Började min octozin behandling i tisdags. Rockorna går i 720 liters kar. Så jag har tillsatt 33 tabletter per dag. Idag är sista dagen som jag skall tillsätta medicinen. Har blandat medicinen i en mugg med akvarievatten tills det har lösts upp sen tillsatt det i vattnet. Men efter att medicinen tillsattes i vattnet i tisdags så på onsdag morgon fram tills nu har det inte funnits något intresse för mat för honan. Hon är vid ena kortsidan på karet och flämtar.. däremot äter hanen precis som vanligt helt ostört ..
Kan det vara så att hon har mycket små parasiter som Octozin en håller på att få ur henne?
Eller borde jag heltenkelt avbryta behandlingen och göra ett större vb ?
Gjorde ett stort vb 2 timmar innan medicineringen påbörjades.
Någon vis person som har något tips?
Tack på förhand
Håller tummarna för att det blir bra!! Lycka till
Hon verkar andas lugnare nu. Men förtidigt än att väga ropa hej
Dom andra waterlife medicinerna rek inte att köra med rockor. Hur är det med octozin ? Står det ngt om det ?
Typ .. not recommended with rays, crustaceans ...
Vi har haft kontakt halva dan igår ...

Skrivet av runstenen
Dom andra waterlife medicinerna rek inte att köra med rockor. Hur är det med octozin ? Står det ngt om det ?
Typ .. not recommended with rays, crustaceans ...
Octozin funkar för rockor men tror inte den funkar med kräftdjur..
Jag har även kört andra waterlife mediciner på rockor utan negativ påverkan.
Vilka syftar du på?

Skrivet av Offshore
Octozin funkar för rockor men tror inte den funkar med kräftdjur..
Jag har även kört andra waterlife mediciner på rockor utan negativ påverkan.
Vilka syftar du på?
Kollade lite snabbt. Följande står på infobladet för Sterazin, Protozin :
"Do not use when rays or momyrids are present"
Övriga waterlife produkter okänt.

Skrivet av runstenen
Kollade lite snabbt. Följande står på infobladet för Sterazin, Protozin :
"Do not use when rays or momyrids are present"
Övriga waterlife produkter okänt.
Ahaa okej. Jag har kört både octozin och parazin p från waterlife utan problem med rockor. Har för mig att det fanns en lista på monterfishkeepers med rock säkra mediciner men det var ett tag jag var inne på den sidan..

Skrivet av Offshore
Ahaa okej. Jag har kört både octozin och parazin p från waterlife utan problem med rockor. Har för mig att det fanns en lista på monterfishkeepers med rock säkra mediciner men det var ett tag jag var inne på den sidan..
Jag med. Inga som helst problem. Visst kan dom bli lite "tagna" av octozinet och släppa en del av slemskiktet, men det är.ingen fara
Octozin bryts ner av nitrifieringen på ca 8 timmar. Så man kan göra vb varje dag om så önskas före dosering
Som sagt. Kolla upp dom där preparaten ordentligt. Sjukt tråkigt iaf. SIP !!!!

Skrivet av HampusH
Näe men fan va tråkigt!!

Att det kan gå så illa med medecin? Som de andra sagt, jag har också kört Waterlifes medecin med mina (i alla fall en av mina) nuvarande rockor. Både parazin P och Octozin om jag minns rätt. Kan det ha att göra med hur små eller unga rockorna är tro? En yngre rocka är ju känsligare rent allmänt...
Jag vet inte om jag hade vågat köra en kur till efter det där. Men någon annan får svara mer accurate på det där, hur det ligger till. Supertrist hur som helst, beklagar dödsfallet.

Tyvärr så låter det lustigt att det överhuvudtaget skulle kunna vara medicinen. Så nu har jag påbörjat ett vb till. Efter det kommer jag att tillsätta Octozin igen. Så att jag får klart kuren. Kommer även köra ett vb inian varje medicinering