Sög ur all min gamla sand ur karet igår och tillsatte 5kg korallsand istället. Men igår gjorde jag ett vb och hade då som vanligt 8.0 i ph. Men tills idag hade pht ökat med 8.3
Mina funderingar är vart handlar ni torv?
Kommer ju behöva det för att få ner pht något. 8.3 känns väldigt högt...
Tänkte även försöka lägga i nån större mangrove rot. För att försöka bromsa ner att pht går upp mer.
Tack på förhand

Skrivet av CyroXz
Sög ur all min gamla sand ur karet igår och tillsatte 5kg korallsand istället. Men igår gjorde jag ett vb och hade då som vanligt 8.0 i ph. Men tills idag hade pht ökat med 8.3
Mina funderingar är vart handlar ni torv?
Kommer ju behöva det för att få ner pht något. 8.3 känns väldigt högt...
Tänkte även försöka lägga i nån större mangrove rot. För att försöka bromsa ner att pht går upp mer.
Tack på förhand
Du ska absolut inte ha torv. Du håller på för mycket med vattnet. Kommer svaja som fan om du gör så. Fiskarna mår bäst av samma värden. Ditt vatten kommer aldrig bli stabilt om du laborerar så mycket.
Det kommer stanna av kring 8.3-8.4, du har väl rätt schysst vatten annars? I Luleå har vi 8.6 ur kranen.
Ta en kall och låt karet hitta balansen nu tror jag är bästa medicinen!
Kom ihåg den klassiska regeln att stabilt pH är viktigare än exakt "rätt" pH. 8,3 är definitivt tillräckligt rätt för dom flesta fiskar.
Det är ju hela grejen med korallsanden. Att den höjer pH och framförallt kh vilket gör att man får högre kapacitet på filtret (mer karbonater för filterbakterierna att äta).
Lågt kh gör ju att man får svängningar vilket dödar fisk.