Undrar när ni matar era fiskar med räkor
köper ni frysta räkor
hur påverkas fiskarna av det salt som finns i dessa räkor
har själv haft problem med nitratförgiftning i ett av mina kar
är nu rädd att det kan vara räkorna som ställer till det
tacksam för svar hur ni gör
Ja jag menade nitrit skrev fel
men vad tror du vara orsaken till förgiftningen
är ett kar som varit igång länge
matar med frysta räkor frysta musslor
samt pellets
I princip finns det väl bara en orsak, för dålig filtrering. Däremot kan det finnas flera lösningar, tex att mata mindre.
Vad har du för storlek på akvariet, vad var du för fiskar och vad har du för filtrering?
720 lit
har 2 innerfilter samt ett ytterfilter fx5
fiskar
1 jättegurami
1 paroon haj
samt 5 Malar som är på botten
Gurami är ca 40 cm
hajen är ca 40 cm
tiger shower nos ca 40 cm
resten ca 20 cm
Satt och skrev, men sen hade Hampus redan snott min text (fy!)
Förutom detta kommer du ha stora problem varje gång du ska rengöra fx5an, då startar du nästan om filtreringen och dipparna i bakteriefloran kommer ställa till det för dig (innerfilter gills inte om du inte har stora filterfack).
hur charmiga guramin och TSN än är är det fiskar som du behöver stort till och kanske borde tänka på uppgradering nu och inte då det är försent.
kortsiktigt kan du räddas av ett till ytterfilter i samma kaliber, då kan du periodisera underhållet så att ett alltid är på topp.
paroonen nackar du, ingen kan ta hand om denni Sverige förutom typ 2 personer, och dom vill inte ha den.
Ska flytta dom sen är bara tillfälligt nu dom ska till ett 1200 L kar sen har vi tänkt ett större kar inom en snar framtid

Skrivet av AnnikaAlexandersson
Ska flytta dom sen är bara tillfälligt nu dom ska till ett 1200 L kar sen har vi tänkt ett större kar inom en snar framtid
Dåså, då har ni ju en plan!
paroon är bara så otacksam mot planer, plötsligt upplevs 10m3 smått. Nu växer dom ändå inte så extremt fort, men dom växer, och slutar aldrig..