Bilder och filmer
»Strands kar
1/5
Kände att jag ville starta en tråd på mitt kar, då jag för någon dag sedan fick hem en VF motoro hona på ca 18cm...
man måste ju börja någonstans med rocka, redan helt tagen!
Här får hon gå sålänge karet räcket
man måste ju börja någonstans med rocka, redan helt tagen!
Här får hon gå sålänge karet räcket

13 andra rockar det här!
Välkommen ner i träsket får jag väl säga då. 
Trevliga fiskar!
Visst var det du som hade ett gäng cichlor där i karet för inte så länge sedan? Och Jonas gamla AT?

Trevliga fiskar!

Inga rockningar
Jo visst är det jag!
Fanns inget intresse för cichlorna här i Sverige så la ut i Rovfisk Norge och där va det ett par som ville ha dem direkt så det kom en och hämta dem i helgen och så bytte jag mot Motoron
Japp det är Jonas gamla AT och Endlicheris
AT är lite ledsen nu när han inte har några att tracka på, va ett ständigt jagande efter cichlorna 
Fanns inget intresse för cichlorna här i Sverige så la ut i Rovfisk Norge och där va det ett par som ville ha dem direkt så det kom en och hämta dem i helgen och så bytte jag mot Motoron

Japp det är Jonas gamla AT och Endlicheris

Inga rockningar
Skönt att de fann ett hem! Jo cichlor är ju stora as, inte jättemånga som kan eller vill hålla en grupp livet ut.
Jaha, fengäddorna med! Skoj. Riktigt bra storlek på de där.
Jaha, fengäddorna med! Skoj. Riktigt bra storlek på de där.

Inga rockningar
Nej precis är ju så tyvärr, och fruktansvärt aggressiva med...
ja den längsta mätte vi till 43cm i samband med flytten
ja den längsta mätte vi till 43cm i samband med flytten

Inga rockningar
Hej igen!
Har läst igenom trådarna här på Rockforumet men har ändå lite funderingar.... Hoppas någon kan hjälpa lite
Jo den här VF Motoro honan på 18cm disk som jag fick hem för 4 dagar sedan käkar dåligt...
Efter bara 1 timme i akvariet käkade hon en räka, men nu tuggar hon på räka och mussla men spottar sedan ut..
Käkade räkor i affären enligt killen..
Har givetvis läst att daggmask är det som gäller, men va idag och skulle köpa men de hade inte hemma eftersom det är maggotsäsong..
Akvariet har temperatur 27c, kan inte riktigt höja mer för då kippar de andra fiskarna i akvariet, PH är 7, rejält med ytrörelse, filtreringen fullgod och ljuset rejält dämpat..
Rockan är aktiv och glider runt långs botten hela tiden, inte heller några höftben som syns..
Någon som sitter på tips, eller är hon bara ny och behöver vänja in sig lite?
Har läst igenom trådarna här på Rockforumet men har ändå lite funderingar.... Hoppas någon kan hjälpa lite

Jo den här VF Motoro honan på 18cm disk som jag fick hem för 4 dagar sedan käkar dåligt...
Efter bara 1 timme i akvariet käkade hon en räka, men nu tuggar hon på räka och mussla men spottar sedan ut..
Har givetvis läst att daggmask är det som gäller, men va idag och skulle köpa men de hade inte hemma eftersom det är maggotsäsong..
Akvariet har temperatur 27c, kan inte riktigt höja mer för då kippar de andra fiskarna i akvariet, PH är 7, rejält med ytrörelse, filtreringen fullgod och ljuset rejält dämpat..
Rockan är aktiv och glider runt långs botten hela tiden, inte heller några höftben som syns..
Inga rockningar
Hej igen!

27 grader tycker jag låter dåligt. Jag ligger på 29-29.5. Prova annat än räkor. Typ strömming eller liknade .
Inga rockningar
Det är alltså temperaturen som troligtvis är för låg? 
Skulle Polota, Fengäddor och Påfåglar klara sådan temp tror du eller måste man skaffa sig ett kar till?
Har bara alaskan pollock hemma, värt testa? annars köper jag strömming imorgon!

Skulle Polota, Fengäddor och Påfåglar klara sådan temp tror du eller måste man skaffa sig ett kar till?
Inga rockningar

Jag ligger också på runt 29°.
Polatan och fengäddor funkar utmärkt i den tempen. Dock har jag ingen erfarenhet av påffar men haft andra cyklister och det har också funkat bra.
Mina rockor är galna i strömming.
Kan nog vara doften som triggar.
Polatan och fengäddor funkar utmärkt i den tempen. Dock har jag ingen erfarenhet av påffar men haft andra cyklister och det har också funkat bra.
Mina rockor är galna i strömming.
Kan nog vara doften som triggar.
Inga rockningar

Tempen är perfekt. Så den behöver du inte bry dig om. En matstrejkande rocka ska du ge daggmask, röda mygg eller levande tubifex. Då är det 100% på att få igång den. Sen när den äter det kör du in den på pellets. Strunta i räckor, musslor, fisk mm tills den äter pellets med god aptit.
Inga rockningar
Fiskebutiker kan ta hem daggmask, även på vintern, om man önskar det.
Inga rockningar
Tack för alla svar
, får helt enkelt fortsätta jaga daggmask och om inte det funkar höja tempen någon extra grad...

Inga rockningar
Höja tempen är inte fel, men 27C är också bra. Jag kör 26-28C i mina kar med rockor, lite olika... Höjd temp = höjd metabolsim (ökad hunger och matlust), men som du nämner så kippar de då efter andan och då behöver du bättre syresättning i karet. Men det kan ju också vara så att hon helt enkelt är lite försiktig eftersom hon är ny i karet. Om hon inte är smal så är det ju ingen fara, testa dig fram med olika räkor, musslor, fisk som exempelvis alaska pollock och gärna pellets. Skulle hon fortsätta matstrejka så kör på daggmask.
Har själv märkt av att mina rockor (särskilt yngre rockor / valpar) vid några få tillfällen inte är helt på hugget vid matning, äter men liksom tuggar mest sönder maten. Då har jag själv kommit på mig att det var lite för länge sedan jag gjorde ett VB. Strax efter ett 50% så äter de som hästar igen.
Vad har du för filtrering och cirkulation, matvanor, VB / vecka ungefär?
Har själv märkt av att mina rockor (särskilt yngre rockor / valpar) vid några få tillfällen inte är helt på hugget vid matning, äter men liksom tuggar mest sönder maten. Då har jag själv kommit på mig att det var lite för länge sedan jag gjorde ett VB. Strax efter ett 50% så äter de som hästar igen.
Vad har du för filtrering och cirkulation, matvanor, VB / vecka ungefär?

Inga rockningar
Välsorterade fiskebutiker har mask och maggots och frusen samt levande betesfisk året runt mer eller mindre.
Dyker även upp privatannonser på blocket med både mask och fisk om man vill spara några kronor då och då.
Alternativt
http://metmask.com/produkter/levande-beten/mask/
Just a tip!
Dyker även upp privatannonser på blocket med både mask och fisk om man vill spara några kronor då och då.
Alternativt
http://metmask.com/produkter/levande-beten/mask/
Just a tip!
Inga rockningar
@svampus Kan absolut vara så att hon är ny och försiktig, blir bara mer och mer aktiv för varje dag och speciellt efter ett vb! Men just maten glider hon över, smakar/tuggar lite och glider vidare igen....
Det är ju just det att jag testat räkor, alaskan pollock, mussla och hikari sinking.. Inget har gått ner senaste dagarna, så det är väl daggmask jag får ut och jaga...
Min filtrering är 2 Fx6or, varav 1 står rakt upp med utblåset så det är rejäl ytrörelse, en eheim cirkulationspump på 5000L/h som rör upp all skit från botten så det är alltid rent och fint på sanden.. Tidigare matade jag de andra fiskarna varannan dag och bytte 50% 2 gånger i veckan. Nu när jag fått rockan har jag gått över till ca 40% 3 gånger i veckan och nu försöker jag ju mata henne flera gånger per dag..
tack för tipset! @ZeroOne
Vet vad alla tycker om bajshinkarna
men med inte allt för stor belastning borde väl dessa räcka som filtrering?
Det är ju just det att jag testat räkor, alaskan pollock, mussla och hikari sinking.. Inget har gått ner senaste dagarna, så det är väl daggmask jag får ut och jaga...
Min filtrering är 2 Fx6or, varav 1 står rakt upp med utblåset så det är rejäl ytrörelse, en eheim cirkulationspump på 5000L/h som rör upp all skit från botten så det är alltid rent och fint på sanden.. Tidigare matade jag de andra fiskarna varannan dag och bytte 50% 2 gånger i veckan. Nu när jag fått rockan har jag gått över till ca 40% 3 gånger i veckan och nu försöker jag ju mata henne flera gånger per dag..

1 annan rockar det här!
@svampus Kan absolut vara så att hon är ny och försiktig, blir bara mer och mer aktiv för varje dag och speciellt efter ett vb! Men just maten glider hon över, smakar/tuggar lite och glider vidare igen....
men med inte allt för stor belastning borde väl dessa räcka som filtrering?

Låter kanon ju!
Bara till att fortsätta testa dig fram! Mask är grymt bra foder också så det skadar ju inte att köra på det ett tag så att säga.
Så länge du ser till att göra rent FX6orna när det behövs så är det inga konstigheter. Jag kör 1 FX5 och 1 FX6 på mitt 2100liters, tillsammans med både sump och droppfilter förvisso. Men de gör ju helt klart sin beskärda del i filtreringen. Mycket gojs i dem efter ganska kort tid... Vill du optimera filtreringen lite till, bygg då ett droppfilter. Så får du grym syresättning och bra biologisk filtrering där i.

Så länge du ser till att göra rent FX6orna när det behövs så är det inga konstigheter. Jag kör 1 FX5 och 1 FX6 på mitt 2100liters, tillsammans med både sump och droppfilter förvisso. Men de gör ju helt klart sin beskärda del i filtreringen. Mycket gojs i dem efter ganska kort tid... Vill du optimera filtreringen lite till, bygg då ett droppfilter. Så får du grym syresättning och bra biologisk filtrering där i.

Inga rockningar
Vad bra!
Jag får kolla runt och försöka få tag på mask helt enkelt..
de rengörs så fort flödet minskar lite
har följt han King of dyi och sett nästan varje video, kanske dags att testa bygga något av det han visar, så ska kolla på att försöka få ihop ett droppfilter!
tack
Jag får kolla runt och försöka få tag på mask helt enkelt..

de rengörs så fort flödet minskar lite

har följt han King of dyi och sett nästan varje video, kanske dags att testa bygga något av det han visar, så ska kolla på att försöka få ihop ett droppfilter!
tack

1 annan rockar det här!
Ännu en update på rockan....
Vet inte vad jag ska ta mig till, precis samma sak med daggmask som med övrigt foder, testat skära ner i små bitar, halva maskar och levande hela...
gjorde precis ett 50% vb, hon suger in maskbiten under disken, tuggar lite på den och gör sen ett knyck så flyger biten iväg och hon simmar vidare
börjar bli uppgiven nu...
vad gör man?
Vet inte vad jag ska ta mig till, precis samma sak med daggmask som med övrigt foder, testat skära ner i små bitar, halva maskar och levande hela...
gjorde precis ett 50% vb, hon suger in maskbiten under disken, tuggar lite på den och gör sen ett knyck så flyger biten iväg och hon simmar vidare

börjar bli uppgiven nu...
vad gör man?
Inga rockningar
Nu har jag ingen erfarenhet av rockor men kan det inte vara så att hon bara inte vant sig vid nya miljön än?
Om du fick hem henne samma dag som du postade tråden var det ju bara 3 dagar sen och flera av de fiskar jag fått hem har inte käkat på första veckan innan de känner sig bekväma i sitt nya hem.
Med tanke på hur känsliga rockor är i övriga aspekter, kan det inte vara så att de är känsliga för miljöbyten också och blir mer stressade än "vanligt" av det?
EDIT: tydligen läste jag inte noga nog och såg att du haft henne hemma i närmare en vecka nu, så ovanstående kanske inte är relevant.
Om du fick hem henne samma dag som du postade tråden var det ju bara 3 dagar sen och flera av de fiskar jag fått hem har inte käkat på första veckan innan de känner sig bekväma i sitt nya hem.
Med tanke på hur känsliga rockor är i övriga aspekter, kan det inte vara så att de är känsliga för miljöbyten också och blir mer stressade än "vanligt" av det?
EDIT: tydligen läste jag inte noga nog och såg att du haft henne hemma i närmare en vecka nu, så ovanstående kanske inte är relevant.
Inga rockningar
Jag fick henne i söndags..
jag tänkte samma sak, men känns som hon borde vant sig nu...
små rockor är väl väldigt viktiga att få och käka annars kan de väl lätt slänga in handduken vad jag läst..
så man blir ju orolig när det gått ändå 5 dagar utan att knappt käka någonting...
mask ska väl vara nästan oemotståndligt för rockor, därför jag blir lite nojjig...
jag tänkte samma sak, men känns som hon borde vant sig nu...
små rockor är väl väldigt viktiga att få och käka annars kan de väl lätt slänga in handduken vad jag läst..
så man blir ju orolig när det gått ändå 5 dagar utan att knappt käka någonting...
mask ska väl vara nästan oemotståndligt för rockor, därför jag blir lite nojjig...
Inga rockningar
1/5