En fråga till er som har bra koll.
Finns det någon överhuvudtaget i Sverige som har ett kar eller en inomhusdamm i rätt storlek för denna fisk?
Såg en säljes annons på Facebook.
När jag påpekade för säljare än att denna blir över 2meter och 100kg så fick jag till svar att det finns folk med kar i rätt storlek, så blev nyfiken om någon vet någon som har ett kar i den storleken (ca. 60 000liter enligt artregistret)?
Han har troligtvis en skev uppfattning om vad som är stort nog..
En slö jävla gator gar är väl inte så svårt att husera...

Skrivet av theDOUCHE
En slö jävla gator gar är väl inte så svårt att husera...
Nja beror väl på vad du sitter på för kar.
Tycker fortfarande att den är för stora för det mesta jag har sett iaf
Någon som har koll på hur snabbt den växer ur ett säg 4000liters kar?
Står ju i artregistret att den behöver ett kar på strax över 56 000liter och jag antar att det inte finns någon med en uppvärmnd damm eller?
Jag vet inte hur snabbt den växer ur 4000 liter, men dom största exemplaren i naturen är 50-70 år gamla, kanske ännu äldre. Hur snabbt den når dom mått som står i artregistret har jag ingen aning om, men man kan nog gissa att den inte växer jättefort efter typ 1-1,5 meter.
Kollar man bilden så har den där växt ca 0,7 cm per dygn upp till 36 cm. Det är inte långt ifrån att man kan se den växa när man sitter och tittar. Självklart håller den inte riktigt samma extrema hastighet senare, men 60 cm på ett år lär inte vara några problem.

Skrivet av KalleEriksson
Någon som har koll på hur snabbt den växer ur ett säg 4000liters kar?
Står ju i artregistret att den behöver ett kar på strax över 56 000liter och jag antar att det inte finns någon med en uppvärmnd damm eller?
Enligt många i USA så går det att ha dom ute året runt även om det blir is på vattnet. Läste på mfk att det fanns information om att dom kunde klara sig i 1°C vatten.

Skrivet av HampusH
Om vi pratar fullvuxen alligator gar (och då ca 80% av fiskens maximala rapporterade storlek) så krävs det ju givetvis ett gigantiskt kar för att husera den. Men som med många fiskar så brukar ju tillväxten avta något med storleken. Dock är alligator gars ganska kända för att ha en extrem hög växthastighet, i alla fall de första åren. Runt 60cm ska de väl kunna nå inom ett år, utan problem?
djr83 och
Loachaholic har bättre koll på dessa.
Infogar ett trevligt klipp på några, uppskattningsvis 120-150cm (?) långa Agars. Har dock ingen aning om ålder på de där. Visst kan man hävda att de är slöa, men får de space så simmar de nog gärna lite grann i alla fall.

Men givetvis är de inte som barber och liknande, riktigt så aktiva är de inte att de behöver ett extremt stort kar i förhållande till sin storlek. Men dessvärre blir de ju så satans gigantiska ändå...
Mig veterligen så finns det ingen som har en uppvärmd damm som är så stor i vårt land, men det finns ju en del dammfolk i Sverige som har stora baljor. Och egentligen så klarar väl alligator gar av ganska låga temperaturer?...

Va kul! Var där och såg detta irl för ca 2 månader sedan i kuala lumpur. Säkert en äldre film... måste tyvärr meddela att det inte alls är i samma goda skick som i filmen. I showen fick de trycka ner maten i fiskarnas mun. Fanns bara en risig arapaima kvar :/ Dock va garsen rätt coola att se! Bra storlek på dem.
Sorry att jag gled ifrån ämnet nu, tyckte det va lite kul att se bara
Dom ska klara väldigt låga temperaturer, så det är inte omöjligt att det skulle fungera i en damm utomhus i Skåne. Men det måste vara isfritt eftersom dom andas luft.