Rockor

»

Liten rocka?

Vet frågan ställts otaliga gånger. Men är det möjligt  för mig att ha en rocka i mitt kar o ha relativt bra samvete? Tänkte på tex rectic eller orbignyi o då förslagsvis en hanne då dom är mindre och köpa en liten. Om svaret är ja hur länge är det möjligt ungefär om man pratar år? Botten ytan är ju på 60x165. 
Tror jag vet svaret men måste fråga. 
Ja det är möjligt, men det är mer månader än år isf. Sen är det ju också beroende på hur stor rockar är när du köper den. Köpte en orbignyi/motoro hona som var 17cm över disk. Efter 6mån va hon 33cm över disk. Hanarna jag har växer väl marginellt långsammare 
Ja lite som jag tänkte då, förutom att dom tydligen växer fortare än jag trodde, men hade någon förhoppning långt in att de kanske fanns nån variant som gick. Men tjaa då får det vänta då till stora karet, så får man sitta o titta på alla fina rockor på forumet istället tills dess.  
Som sagt, du kan ju ha en rocka relativt länge där i. Beror lite på hur du matar och hur stor den är när du köper den. Men det är en svår balans att hålla en rocka tillräckligt mätt utan att den smalnar av, samtidigt som den ska få i sig så pass lite att växthastigheten saktar ner. Det är ju skillnad i växthastighet på en rocka man har i 29-30C som får mat 2-3 gånger om dagen jämfört med en som man håller i 25C och får mat 1 gång om dagen. Men som alltid så är det ju bäst för både en själv och för djuret att man har en säker plats redan innan det börjar brinna i knutarna...

Jag skulle säga att du borde kunna ha en rocka i det karet ett år i alla fall, så länge du sköter vattnet så kommer inte rockan lida nått märkvärt av att inte har fullt så mycket yta att sträcka på sig som den hade som valp. Det är väldigt sällan, vad jag vet, som rockor dör av att ha för lite yta att simma på. Snarare vattenkvallitén som inte är tillräckligt bra, eller att de magrar av.
Jag har haft min lilla hane i över ett år, han är pigg välgödd har inga som helst problem. Jag Matar en gång om dagen med antingen räkor eller spektrum så man ser en tydlig bula på bakre delen en bit över roten på svansen. Jag har haft en del rockor och det jag märkt är att honor växer ganska mycket snabbare än hanar så köper du en hane så kommer du troligen kunna ha den över ett år. Min nuvarande rocka är 15-17cm och piggare och friskare rocka har jag inte haft. Det är en marble motoro.    
Ok. Låter som jag kan ta mig en funderare trots allt.  04 skulle köpt större ifrån början... men var helt klar över att inte ha rocka när jag köpte karet då dom inte tilltalade mig, men efter nån månad på rovfisk.se så var jag fast.. ska kika runt lite över olika alternativ, tanken är ju att de ska bli ett större kar i framtiden men då kanske man inte måste vänta med rockan tills dess. 
Större är alltid bättre men i det karet  kan ha en rocka i några år i det karet... hur många år beror på vilken art och hur mycket du matar, fastnar du för rockor så får du fixa ett större kar sen.

Jag hade tre rockor i några år i ett kar nära de måtten, mitt va 160x65x60 om jag minns rätt .
Och det är smartare att inte övergöda ens rocka i ett mindre kar eftersom du inte vill skita ner karet för mycket.
Skrivet av pleco
Större är alltid bättre men i det karet  kan ha en rocka i några år i det karet... hur många år beror på vilken art och hur mycket du matar, fastnar du för rockor så får du fixa ett större kar sen.

Jag hade tre rockor i några år i ett kar nära de måtten, mitt va 160x65x60 om jag minns rätt .
Jo de är klart. Om de blir en rocka o man fortsätter så blir de nog fler rockor  till slut om jag känner mig själv nåt så när 75och därmed så blir de ju då med ett kar anpassat till det. Men är inte omöjligt o ge det ett försök i nuvarande kar då, var lite det jag hoppades få höra men inte räknade med. 04
Jag går emot folket lite här och säger att om du inte ska bygga stort inom 6 månader så är svaret nej du bör inte köpa en rocka. 
Jag har ändå hunnit med 3 kullar och 13 valpar under det här året och kommit fram till att det är väldigt olika hur snabbt valpar växer inom samma ras. Vare sig det är hane eller hona. Jag matar alla valparna 1 gång om dagen 7 dagar i veckan och hos mig är det hanarna som i det stora hela växer mycket snabbare än honorna. Och det kan dessutom komma helt plötsligt. Har haft 3 hanar nu som inte växt en centimeter dom första 4 månaderna och som sedan helt plötsligt nästan dubblat sin storlek på 2 månader.  
Skrivet av Slamd
Jag går emot folket lite här och säger att om du inte ska bygga stort inom 6 månader så är svaret nej du bör inte köpa en rocka. 
Jag har ändå hunnit med 3 kullar och 13 valpar under det här året och kommit fram till att det är väldigt olika hur snabbt valpar växer inom samma ras. Vare sig det är hane eller hona. Jag matar alla valparna 1 gång om dagen 7 dagar i veckan och hos mig är det hanarna som i det stora hela växer mycket snabbare än honorna. Och det kan dessutom komma helt plötsligt. Har haft 3 hanar nu som inte växt en centimeter dom första 4 månaderna och som sedan helt plötsligt nästan dubblat sin storlek på 2 månader.  
Tack för ditt svar! Blev dock en rocka igår, en Magdalenae, dom ska ju bli "lite mindre" vad jag förstått o läst mig till men ja i slutändan är nog karet i minsta laget även om det skulle funka för ett mindre exemplar. Men när du skriver bygga stort, hur stort menar du då? 80cm djupt eller ännu mer? 
Skrivet av Talapako
Tack för ditt svar! Blev dock en rocka igår, en Magdalenae, dom ska ju bli "lite mindre" vad jag förstått o läst mig till men ja i slutändan är nog karet i minsta laget även om det skulle funka för ett mindre exemplar. Men när du skriver bygga stort, hur stort menar du då? 80cm djupt eller ännu mer? 
Som absolut minst 200x100 för dom minsta arterna. 
Jag skulle ändå vilja påstå att det inte är en sådan panik direkt. Så länge du har en god vattenkvalité, stabila vattenvärden och bra syretillförsel så kommer rockan klara sig bra, det är tåliga och "böjbara" fiskar när vattnet sköts. Har sett rockor i alldeles för små kar där vattnet varit helt utomorentligt bra, och det har fungerat riktigt bra. Har även sett rockor i stora akvarium, men där vattnet inte skötts lika bra eller kosten varit tvivelaktig, då har rockorna sett mindre bra ut eller "soon to be" döda...

Menar inte att man ska hålla en familjepizza-stor rocka i ett 540, men det är liksom inte så att 20-30cm hit eller dit på akvariets djup eller längd är en lifechanger för en rocka som är 30-40cm över disk. Variation med rätt sorts mat, extremt bra filtrering och massor av vattenbyten så kommer det där funka bra.

Ett större kar inom en relativt snar framtid är ju dock fortfarande att rekommendera. 02
En retic eller p14 hane kan du ha där i länge, och i ett 960 for Life 
Låter som jag förhoppningsvis är på rätt spår då. Bättrat på filtrering/cirkulation, gjort fler o mer frekventa vattenbyten. Han är pigg och äter bra, mest mygglarver men jobbar på räkmix o musslor. 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.