Bengäddor

»

Florida eller alligator?

1/2
Måste bara fråga eftersom de kom en liknande på Fb sidan. Dessa två, vad är dom? 
100% florida gar.
Skrivet av djr83
100% florida gar.
Gött, tack! Får jag fråga hur du ser det enklast? Är det på huvudet eller täckningen, kanske båda? Vad jag fattat ska det vara väldigt svårt för det otränade ögat o se skillnad. Kom fram till samma när jag letade runt på guider/bilder på nätet men var inte helt säker. 
Först och främst är det lättare på riktigt än på bild och framför allt om du kan jämföra en alligator gar och en florida gar, eftersom du då kan se den bredare nosen på en agar.
Annars tycker jag att det är ögat som avslöjar det tydligast. På en liten florida så går det ett svart streck igenom ögat vilket gör att det blir lite mer diskret och dolt, medan det på en alligator gar syns tydligare och ser mer runt ut. Nästan lite stirrig blick.

Baserat på det jag precis skrev, kan du säga vad följande bilder är för art (bilden med 3 fiskar är samma fisk vid tre olika tidpunkter)?
Skrivet av djr83
Först och främst är det lättare på riktigt än på bild och framför allt om du kan jämföra en alligator gar och en florida gar, eftersom du då kan se den bredare nosen på en agar.
Annars tycker jag att det är ögat som avslöjar det tydligast. På en liten florida så går det ett svart sträck igenom ögat vilket gör att det blir lite mer diskret och dolt, medan det på en alligator gar syns tydligare och ser mer runt ut. Nästan lite stirrig blick.

Baserat på det jag precis skrev, kan du säga vad följande bilder är för art (bilden med 3 fiskar är samma fisk vid tre olika tidpunkter)?
Ahhh ok, skulle säga att det är alligator gar på bild 1 o 2. Bild två är tydligast tycker jag. Bild nr tre är jag mer osäker på pga där tycker jag ser man strecket igenom ögat, däremot tycker jag täckning talar emot det så kör på alligator på den med.
Skrivet av Talapako
Ahhh ok, skulle säga att det är alligator gar på bild 1 o 2. Bild två är tydligast tycker jag. Bild nr tre är jag mer osäker på pga där tycker jag ser man strecket igenom ögat, däremot tycker jag täckning talar emot det så kör på alligator på den med.
1 och 2 är alligator gar, 3 är florida gar. Mönstret på fisken skiljer sig mellan exemplar och åldrar så det är inget man bör gå efter.
Jag skulle vilja få bild 3 till F-gar just pga täckningen. 02 A-gar har väl sällan det svarta sträcket i den storleken. Om dom nu någonsin har det? 
Skrivet av mb109
Jag skulle vilja få bild 3 till F-gar just pga täckningen. 02 A-gar har väl sällan det svarta sträcket i den storleken. Om dom nu någonsin har det? 
Det är sant, men strecket försvinner ju från florida också när dom blir äldre, så av den anledningen är det ofta inget att gå efter 02Men jämför ögat i bild 3 med dina bilder så ser du likheten.
Skrivet av djr83
Det är sant, men strecket försvinner ju från florida också när dom blir äldre, så av den anledningen är det ofta inget att gå efter 02Men jämför ögat i bild 3 med dina bilder så ser du likheten.
Skulle precis ändra mitt svar på nr 3 till Florida.  Pga det du skrev om ögat i din tidigare post o skippa täckningen. Men då är jag nog med på noterna. Tack för hjälpen! 02
Skrivet av djr83
100% florida gar.
99% florida, 1% spotted 7327

edit, skojar såklart 12
Skrivet av Wur
99% florida, 1% spotted 7327

edit, skojar såklart 12
Regeln säger att om man inte VET att man har en spotted så är det en florida. Det gäller nog garanterat när man inte ens är säker på om det är en florida eller en agar 13
Skrivet av djr83
Regeln säger att om man inte VET att man har en spotted så är det en florida. Det gäller nog garanterat när man inte ens är säker på om det är en florida eller en agar 13
Vafan.. finns det regler på det här stället?! Ingen som berättat för mig.. Nu känner man sig tyglad. 20
Skrivet av Wur
Vafan.. finns det regler på det här stället?! Ingen som berättat för mig.. Nu känner man sig tyglad. 20
Det finns många regler här, som tex "Var inte en idiot och skaffa fisken innan du skaffar karet". Letar man lite i historieböckerna så är jag säker på att det även är ett gammalt kinesiskt ordspråk.

13
Skrivet av djr83
Va de en peak emot mig... 17 fick tag på dom som florida, men om jag fattat det rätt så säljs de ganska många A-gar just som florida pga okunskap, vilket är katastrof med tanke på storleken på fisken. O hade de varit spotted så hade det varit helt ok. 12
Skrivet av Talapako
Va de en peak emot mig... 17 fick tag på dom som florida, men om jag fattat det rätt så säljs de ganska många A-gar just som florida pga okunskap, vilket är katastrof med tanke på storleken på fisken. O hade de varit spotted så hade det varit helt ok. 12
Absolut inte. Bara förtydligade regeln för herr wurst 02
Skrivet av Talapako
Inte en pik alls (från mig i alla fall, herr Thomas är en elak rackare dock.. 13). Florida och Spotted är omöjliga att se skillnad på (utan att dissekera dem) och enda sättet att veta att det är en Spotted är om man VET vart den är fångad någonstans. 
Skrivet av Wur
Inte en pik alls (från mig i alla fall, herr Thomas är en elak rackare dock.. 13). Florida och Spotted är omöjliga att se skillnad på (utan att dissekera dem) och enda sättet att veta att det är en Spotted är om man VET vart den är fångad någonstans. 
DNA-test fungerar också. 
Jo läst detta, dock ska spotted vara dyrare o mycket svårare att få tag på? Eller så är det bara för man inte vet vilken som är vad.. 33 om några år så ska ni se att de finns dna test för hemmabruk o då är det problemet bortblåst. 03
Spotted är av nån anledning väldigt ovanliga inom hobbyn även fast dom inte är ovanliga i naturen. Jag har ingen aning om varför. 

En anledning kan väl vara att folk helt enkelt inte ser skillnad och därför inte bryr sig. 
Aldrig förstått hypen över spotted, eftersom de ser så lika ut att man bokstavligen inte kan se skillnad på dem.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.