sf_other

»

Vad har den för namn ?

vad är det för fisk? 05
Clarias batrachus, clariasmal.
Skrivet av djr83
Clarias batrachus, clariasmal.
Tackar 05 En kompis som undrade så tänkte jag frågar er som vet 83
Köp inte är mitt starka tips. Fantastiskt dålig akvariefisk..
Med rätt sällskap är dom skitroliga! 83
Nu är det en som säger ja och en som säger nej här, spännande. Kan det bli en duell tro? Gar vs theDOUCHE in the battle of Clariasmal 
Haha jag kommer inte att battla douche om malar.. Men jag kommer heller aldrig någonsin få för mig att skaffa en Clarias igen. Paniksimmar konstant och växer till 45cm på några månader.
Haha tack för svaren men jag ska inte ha någon 04 
Jag har en viss förkärlek för dessa fula otyg. Ständigt aktiva, otroligt tåliga och väldigt matglada utan att bli för stora. Men vill man ha en snygg inredning så kommer den att förintas fullständigt. De flesta medinvånare kommer att ätas upp eller stressas sönder (eller helt enkelt utkonkurreras om maten). De gör sig bra i grupp och jag hade ett par jag sålde vidare som senare lekte och fick hur många yngel som helst. Dessvärre ingen direkt marknad i Umeå kan man lugnt säga 13

Men med rätt fiskar och en förståelse för hur de beter sig så kan de absolut vara riktigt kul!
Sen finns den större varianten av Clarias (gariepinus) som jag hade en gång för länge sen. Den platsar verkligen in under "olämplig akvariefisk" då den hade samma beteende som en batrachus men blev "något" större...
Man ska ju veta vad man ger sig in på med dessa malar...
Jag har 3st nu, det är bra för då håller dom konfliterna mellan varandra mest.
Mina går med arowanor, påffar, midas, papegojjor, indo-tigrar, och lite annat... tuffa, tåliga fiskar helt enkelt som tar för sig av maten.Undvik sådant som vill ha lugn och ro, samt om man vill ha "möblerat" i akvariet.
Filtrera riktigt ordentligt så att du kan mata mycket.

Gariepinus har jag väntat på länge! 102
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.