Akvarium och teknik

»

ytterfilter till 540, alternativt märke?

Har ett möbelkar med fluval fx6 och nu låter pumpen ungefär ett flygplan. Har kollat på nytt filter, bla eheim 2080. Verkar vara ett kanonbra filter men problemet är att det inte går in under karet! Finns det nåt annat märke som ens är värt att kolla på ?
Det ska vara överdimensionerat och max 54 (tror jag) cm högt
Många kör med Sunsun. Har aldrig ägt ett så kan inte uttala mig om hur dom är. Annars fluvals fx4? Om det är motorn som låter så kan du ju bara byta ut den 02
Hur gammal är FX6an? Om den låter så är det ju något fel som inte rätt, så att säga. Har du prövat att plocka isär hela grejen, inklusive motorn? Kan ju ha fastnat något vid impellern eller så. Eller så kan det helt enkelt vara luft som fastnat någonstans. Exempelvis så kan ju FX5 strula efter rengöring genom att de surrar som fan, eller inte startar alls. Räcker med att skruva loss motorn skaka lite, säg några magiska ord, och sätta ihop igen så funkar det. Har hänt mig säkert 10 gånger, works every time...

Annars, om du ändå vill byta ut så ska det väl finnas rätt bra modeller av eheim som är tysta och bra. Jag har dock nästan bara fluval och sunsun hemma, så jag kan inte riktigt uttala mig. djr83 brukar vara bra på de där. 

Sunsun är grymt för pengarna. Av mina 3st jag har så låter väl 2 av dem lite smått och ett är helt tyst. Det är kanske inte är ett lika bra alternativ om du kan lägga mer än 800kr och vill ha ett garanterat tystare filter.
Eheim 2260 är flexibelt och går att modifiera så att det i princip passar under vilken bänk som helst. Antingen kan man vrida på pumpen så att utblåset går horisontellt istället, eller så kan man ha pumpen på golvet och minskar då höjde på filtret avsevärt.

Däremot vet jag inte om 2260 är svaret om du tycker att en FX-pump låter mycket. Jag har 2 st 2260 och dom är inte knäpptysta direkt... däremot har jag utblåset horisontellt och sen har jag klämt fast skumgummi mellan pumpen och "taket" på bänken, då tar man bort vibrationerna som orsakar ljudet. Med den lösningen så är dom i princip tysta för mig i alla fall.
Har för mig 2260 är för högt. Och fluval 4 känns lite väl klena eller? Eller tänker jag fel.

Sunsun får jag kolla upp.!

Motorn har jag plockat isär flera ggr och även bytt impeller. Blir inte klok på de.

Även rengjort hela (inte bra jag vet) och rengjirt motorn. Samma visa igen

Den troligen suger in en del sand trots att insuget sitter högt upp? Sista rengöring fann jag masa sand i filtret. Men nu är ju skiten rengjord.

Kanske sätta nåt på insuget o testa? Filtermatta?
Skrivet av Datten
Har för mig 2260 är för högt. Och fluval 4 känns lite väl klena eller? Eller tänker jag fel.

Sunsun får jag kolla upp.!

Motorn har jag plockat isär flera ggr och även bytt impeller. Blir inte klok på de.

Även rengjort hela (inte bra jag vet) och rengjirt motorn. Samma visa igen

Den troligen suger in en del sand trots att insuget sitter högt upp? Sista rengöring fann jag masa sand i filtret. Men nu är ju skiten rengjord.

Kanske sätta nåt på insuget o testa? Filtermatta?
Som jag skrev så kan du enkelt modda 2260 så att den blir lägre. Det mest extrema gör den väl kanske 2 dm lägre. 
Okej vart lite skeptisk då måtten säger annat men du låter onekligen säker på din sak:-)

Ska kolla in det filtret och sunsun Verkar Ju Inte Helt Galet heller
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.