Rockor

»

Mina första rockavalpar på g.

1/2
Äntligen så har de hänt. Efter alla år av vattenbyten,problem hit o dit o all tid o slit man lägger ner på hobbyn så får man äntligen något tillbaka. Vet dock inte hur långt gången hon är men har sett rörelse för första gången ikväll. 

Tar tacksamt emot tips o tricks att tänka på när dom små liven kommit till världen.

Bjuder på en gammal bild på henne med. 
Skrivet av Rode
Äntligen så har de hänt. Efter alla år av vattenbyten,problem hit o dit o all tid o slit man lägger ner på hobbyn så får man äntligen något tillbaka. Vet dock inte hur långt gången hon är men har sett rörelse för första gången ikväll. 

Tar tacksamt emot tips o tricks att tänka på när dom små liven kommit till världen.

Bjuder på en gammal bild på henne med. 
Grymt snygg. pappa också marble?
Naj vad roligt! Ingen tråkig rocka det där heller. Undrar också vad andra förälderna är för nått.

Det bästa är väl att hålla så mycket koll som möjligt ungefär när det är dags för valparna att komma. De brukar födas på natten / när det är släckt har jag för mig... Gör som @tigerdrottningen och slagga framför karet på en madras, med en håv i högsta hugg och en valpbalja bredvid. 16
Skrivet av faltaren
Grymt snygg. pappa också marble?
Yes pappan också ren marble. 03
Skrivet av HampusH
Naj vad roligt! Ingen tråkig rocka det där heller. Undrar också vad andra förälderna är för nått.

Det bästa är väl att hålla så mycket koll som möjligt ungefär när det är dags för valparna att komma. De brukar födas på natten / när det är släckt har jag för mig... Gör som @tigerdrottningen och slagga framför karet på en madras, med en håv i högsta hugg och en valpbalja bredvid. 16
Ja de var faktiskt riktigt kul. Då jag har Karen i en lokal nu pga att ja fick vattenskada hemma så har jag inte jätte mkt koll då jag är i lokalen en gång om dagen för matning och VB 2ggr i veckan. Hanen går ihop med 3marble honor just nu. Funderar på om man ska flytta henne till bd ungdoms  burken tills födsel o sen flytta tillbaka henne? Men vet inte hur pass känsliga dom är att flytta under graviditet? Tänkte att bd valparna är ju rätt så mkt mindre än marble stallet. 
Ju senare du flyttat honan desto större risk att dom föds för tidigt, så jag hade nog inte gjort det nu när du ser rörelser.

Min senaste valp kom i mitt stora kar där jag då hade bland annat totalt 7 rockor och 3 stor gars och jag såg inte valpen förrän på eftermiddagen. Troligtvis hade den kommit redan på natten.
Du behöver nog inte göra något alls, så länge du kollar till dom varje dag. 
Skrivet av djr83
Ju senare du flyttat honan desto större risk att dom föds för tidigt, så jag hade nog inte gjort det nu när du ser rörelser.

Min senaste valp kom i mitt stora kar där jag då hade bland annat totalt 7 rockor och 3 stor gars och jag såg inte valpen förrän på eftermiddagen. Troligtvis hade den kommit redan på natten.
Du behöver nog inte göra något alls, så länge du kollar till dom varje dag. 
Okej. Skiter nog i att flytta på henne. Tänkte mer på om hanen stressar henne eller liknade under graviditet. Men verkar som sagt lugnt vad ja kan se. Han hur ju 3 honor till att jaga så få kanske man sprider ut de lite mer än om de bara varit dom två i samma kar!?? 
Skrivet av Rode
Okej. Skiter nog i att flytta på henne. Tänkte mer på om hanen stressar henne eller liknade under graviditet. Men verkar som sagt lugnt vad ja kan se. Han hur ju 3 honor till att jaga så få kanske man sprider ut de lite mer än om de bara varit dom två i samma kar!?? 
Vad jag har märkt så brukar hanen tappa intresset så fort honan är gravid. Men jag kan inte säga om det är så i all fall.
Skrivet av djr83
Vad jag har märkt så brukar hanen tappa intresset så fort honan är gravid. Men jag kan inte säga om det är så i all fall.
Verkar som de är rätt olika de där vad jag hört iaf. Men hon får gå kvar. Märker ju om hon har nya bitmärken eller liknade i disken. 
Unga hanar kan vara jävligt jobbiga trots att honan är gravid. Och stress i form av flytt  på kanske 2min är ju bättre än stress 24/7 :) 
Min orbignyi bet sönder min motoro totalt trots  att hon var på smällen. 
Skrivet av Wrandel
Unga hanar kan vara jävligt jobbiga trots att honan är gravid. Och stress i form av flytt  på kanske 2min är ju bättre än stress 24/7 :) 
Min orbignyi bet sönder min motoro totalt trots  att hon var på smällen. 
Okej. Jo min hane är ju bara drygt året. Såg tex imorse när jag kom ner att han var på o tugga henne i disken. Så frågan är ju hur man ska göra.!??  
Skrivet av Rode
Okej. Jo min hane är ju bara drygt året. Såg tex imorse när jag kom ner att han var på o tugga henne i disken. Så frågan är ju hur man ska göra.!??  
Lite tuggande brukar gå bra. Kolla om honan verkar stressad och ligger nergrävd i sanden eller nått. 
Skrivet av djr83
så är det hos mig med. men han dunkar på henne samma sekund som hon är klar med födslen. så mitt råd till dig är att sparera de.
jag har bockat till ett kompost galler så det passar med lite spänn i karet, så när hanen blir för PÅ så åker gallert i. Honan blir lugnare och behöver inte vara på vakt.
Skrivet av HampusH

Sova bredvid karet är dessutom mysigt! 01
Skrivet av Rode
Jag hade nog flyttat nån av dom. Graviditeten kan man vara nog så jobbig som den är. 
Min mantillahona (som är på tjocken) går själv, men är ändå stressad och nedgrävd väldigt mkt. Andas tungt osv. 
Skrivet av Tess
Sova bredvid karet är dessutom mysigt! 01
Sova i lokalen gör jag bara när jag är för full för att få komma hem. 
Men visst, mysigt är det 79
Skrivet av Wrandel
Jag hade nog flyttat nån av dom. Graviditeten kan man vara nog så jobbig som den är. 
Min mantillahona (som är på tjocken) går själv, men är ändå stressad och nedgrävd väldigt mkt. Andas tungt osv. 
Flyttade nu över henne till ett eget kar. Så där får hon gå tills de blivit dags. Hanen har varit på henne en del dom senaste dagarna. 
Gött jag tror att det blir lugnast så hoppas allt blir bra nu!
Missade denna tråden. Gratulerar. Updatera når det händer något :)
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.