Bilder och filmer

»

PROJEKT 700L

1/10
Ja, till att börja med kommer mina kompisar aldrig mer assistera när jag ber om hjälp 38 Karet var SJUKT TUNGT!!!! Och med tanke på att ingen är direkt insatt i hobbyn så framstog jag mer som sjuk i huvudet som ger mig in på detta. Vi stog många vändor och kliade oss i huvudet och funderade på hur f*n detta skulle gå ihop. MEN, Nu är det på plats! (Ja ... Jag ska bjuda dem på en riktig brakmiddag...) 

Jag är fantastiskt nöjd! (Men suktar såklart redan efter större 04
Det är 1,8 mm glas som tidigare ärgare beställt från Akvarielagret. 

Nu är det lite småfix som gäller. Jag ska ta bort stödglaset för filterhörnan, provfylla och få upp en armatur i taket som pallar hålla upp lite LED Flood Light 50 W som jag så snällt fick köpa av djr83 03 Jag kommer försöka rusta upp bänken med skåpluckor istället i någon härlig färg och form (ni vet, det är skit viktigt att det ser fint ut också om man är kvinna..... Typ 55)

Förhoppningsvis blir det 2 st FX6:or.
Men jag funderar fortfarande lite smått på vilken sand jag ska köra. Tror Råda 0,33mm skulle fungera, men är också inne på att blanda in korallsand. Ingen som har något fantastiskt tipps? 
I'm sooooo excited!!!! 

Tyvärr åker jag till Göteborg en snabbis i veckan med jobbet, så kommer inte ha tid att fixa eller uppdatera något men sålänge slänger jag in lite bilder på ett tomt kar tills jag är tillbaka i Stockholm. 

God fortsättning allesammans! 58
Skrivet av IsabelleA
Ja, till att börja med kommer mina kompisar aldrig mer assistera när jag ber om hjälp 38 Karet var SJUKT TUNGT!!!! Och med tanke på att ingen är direkt insatt i hobbyn så framstog jag mer som sjuk i huvudet som ger mig in på detta. Vi stog många vändor och kliade oss i huvudet och funderade på hur f*n detta skulle gå ihop. MEN, Nu är det på plats! (Ja ... Jag ska bjuda dem på en riktig brakmiddag...) 

Nu är det lite småfix som gäller. Jag ska ta bort stödglaset för filterhörnan, provfylla och få upp en armatur i taket som pallar hålla upp lite LED Flood Light 50 W som jag så snällt fick köpa av djr83 03 Jag kommer försöka rusta upp bänken med skåpluckor istället i någon härlig färg och form (ni vet, det är skit viktigt att det ser fint ut också om man är kvinna..... Typ 55)

Men jag funderar fortfarande lite smått på vilken sand jag ska köra. Tror Råda 0,33mm skulle fungera, men är också inne på att blanda in korallsand. Ingen som har något fantastiskt tipps? 
I'm sooooo excited!!!! 

Tyvärr åker jag till Göteborg en snabbis i veckan med jobbet, så kommer inte ha tid att fixa eller uppdatera något men sålänge slänger jag in lite bilder på ett tomt kar tills jag är tillbaka i Stockholm. 

Mina vänner känner igen sig... dom är alltid tveksamma så fort jag ber dom om hjälp nu för tiden 19

Vad är det för mått på burken? Du har säkert skrivit det tidigare men mitt minne är selektivt... ser ju i alla fall inte ut att vara standardmått 86

Först och främst så tycker jag att du ska fundera på Eheim 2260 istället för FX6, om du nu inte redan har köpt dom. FX6 har pumpen i botten av filtret, 2260 har pumpen högst upp. Gissa vilken av dom som får in sand och skit i pumpen lättast... Att sen filtervolymen är ~3x större på 2260 är en extra bonus 13

Jag kör Julas blästersand och den fungerar utmärkt. Ser ut som vanlig sand tycker jag. Sen har jag korallsand inblandad för att stabilisera pH:t, så det tycker jag absolut att du också ska göra.

"Tyvärr" och "åka till Göteborg" i samma mening? Det är ju fiskmeckat och i övrigt en trevlig stand. Finns aldrig något negativt med att åka dit!
Skrivet av IsabelleA

I'm sooooo excited!!!! 

Snygga mått vad har du tänkt stoppa i? Jag kör själv ciklidsand i mitt kar eftersom det både har en fin vit färg och sanden buffrar kh värdet i karet så ph värdet inte fluktuerar för mycket. Jag misstänker att råda sanden blandat med korallsand kan se lite konstigt ut. Om du ska köra råda så rekommenderar jag att du köper sanden från stenmagasinet eftersom de har betydligt lägre pris på sand och sten än akvarieaffärer. 06
Så här ser Julas sand ut när den är blandad med korallsand. 
djr83 Haha, vi får se hur många som hakar på nästa gång jag behöver bärhjälp 23
Karet är 135x70x75, tror jag skrev lite fel sist. 

Jag har inte hunnit införskaffa FX6:orna, så jag ska absolut fundera på Eheim istället. Stort tack för tippset! Ni är ju alltid förjävla hjälpsamma 01
Då kommer jag blanda i Korallsand, låter klokt. 

Vad har vi för spännande i Göteborg då? 05 
I övrigt håller jag ju på med hundtjänst inom försvaret, så vi ska dit och hålla förevisning om vår "lilla verkstad" på MyDog. Men jag kan lätt boka upp eftermiddagarna till övriga aktiviteter och resmål 01
Skrivet av IsabelleA
djr83 Haha, vi får se hur många som hakar på nästa gång jag behöver bärhjälp 23
Karet är 135x70x75, tror jag skrev lite fel sist. 

Jag har inte hunnit införskaffa FX6:orna, så jag ska absolut fundera på Eheim istället. Stort tack för tippset! Ni är ju alltid förjävla hjälpsamma 01
Då kommer jag blanda i Korallsand, låter klokt. 

Vad har vi för spännande i Göteborg då? 05 
I övrigt håller jag ju på med hundtjänst inom försvaret, så vi ska dit och hålla förevisning om vår "lilla verkstad" på MyDog. Men jag kan lätt boka upp eftermiddagarna till övriga aktiviteter och resmål 01
Om du inte brukar vara i Göteborg ofta så är väl Universeum ett måste att besöka. Det finns många bra akvariebutiker också, men det är nog andra som kan rekommendera mer specifikt när det gäller det. Stork Zoo och Nols ciklidhobby ("Kent i Nol") är definitivt bra, även om Nol är en liten bit utanför Göteborg.
Var ska du förresten ha dina filter? Det ser ju inte ut som att du har gjort bänken så att det är enkelt att utnyttja utrymmet under...
KarlOlsson Stort tack för tips! Ska kolla in Ciklidsand. 
Till att börja med kommer jag stoppa i en Motoro, (Drömfisken, helt klart!). Men är också sugen på Gars. 
Eftersom att detta är HELT nytt för mig med Rovfisk och mitt första 'stora' kar så kommer jag ta det relativt lugnt. Jag vill främst försäkra mig om att inget skiter sig på vägen och att allt startar upp som det ska. Jag har tidigare bara hållit småburkar med Tanganyika ciklider i halva mitt korta liv, så det ska bli skit kul att prova något nytt 16 

djr83 Ser ju jätte bra ut!!! 07
djr83 Det är bara skivor på två av bänkens sidor, så på högersidan kan man sticka in utrustning och ytterfilter. Men jag ska somsagt kika på skåpluckor istället. Dessa skivor är bara fastborrade med skruv, så det stämmer. Man kommer åt SÄMST på detta vis 33 Bara en tillfällig lösning. 
Skrivet av IsabelleA
KarlOlsson Stort tack för tips! Ska kolla in Ciklidsand. 
Till att börja med kommer jag stoppa i en Motoro, (Drömfisken, helt klart!). Men är också sugen på Gars. 
Eftersom att detta är HELT nytt för mig med Rovfisk och mitt första 'stora' kar så kommer jag ta det relativt lugnt. Jag vill främst försäkra mig om att inget skiter sig på vägen och att allt startar upp som det ska. Jag har tidigare bara hållit småburkar med Tanganyika ciklider i halva mitt korta liv, så det ska bli skit kul att prova något nytt 16 

djr83 Ser ju jätte bra ut!!! 07
Om jag var du skulle jag ha ett stimm altum i det karet, nu är inte det riktigt en rovfisk men de är otroligt balla men tyvärr väldigt dyra.
Det finns bara tre saker du behöver komma ihåg för ett lyckat rovfiskkar: vattenbyte, vattenbyte och vattenbyte. Självklart ska du ha tilltagen filtrering så att du kan minimera vattenbyten, men så fort något känns fel så, ta ett vattenprov, gör ett vattenbyte och mät sen vattenprovet du tog. Vattenbytet gör du oavsett, men sen testar du vattnet för att eventuellt få bekräftat vad som var fel. Bara för att testet inte visar något speciellt så är det ju inte garanterat att vattnet är ok ändå, så att byta är alltid prio ett.
När du byter vatten så ska du inte fega heller, 50-100% är lagom beroende på hur ofta du byter och hur hårt belastat karet är.

Gillar du rockor och gars så är ett hembesök hos @svampus givet. Eventuellt Sveriges mest optimala kar när man ser till helheten och så har han highgrade fgars som jag ständigt försöker lura av honom...
Skrivet av IsabelleA
djr83 Det är bara skivor på två av bänkens sidor, så på högersidan kan man sticka in utrustning och ytterfilter. Men jag ska somsagt kika på skåpluckor istället. Dessa skivor är bara fastborrade med skruv, så det stämmer. Man kommer åt SÄMST på detta vis 33 Bara en tillfällig lösning. 
Ja jo, men hur hade du tänkt få in och ut filtren? Du kommer snabbt att tröttna på att vinkla filtrena 90 grader när dom är fulla med vatten och du ska ha ut dom...
Skrivet av djr83
Ja jo, men hur hade du tänkt få in och ut filtren? Du kommer snabbt att tröttna på att vinkla filtrena 90 grader när dom är fulla med vatten och du ska ha ut dom...
Åååååh, du langar ju fakta som jag ALDRIG hade tänkt på 04
Vad tror du om att jag skjuter karet 20 cm till åt vänster (alltså bort från väggen) och ställer dit filter? Filtrena bör inte synas ... 
Skrivet av IsabelleA
Åååååh, du langar ju fakta som jag ALDRIG hade tänkt på 04
Vad tror du om att jag skjuter karet 20 cm till åt vänster (alltså bort från väggen) och ställer dit filter? Filtrena bör inte synas ... 
Om du inte vill ändra på bänken så hade jag gjort så. Men annars hade jag valt att sätta plankan som går rakt över bänken på framsidan längs med golvet istället...

Hur högt är utrymmet inne i bänken?
Skrivet av djr83
Om du inte vill ändra på bänken så hade jag gjort så. Men annars hade jag valt att sätta plankan som går rakt över bänken på framsidan längs med golvet istället...

Hur högt är utrymmet inne i bänken?
Det är 72 cm högt under bänken. Men alltså egentligen verkligen för högt för att jag själv ska kunna pyssla i karet. Allt som allt är 160 cm och jag toppar 165 i höjd, så jag når bara vattenytan iprincip utan pall 32 
Jag kanske borde ta en funderare på om man skulle bygga ny lägre bänk eller köra på Lecablock ..... Mina bär-kompisar kommer bli galna på mig ... 
Skrivet av IsabelleA
Det är 72 cm högt under bänken. Men alltså egentligen verkligen för högt för att jag själv ska kunna pyssla i karet. Allt som allt är 160 cm och jag toppar 165 i höjd, så jag når bara vattenytan iprincip utan pall 32 
Jag kanske borde ta en funderare på om man skulle bygga ny lägre bänk eller köra på Lecablock ..... Mina bär-kompisar kommer bli galna på mig ... 
Lecablock röstar jag på! 83

Jag har själv gjort min bänk med lecablock och sen har jag skivor utanpå som sitter fast med magneter så att jag enkelt kan ta loss dom vid behov.

Först och främst så behöver du inte komma ner i karet och pilla alltför mycket. Tänk inte tanken på att du ska slamsuga botten eller liknande, det sköter dina filter och streamers. Inredning i form av växter går bort när du har rockor och stenar och rötter kan du lägga in innan vattnet kommer in och då kan du stå i karet och göra det.

Även om du tillfälligt kan lösa allt genom en lägre bänk så är det ändå inte en långsiktig lösning eftersom ditt nästa kar kommer att vara för brett för att du ska nå ner oavsett hur lång du är eller hur långa armar du har.
Skrivet av djr83
Lecablock röstar jag på! 83

Jag har själv gjort min bänk med lecablock och sen har jag skivor utanpå som sitter fast med magneter så att jag enkelt kan ta loss dom vid behov.

Först och främst så behöver du inte komma ner i karet och pilla alltför mycket. Tänk inte tanken på att du ska slamsuga botten eller liknande, det sköter dina filter och streamers. Inredning i form av växter går bort när du har rockor och stenar och rötter kan du lägga in innan vattnet kommer in och då kan du stå i karet och göra det.

Även om du tillfälligt kan lösa allt genom en lägre bänk så är det ändå inte en långsiktig lösning eftersom ditt nästa kar kommer att vara för brett för att du ska nå ner oavsett hur lång du är eller hur långa armar du har.
Bra! Jag ska se över bänkbygge. Leca låter intressant, och du har ju löst det fantastiskt! 07
Jag är inget fan av växter, så det kommer inte komma ner i mitt kar alls! Därför jag hållit på med Afrikanska Ciklider innan, "hardscape" (hahahha, eller vad man nu kallar det för) har fungerat utmärkt när växter inte varit ett faktum för mig. 
Det blir någon sten, en rot och lite sand bara. Vet inte varför jag fått för mig att komma ner ordentligt i karet. Förmodligen för att lägga dit lite sten och slamsuga. Som jag nu fått reda på att jag inte behöver 81
Skrivet av IsabelleA
Bra! Jag ska se över bänkbygge. Leca låter intressant, och du har ju löst det fantastiskt! 07
Jag är inget fan av växter, så det kommer inte komma ner i mitt kar alls! Därför jag hållit på med Afrikanska Ciklider innan, "hardscape" (hahahha, eller vad man nu kallar det för) har fungerat utmärkt när växter inte varit ett faktum för mig. 
Det blir någon sten, en rot och lite sand bara. Vet inte varför jag fått för mig att komma ner ordentligt i karet. Förmodligen för att lägga dit lite sten och slamsuga. Som jag nu fått reda på att jag inte behöver 81
Jag skulle ha kvar den nuvarande ställning och bara skruva loss brädan på framsidan och sedan fästa den längst ner på ställningen istället. Tror inte ens du skulle behöva flytta på karet.  
Skrivet av KarlOlsson
Jag skulle ha kvar den nuvarande ställning och bara skruva loss brädan på framsidan och sedan fästa den längst ner på ställningen istället. Tror inte ens du skulle behöva flytta på karet.  
Så du tror att jag kan flytta brädan medan karet står på? Kommer lösningen att hålla? Sjukt smart! 01
Skrivet av KarlOlsson
Samma princip som jag skrev tidigare 83

IsabelleA, vad är det för mått från golvet upp till underkanten av "taket" på bänken (markerat i rött)?
Och hur hög är plankan (markerat i blått)?
1/10
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.