blackghost, reticulata ray, öronål, eldål och en mal alla dessa är 1 år, förutom eldålen och rockan är ca 3 veckor gamla i karet och mår fint.
Karet är 1100liter, har ett rejält innerfilter och ett ytterfilter för ca 500liters kar. Så dubbla pumpar.
Mvh
Har inget att göra med garen, men generellt känns du underfiltrerad för att hålla rocka.
Vad är det för mått på karet ? Min ena gar blev väldigt inaktiv i slutet när jag hade mitt 720.
Annars kändes det inte som att ngn av övriga invånare kunde stressa den på de arter som du beskrev.
Mät och kolla så du inte har nitrit. För att utesluta. Filtreringen känns i underkant. Jag skulle åtminstone utöka
med ett ytterfilter till. Kolla på SunSun om du vill ha mycket för lite pengar. Eller så byter du MYCKET vatten förutsatt
att du har bra vatten i kran.
Är inne på samma spår som Jozi. Två ytterfilter av största klass (Eheim 2260, Fluval FX5/FX6 etc) skulle jag rekommendera för det karet och den besättningen.

Skrivet av runstenen
Vad är det för mått på karet ? Min ena gar blev väldigt inaktiv i slutet när jag hade mitt 720.
Annars kändes det inte som att ngn av övriga invånare kunde stressa den på de arter som du beskrev.
Mät och kolla så du inte har nitrit. För att utesluta. Filtreringen känns i underkant. Jag skulle åtminstone utöka
med ett ytterfilter till. Kolla på SunSun om du vill ha mycket för lite pengar. Eller så byter du MYCKET vatten förutsatt
att du har bra vatten i kran.
Nitritproblem tror jag inte på eftersom gars andas luft. Innan nitriten är ett problem för garen så är rockan död sen länge.
Däremot skulle jag kolla pH, vet gars som har blivit inaktiva av alltför lågt pH (runt 4-5). Men spontant känner jag samma sak där, rockan borde lida av det innan garen gör det...
Edit: Den är ju förvisso inte inaktiv på nätterna, så då lär det inte vara vattnet över huvud taget tycker...
För stark belysning? Det låter ju som att problemet började när du bytte rör och dessutom blir den mer aktiv när lyset släcks...
Jag har provat att variera belysningen, har 2st grolux å 2 aquastar eller va dom hette. Precis likadant med bara ett rör tänt som alla 4..
Skall jag prova byta 50% vatten kanske? Ph ligger runt 6-6.5, tycker också rockan och de övriga fiskarna skulle lidit först om det va fel på vattenvärden.. men e nybörjare så jag vet inte!
Nu ligger lysrampen mot akvariet, kanske skall höja upp det ca 10cm?
Flytväxter eller pröva att inte mata på 3 dagar?
Tycker det är så synd när man investerar massor med tid å pengar för han skall få större hem så trivs han inte ://
Gör ett rejält vattenbyte och se om det blir bättre. Jag brukar byta 50-100% så du kan väl prova nånting sånt du också.
Tack jag ska prova ikväll! Även beställa större ytterfilter, viktigt att alla utblås är från samma sida av karet?
Tack alla för er vänlighet, hoppas snart att han blir piggare!!
:)

Tack jag ska prova ikväll! Även beställa större ytterfilter, viktigt att alla utblås är från samma sida av karet?
Tack alla för er vänlighet, hoppas snart att han blir piggare!!
:)
Nej, det är snarare viktigare att få allt vatten att röra på sig. Så du kan sätta utblåsen på olika ställen.
Tack så mycket för alla som försöker hjälpa mig (är rookie), ska göra stort vattenbyte och sen prova höjja upp belysningen så den blir svagare?
Hör av mig om de sker något!! :D
Sant sant. Men jag är ändå för uteslutningsmetoden. Kolla med en teststicka iaf så lär du se om ngt avviker.
Yes, kan skriva ner alla värden imorgon innan VB! Så kanske någon av er erfarna kan se om det är högt/lågt på någon front!
Vill ju självklart det bästa för mina fiskar!! :)
Vad var det för mått på karet ?
Ok. Vad bra. Då kan vi nog utesluta platsbrist.
Kom hem nu och skall göra 50-70% VB, provade vattnet och det va såhär.
Nitrat 200
Ph 6 ungefär
KH TAC? Ungefär 5-6.
Hoppas det blir bättre med nytt friskt vatten, har bra vatten i kranen :)

Kom hem nu och skall göra 50-70% VB, provade vattnet och det va såhär.
Nitrat 200
Ph 6 ungefär
KH TAC? Ungefär 5-6.
Hoppas det blir bättre med nytt friskt vatten, har bra vatten i kranen :)
Det går inte att hoppas att allting bli bra!
I och med din matning/ belastning så vore det bra om du kunde höja PH och få till kar stabilt.
Ph kan falla om ett par dagar i alla fall oavsätt ditt vattenbyte idag.
skulle ditt pH falla mera så kommer du med all säkerhet att ha dödsfall i karet.
åk och köp en säck korallgrus och häll i det i karet så får du ett mer stabilt PH.