Rockor

»

Stop på exportkvoter från Brasilien

Det kanske inte är känt av många här men det är stop på kvoter för att exportera flera rockarter, från Brasilien, bland annat leopoldi.
Dom rockor som IBAMA gett tillstånd att exportera i år är dom kvoterna man fick 2015. INGEN har fått kvoter för 2016, den som säljer rockor fångade 2016 gör alltså detta olagligt. Detta för att man försöker få fram ett system på hur man skall skapa ett hållbart fiske med kvoter. Som det är nu kan många oseriösa exportörer mygla med kvoterna och tydligen en speciell exportör från Belem. Alla rockarter påverkas, några mer än andra. Jag själv väntar på en till grym VF BD hona men som det ser ut nu finns ingen exportör som har kvar fisk av grym kvalité från 2015( inte särskilt konstigt ).
Jag blev nyligen kontaktad av en exportör som enligt sig själv hade 200 djur men när jag kollade upp hans tillstånd bara hade kvoter för 23 djur. Samma exportör hade många arga kinesiska köpare efter sig som inte fått sin fisk dom betalat för.
För att klargöra, dessa kvoter handlar om rockor, andra fiskar, så som div malar, ciklider osv har inget med det här att göra, korrekt?
Skrivet av robidobban
För att klargöra, dessa kvoter handlar om rockor, andra fiskar, så som div malar, ciklider osv har inget med det här att göra, korrekt?
Kan tyvärr inte svar på det... för de är bara rockor jagvjart ute efter. Men det har ju vart exportstop på flera malar från xingu området ganska nyligen som precis blivit upphävt, som L014 som exempel. Diverse ciklider osv diskus finns det kvoter på i ett fåtal områden. Speciellt i Lago Tefé där bar ett fåtal får fiska men där många marknadsför fisk som att dom är där ifrån för att tjäna $$$. Men detta är inget nytt för i år.
Skrivet av robidobban
Nej det gäller även andra fiskar, jag vet att vissa malar får man bara exportera x-antal per år.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.