Akvarium och teknik

»

Att starta upp nytt rovfisk kar!

Hej vänner och bekanta! 
Så härligt att se ett aktivt forum. Jag har hängt med en tid utan att kommentera eller skriva, men tro mig; jag har läst varenda tråd och kommentar 04 

Äntligen har jag fått tillåtelse av sambo min att skaffa större kar, och jag måste erkänna att jag inte alls är insatt i detta med rovfisk mer än det jag lärt mig under den tid jag forskat på forumet. Tidigare bara haft Tanganyika ciklider i alla dess former sedan 10 år tillbaka och äger ett 300 liter med Tropheus i dagsläget. Det är dags att uppgradera såklart! 
Tanken är ett 1000 liter, och det är näst intill bokat. Jag har resfeber 09 

Men hej och hå ... Här svirrar runt 1000 frågor också. Hoppas att någon vänlig själ har tid att svara på dessa. 
Först och främst; Vi bor nu i ett hus från ca 1800-tal med fast stengrund. Huset är totalrenoverat på insidan, så jag vet inget mer om golv osv. 
Att placera ett 1000 liter på nedrebotten längs en yttervägg, vad tror ni? 

En annan fråga som dyker upp handlar om belysning. Jag är inne på led. Hängandes från taket? Eller ramp? Var hittar jag dessa? Har sett ett antal från EBay, är dem bra? Bör tillägga att jag bor i Stockholm, har ingen aning om vad akvarielagret har för belysning till större kar, då jag bara haft upp till 300 somsagt. Hornbach, är dem med i matchen? 

Sedan har jag funderat på detta med pump och filtrering. Vad rekomenderar ni? Jag vill veta ALLT! 
Eheim innerfilter? Eller ytterfilter? Pris? Vart inhandlar man? Vet att hornbach säljer en del, kanske inte i den storleken jag söker dock ... 

Tack på förhand, ni är förjävla grymma och har förjävligt fina kar! 
Välkommen och grattis till slutet på lurkandet! 

Bör vara lugnt att ställa karet så som du tänkt så länge du inte tänker bygga på högkant (250 högt 60 brett och 60 djupt) eller något annat ovanligt!

Ljus är extremt varierande och du finner folk här på forumet som har dyra proffs-LEDramper och du finner de som har billiga bygglampor från Ebay. Det varierar helt enkelt hur mycket du vill lägga ut, vilken 'look' du gillar (LED och T5/T8 ger ju väldigt olika effekter på vattnet) och om du tänker odla saker i karet.

Om du köper ett par av de "inte billigaste men fortfarande billiga" LED ramperna från ebukten så lär de gå bra till det mesta utöver ett tätt planterat kar.

Filtrering är typ samma visa som ljus, du finner folk som kör med 3 stora ytterfilter och du finner folk som endast kör egenbyggda lösningar. Till ett kar på runt kubiken så borde väl ett par större ytterfilter räcka till (typ FX6 eller Eheim 2260/2080/2180) men det beror ju väldigt mycket på vad som ska simma i det..

Många här kör med ytterfilter och kompletterar med ett egenbyggt droppfilter för extra syresättning, filtrering och polering. Men som sagt så är filtreringen som passar ditt kar baserat främst på vad du tänker ha i det.

Om du har massor av växter kan du ju skippa ett av ytterfilterna och lägga pengarna på riktigt ljus istället och vice versa osv. osv. osv. 
03

Länkar några delar av forumet som kan vara av intresse baserat på frågorna;
https://www.rovfisk.se/subforum/14/Filtrering+och+vattenkemi/
https://www.rovfisk.se/thread/64517/#64548
Skrivet av Wur
Välkommen och grattis till slutet på lurkandet! 

Bör vara lugnt att ställa karet så som du tänkt så länge du inte tänker bygga på högkant (250 högt 60 brett och 60 djupt) eller något annat ovanligt!

Ljus är extremt varierande och du finner folk här på forumet som har dyra proffs-LEDramper och du finner de som har billiga bygglampor från Ebay. Det varierar helt enkelt hur mycket du vill lägga ut, vilken 'look' du gillar (LED och T5/T8 ger ju väldigt olika effekter på vattnet) och om du tänker odla saker i karet.

Om du köper ett par av de "inte billigaste men fortfarande billiga" LED ramperna från ebukten så lär de gå bra till det mesta utöver ett tätt planterat kar.

Filtrering är typ samma visa som ljus, du finner folk som kör med 3 stora ytterfilter och du finner folk som endast kör egenbyggda lösningar. Till ett kar på runt kubiken så borde väl ett par större ytterfilter räcka till (typ FX6 eller Eheim 2260/2080/2180) men det beror ju väldigt mycket på vad som ska simma i det..

Många här kör med ytterfilter och kompletterar med ett egenbyggt droppfilter för extra syresättning, filtrering och polering. Men som sagt så är filtreringen som passar ditt kar baserat främst på vad du tänker ha i det.

Om du har massor av växter kan du ju skippa ett av ytterfilterna och lägga pengarna på riktigt ljus istället och vice versa osv. osv. osv. 
03

Länkar några delar av forumet som kan vara av intresse baserat på frågorna;
https://www.rovfisk.se/subforum/14/Filtrering+och+vattenkemi/
https://www.rovfisk.se/thread/64517/#64548
Stort tack! 
Först och främst är väl planen att det ev ska gå rockor i karet. Det har väl alltid varit en het dröm jag haft. Och att den är nära på att slå in känns så overkligt. Jag kommer nog köra på ganska steril inredning. Finkornig Råda sand med ett par enstaka moduler/stenar och en stor fräsch rot. Växter blir det nog inte så mycket av är tanken. Så jag drog slutsatsen att filtrering är viktigare än ljus i mitt fall. 
Jag vill ju helst ha en kallare look när det kommer till ljussättning, gärna med inslag av blått. 
Tack för ditt svar, jag ska kika vidare i de trådar du länkat! 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.