Foder

»

Frysta räkor

Undrar när ni matar era fiskar med räkor
köper ni frysta räkor
hur påverkas fiskarna av det salt som finns i dessa räkor
har själv haft problem med nitratförgiftning i ett av mina kar
är nu rädd att det kan vara räkorna som ställer till det
tacksam för svar hur ni gör
Saltet är räkor kan definitivt orsaka problem hos fiskarna. För att undvika det så kan man dels låta räkorna ligga i vatten för att dra ur så mycket som möjligt av saltet och sen så ska man framför allt ha varierande kost.
Det finns även okokta räkor att köpa dom inte har salt. 

Däremot tror jag inte att salta räkor är orsaken till någon nitratförgiftning. Dessutom är ju nitrat relativt ofarligt. Menar du egentligen nitrit? Jag tror inte att dom är orsaken till någon nitritförgiftning heller. 

Loachaholic är matexperten, så han har kanske något att tillägga. 
Ja jag menade nitrit skrev fel
men vad tror du vara orsaken till förgiftningen
 är ett kar som varit igång länge 
matar med frysta räkor frysta musslor
samt pellets 
I princip finns det väl bara en orsak, för dålig filtrering. Däremot kan det finnas flera lösningar, tex att mata mindre. 

Vad har du för storlek på akvariet, vad var du för fiskar och vad har du för filtrering? 
720 lit 
har 2 innerfilter samt ett ytterfilter fx5 
fiskar
1 jättegurami
1 paroon haj 
samt 5 Malar som är på botten 
Hur stora är fiskarna? 
Gurami är ca 40 cm
hajen är ca 40 cm
tiger shower nos ca 40 cm
resten ca 20 cm 
Med den besättningen, den filtreringen och det literantalet, och med tanke på att du verkar ha problem med nitrit, så skulle jag säga att du har för klen filtrering och / eller byter för lite vatten.. Hur mycket matar du, och hur ofta? Hur mycket vatten byter du, och hur ofta? Hur ofta gör du rent dina filter?

Paroonen borde du skicka iväg till någon som kan husera den så snart du kan, så länge du själv inte sitter på ett kar på flera flera tusen liter. De blir helt brutalt stora och kräver sinnessjukt mycket yta att simma på, ingen akvariefisk direkt. Sen så undrar jag vilka sorters malar det är. Finns X antal tusen olika arter av malar, och det kan skilja extremt mycket mellan dem.

Slatet har antagligen ingenting med detta att göra, som djr83 sa.

*EDIT: Såg nu inlägget med storlekarna... Det är stora fiskar på relativt liten yta. Gissar på att det är för mycket avföring och skit i vattnet...
För övrigt så är ditt kar i min mening för litet för de där fiskarna, åtminstone för en 40cm paroonhaj... 29
Satt och skrev, men sen hade Hampus  redan snott min text (fy!)
Förutom detta kommer du ha stora problem varje gång du ska rengöra fx5an, då startar du nästan om filtreringen och dipparna i bakteriefloran kommer ställa till det för dig (innerfilter gills inte om du inte har stora filterfack).
hur charmiga guramin och TSN än är är det fiskar som du behöver stort till och kanske borde tänka på uppgradering nu och inte då det är försent.
kortsiktigt kan du räddas av ett till ytterfilter i samma kaliber, då kan du periodisera underhållet så att ett alltid är på topp.

paroonen nackar du, ingen kan ta hand om denni Sverige förutom typ 2 personer, och dom vill inte ha den.
Ska flytta dom sen är bara tillfälligt nu dom ska till ett 1200 L kar sen har vi tänkt ett större kar inom en snar framtid
Skrivet av AnnikaAlexandersson
Ska flytta dom sen är bara tillfälligt nu dom ska till ett 1200 L kar sen har vi tänkt ett större kar inom en snar framtid
Dåså, då har ni ju en plan!

paroon är bara så otacksam mot planer, plötsligt upplevs 10m3 smått. Nu växer dom ändå inte så extremt fort, men dom växer, och slutar aldrig..
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.