Channor

»

ny i branschen / hjälp!

Hej Allesammans, Dennis heter jag! ;D
Jag har varit flugfiskare ett par år och fiskar varje helg. Härom helgen när jag o polarn satt o kröka visade han bilder från när han var i staterna o fiskade snakehead. Sen efter det visade han youtubeklipp på snakeheads i akvarium.

Jag blev helt jävla såld o nu måste jag fixa ett akvarium.. ! xD

Jag är lite inne på att skaffa ett ganska stort akvarium, kanske 500-700 liter. (jag har ganska stor plats över hemma och kan tänka mig nåt som e typ 200x60x60 eller likande) eller det kanske inte e så stort i era ögon.

i de flesta youtubeklipp har verkar alla som har snakeheads bara köra ett fett kar och lite sand på botten, knappt nå växter. gillar inte channor växlighet? Jag vill ju typ göra nån fet tank med inspiration från asien.

Vet ju att det finns en massa olika arter av channor, och jag har kollat lite olika. Rainbow Snakehead (Channa bh-nånting) var ju jäkligt läckra i färgen men jag tycker dom verkar vara lite små, 20cm? Jag har gärna någon större variant. Förslag på lämplig art?

Hur mkt ska man mata en sån här egentligen? att köpa 10 guldfirrar om dan finns ju ingen möjlighet till. men man kanske kan mata med typ.. frusen/tinad fisk? + levande som jag fiskar upp själv eller kanske maggots?

vad kostar ett sånt här akvarium i drift cirka?

(jag e ju precis ny här på forumet om ni har några bra trådar ni kan rekommendera e det ju bara o länka här :)

Tack!
tilläg: kan man bygga ett akvarium som inte låter så mycket?
Channor brukar man dela upp i 2 olika "typer", sub tropiska och tropiska och då är sub tropiska sånna som behöver kalllare vatten2 månader om året och tropiska samma varma temp året om. Så tropiska är lättare att sköta på så sätt då du inte behöver sänka karet till 15-18C vilket kan vara dyrt ibland.

Tropiska channor som stannar på ca 40cm kan vara Parachanna Obscura eller channa punctata och sen om du vill ha en galet snygg som stannar på runt 60cm men kan bli större så bör du köra på channa marulioides.

Mata med frysmat/pellets, levande foder kan ge parasiter och dessutom är många av de mindre snakeheadsen insektsätare.

Varför skulle ett egenbyggt kar låta mer? :) Det är filtreringen som låter och det bestämmer du själv hur du vill lösa.
jag har dvärg channor channa gachua/limbata som är tropiska något som kan va bra om du väljer att köpa en art som finns vitt utspridd är att kolla ursprunget. gäller väl mest den arten jag har iomed det finns över halva asien..mina gillar sina gömslen något som jag upplever är att på nätterna vill de gärna kunna ligga på något precis under ytan så de inte behöver simma upp för att hämta luft. finns väldigt bra guider på snakehead forum och monsterfishkeepers för flertalet arter.
Jag matar mina med hikari food sticks, egenfångad fisk (makrill, sill, torsk, sej) när de va små gick de på mygglarver och krill.
upplever att de växer som ogräs mina va 8cm för bara en månad sen nu är de 10-12cm jag har ett väldigt tyst ytterfilter, innerfilter tycker jag tar onödig plats i karet.

Mvh Dennis
För att svara på drift kostnad. Om du har ett 720L med 300w värmare 2x 36w lysrör och en fx-5 på 52?w så blir det typ 150-200:-/mån i el. Beroende på rumstemperatur och akvarietemp. Jag har ca 20c i rummet och 26-27c i karet när jag gjorde denna mätning :)

Och en fx-5 är tyst och fin :)
Kul, välkommen hit! :)
Channor i allmänhet älskar ett tätbevuxet kar, och lungt vatten eftersom dem lever i träskliknande biotop. Men det är inget måste, dem klarar sig fint i ett kar med mindre växter också. Men det är sjukt gött att se dem glida runt i växtligheterna ;) Vill du ha en stor och fin channa så är ju som sagt Channa Marulioides the way to go.. Riktigt snygg, otroligt betéende och blir inte alltför gigantisk (stannar av lite runt när dem kommer uppåt 60 cm, men fortsätter sakta ett par cm till). ett kar med bottenyta 150x80 cm minst är att rekomendera när dem blir större, höjden är inte riktigt lika viktig så den spelar inte så stor roll. Annars finns ju den lite mer aggresiva arten Micropeltes, som blir större (kan nå 1 meter, men segar ner en del vid 60-70 cm tror jag). Channa bleheri, rainbow snakehead som du nämnde är ju som sagt en dvärgchanna o blir inte så stor, och det finns en hel drös av dvärgchannor att välja mellan om du vill ha sånna. Det sköna med snakeheads är ju att du inte behöver någon megafiltrering eller byta 50 % vatten i veckan, eftersom channor gillar "gammalt" vatten. Så det brukar räcka med 25 % varannan vecka, beroende på hur många du har i ett kar o hur mycket du matar.

Här e brorsans (Sjebbe här på forumet) Channa Maruliodes för ett tag sen.
[video=youtube_share;TbvZKPovLFk]http://youtu.be/TbvZKPovLFk[/video]
Sen finns det ju channa pleurophthalma, tropisk som blir 45cm?
[QUOTE=Erib;8918]För att svara på drift kostnad. Om du har ett 720L med 300w värmare 2x 36w lysrör och en fx-5 på 52?w så blir det typ 150-200:-/mån i el. Beroende på rumstemperatur och akvarietemp. Jag har ca 20c i rummet och 26-27c i karet när jag gjorde denna mätning :)

Och en fx-5 är tyst och fin :)[/QUOTE]

Tack för ditt svar!

Men en fråga, använder man lysrör för att man behöver värme eller ett visst sken från ovansidan? För lysrör drar jävligt mycket el.

Morsans kille är importör av LED-lampor som sitter på dubbelhäftande tejp på rulle. man bara tar så mkt man behöver och klipper :) + dom drar ingenting! skulle detta kunna funka? man kan även sätta en dimmer på timer för att simulera sol upp/nedgång.
värmen kommer från doppvärmaren men lysrör ger ifrån sig viss värme. Det finns bra LED lampor men har ingen erfarenhet av det till akvarium. Det som skiljer ljusrören är vilken typ av ljus de ger ifrån sig t ex finns vissa rör anpassade för att växterna ska må extra bra samt rör för att framhäva fiskens färger etc. för lite av rätt ljus kan göra att växter inte trivs etc. Ett rör med t ex 10000 kelvin ger ett dagsljus liknande sken medan ett på 2800 ger ett "dovare" sken.
Måste säga att jag är glad för all respons :) kul att forumet här på rovfisk.se är så aktivt!

Jag har mätt lite hemma och jag tror att måtten cirka 170x60 är max för mitt vardagsrum, sen höjden som ni sa spelar kanske mindre roll men det får gärna vara stort.

Jag skulle nog helst vilja ha fler än en fisk så även om en sådan channa marulioides är riktigt fet tror jag nog att det får bli 2 mindre varianter för en maru behöver väl ett ännu större kar?

men rockor är ju också jävligt nice, skulle man kunna ha 2 dvärgchannor och en rocka i samma kar?
du kan ha en rocka i ett 60 djupt kar i flera år. och sen är inte ett 100djupt kar inget måste.. du kommer långt på ett 70-80 djupt kar med.

Att ha en rocka är inget svårare än att hålla någon annan fisk. Har man bra koll på vattenkvaliten och ser till så att det inte blir något nitrit i vattnet så är det lika lätt att ha en rocka som en redtail.

hälsningar
[QUOTE=fishkeeperkarl;8963]Om man är helt ny till hobbyn även om man har läst på om allt så måste man ha egen erfarenhet och det skulle inte va så kul att komma in i hobbyn och köpa dyra fiskar som dör. Man kanske märker att det inte va något vidare så måste man sälja allt och förlora pengar på det. Jag tycker att det är bättre att vänta ett tag med en rocka. Av det jag har hört så har de fästa sagt nej till mig angående rockor även om jag har kommit med förslag om akvarium med 60cm bredd. Det jag har hört är att om man har ett kar som är 150*50*50 så kan man ha en rocka i 1,5 år och då så borde man väll inte kunna ha en i ett 60cm akvarium mycket längre.[/QUOTE]

glöm vad jag skrev. du vet bäst.
[QUOTE=fishkeeperkarl;8965]Jag har inte på stått att jag vet bäst och du har all rätt att diskutera emot mig. Jag vara skriver det jag har hört på forumet. Jag vill inte va fienden på forumet. Allting jag skriver har jag hört här eller någon annanstans. Jag ser upp till många av er inklusive dig. Jag vill bara inte att något ska hända som att rockan dör och vi alla vet att rockor är känsliga för svängningar i vatten kvalitet och det kan va svårt att undvika såna.[/QUOTE]

dont worry..

vill man prova rockor så blir ett 720 jävligt bra första akvarie, fastnar man för rockor så kommer man skaffa större förr eller senare iaf ;) ett 720l räcker gott i säkert 2år innan man behöver fatta en beslut om man vill skaffa större eller inte.

När det gäller svängningar i vattnet så tycker jag inte rockor är så mycket känsligare än dom andra rovfiskarna vi handskas med.

Är man såpass ny att man inte har riktig koll på hur det funkar med för mycket mat/nitrit osv så är det ett område man bör läsa på, för det är bra att kunna hursomhelst.

Ger man rockan rimligt med mat, suger botten från rester. byter vatten 1-2 ggr i veckan så är inte rockan svårare än nån annan fisk. Och med tanke på vad alla andra rovfiskar kostar så är väl inte 1000-1500:- speciellt dyrt för en rocka ;) se bara till att akvariet är stabilt och rejält inkört innan du skaffar en rocka eller channa.. vad du nu väljer!!
Jag har 10 rockor i ett 220 liters...
[QUOTE=Leopoldi;8967]Jag har 10 rockor i ett 220 liters...[/QUOTE]

jag menar de... rockor tar ingen plats förens dom blir 40 över disk...!
[QUOTE=snakehead;8955]Måste säga att jag är glad för all respons :) kul att forumet här på rovfisk.se är så aktivt!

Jag har mätt lite hemma och jag tror att måtten cirka 170x60 är max för mitt vardagsrum, sen höjden som ni sa spelar kanske mindre roll men det får gärna vara stort.

Jag skulle nog helst vilja ha fler än en fisk så även om en sådan channa marulioides är riktigt fet tror jag nog att det får bli 2 mindre varianter för en maru behöver väl ett ännu större kar?

men rockor är ju också jävligt nice, skulle man kunna ha 2 dvärgchannor och en rocka i samma kar?[/QUOTE]

I ett kar på ca 170x60x(50-60) cm så skulle du endå kunna ha en maruloides ett bra tag, det finns att få tag i små just nu (5-10cm). Dem växer ju ganska fort i början men avtar mer och mer ju större dem blir.
Channa Stewartii, eller Channa Aurantimaculata blir runt 25-35 cm. Det är en av det större dvärgarterna, som du skulle kunna ha. Vet inte om snakeheads och rockor är en jättebra idé eftersom rockor endå vill ha rättså syrerikt och rörande vatten, medans channorna gärna ligger o degar i träsk som sagt. Men det är klart det går! det är bara att hitta ett bra mellanting, channor dör ju inte av ett kar utan växter och lite rörligare vatten, men det är ju inte deras kopp av te kanske :D Btw så finns det ju endel diskussionstrådar här på forumet om snakeheads, och användaren "parachanna" är väl den som är Dvärgchannornas konung här ;) så hör med honom om det är dvärgchannor du är ute efter. han har ju odlat det mesta...
ok cool :) kanske väntar med rockan då hehe. tänkte om det fanns någon minivariant.

efter att ha kollat hela dan på youtube har jag fastnat lite för channa pulchra. är detta en tropisk eller subtropisk firre? och kan jag ha 3-4st i ett 720 kar? dom verkar ju bli max 30 cm.

sen har jag en noob-fråga.. hur byter man lättast vatten? ;P lär ju inte gå 20 vändor till badrummet med en hink :P
Mm pulchran är snygg! och ja du kan lätt ha 10 st i ett 720 + andra fiskar om du vill. Det tar ett tag innan dem ens når 25 cm, i affären är dem oftast runt 10 cm. Men om du köper en grupp pulchror i affär, säg 5-6 st så kommer dem troligtvis para ut vid en viss storlek. Alltså 2 st kommer hänga med varandra och mobba de resterande, då måste du flytta ut de andra o ha kvar paret, så dem kan leka. Eller så säljer du av paret/flyttar till ett annat kar o behåller de andra, om du inte vill odla.
Vattenbyte: Köp en vanlig trädgårdsslang, gärna lite grövre o tåligare. tryck i den i akvariet, och antingen så gör du på det gamla herderliga sättet att du suger i andra änden av slangen lite kort så det skapar en hävert effekt så att vattnet rinner ut ur karet tills du känner att du tömt tillräckligt. Eller så kopplar du på den på kranen och sätter på vattnet och när du ser att det slutat bubbla ur slangen som ligger i akvariet, allså att all luft är ute ur slangen, kopplar du av den från kranen och lägger den ner i toan/avloppet. (det bildas hävert då med, och du behöver inte riskera att få akvarievatten i munnen ;))
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.