Filtrering och vattenkemi

»

Högt ph efter korallsand!

Sög ur all min gamla sand ur karet igår och tillsatte 5kg korallsand istället. Men igår gjorde jag ett vb och hade då som vanligt 8.0 i ph. Men  tills idag hade pht ökat med 8.3 
Mina funderingar är vart handlar ni torv? 
Kommer ju behöva det för att få ner pht något. 8.3 känns väldigt högt...

Tänkte även  försöka lägga i nån större mangrove rot. För att försöka bromsa ner att pht går upp mer.

Tack på förhand 
Skrivet av CyroXz
Sög ur all min gamla sand ur karet igår och tillsatte 5kg korallsand istället. Men igår gjorde jag ett vb och hade då som vanligt 8.0 i ph. Men  tills idag hade pht ökat med 8.3 
Mina funderingar är vart handlar ni torv? 
Kommer ju behöva det för att få ner pht något. 8.3 känns väldigt högt...

Tänkte även  försöka lägga i nån större mangrove rot. För att försöka bromsa ner att pht går upp mer.

Tack på förhand 
Du ska absolut inte ha torv. Du håller på för mycket med vattnet. Kommer svaja som fan om du gör så. Fiskarna mår bäst av samma värden. Ditt vatten kommer aldrig bli stabilt om du laborerar så mycket. 
Det kommer stanna av kring 8.3-8.4, du har väl rätt schysst vatten annars? I Luleå har vi 8.6 ur kranen. 
Ta en kall och låt karet hitta balansen nu tror jag är bästa medicinen!
Skrivet av Jozi
Det kommer stanna av kring 8.3-8.4, du har väl rätt schysst vatten annars? I Luleå har vi 8.6 ur kranen. 
Ta en kall och låt karet hitta balansen nu tror jag är bästa medicinen!
Det kommunala vattnet ligger på 8.0 
Så skall låta karet vara nu. Blev bara lite chockad. Har aldrig varit med om att pht stiger innan utan att man gjort nått vattenbyte 05

Blev ju lite orolig för min rock hane. Men han bryr sig inte iaf han är aktiv och tigger mat 24/7 
Kom ihåg den klassiska regeln att stabilt pH är viktigare än exakt "rätt" pH. 8,3 är definitivt tillräckligt rätt för dom flesta fiskar.
Skrivet av djr83
Kom ihåg den klassiska regeln att stabilt pH är viktigare än exakt "rätt" pH. 8,3 är definitivt tillräckligt rätt för dom flesta fiskar.
Sant 04
Man är tyvärr rätt hispig nu efter att man lyckats med några dyra tapp på sistone. 
Men min rocka är aktiv och äter som en häst så han verkar inte fara illa iaf 05

Man vill bara väl. 
Blev bara lite paff när jag märkte att pht började vandra uppåt 06
Skall låta det gå som det gör nu. Skall bara adda filter nummer 3 nån dag nu i helgen.

Men det blir inga fler ändringar med vattnet. Mer än ett vb i helgen
Det är ju hela grejen med korallsanden. Att den höjer pH och framförallt kh vilket gör att man får högre kapacitet på filtret (mer karbonater för filterbakterierna att äta).
Lågt kh gör ju att man får svängningar vilket dödar fisk.
Skrivet av KristianE
Det är ju hela grejen med korallsanden. Att den höjer pH och framförallt kh vilket gör att man får högre kapacitet på filtret (mer karbonater för filterbakterierna att äta).
Lågt kh gör ju att man får svängningar vilket dödar fisk.
Så med andra ord är korallsanden en life saker 02
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.