Tänkte att jag gör en egen tråd för detta lilla projekt... Bara för att.
Köpte ett gäng Geophagus sp. Orange head av en polare som tidigare köpt dem hos Kent i Nols ciklidhobby. De parade ut hos honom och la ägg i hans kar 2-3 gånger, men pga. andra invånare i karet så blev det inte mer än så. Så jag tog över dem, och nu går paret ensamma i ett avdelat 150x65x60cm kar. Det dröjde inte särskilt länge innan första leken, vilket blev en lyckad sådan.
Numera går alla yngel i ett eget kar på 60x30x30cm sedan några dagar tillbaka. Har börjat kläcka artemia för att mata med, första omgången blev helt ok och de käkade sig feta. Andra omgången tabbade jag mig lite och jag tror det blev för varmt, de kläcktes men alla dog. Det gick iof bra att mata med de också. Sen så varvar jag även med söndersmulat flinfoder, vilket verkar funka rätt bra det med. Men det känns som att levande artemia de första dagarna är bra...
Slänger in de första klippen jag har när de lägger äggen, när de är nykläckta och ett färskt klipp på ynlen i sitt eget kar när de käkar lite. Samsung s6 + macro objektiv är för övrigt jävligt najs i dessa stunder.

Kommer uppdatera här allt eftersom de växer!