Såg ett kar på blocket nyss som mäter 180x70x50. Det är ungefär vad som ryms i min lilla lägenhet och jag funderar på om man kan hålla en ensam hane av Hystrix eller Retic på ett bra sätt i en sån burk? Vad säger ni som har erfarenhet av såna fiskar? Skulle det vara mycket bättre att måttbeställa säg 180x80?
Det är inte så stor skillnad på 180x70 och 180x80, köp det första , rockorna brukar inte ha måttband med sig så det är lungt.
Du kan ha vilken art som helst i några år och sen sälja/byta när den blir för stor för karet .
180x70cm botten funkar som sagt ett bra tag för de flesta rockorna, men inte riktigt livet ut. Retic, scobina, orbignyi, hystrix mfl. kan du väl ha större delen av deras liv i alla fall, de är ju några av de mindre arterna. Men annars är 200x80cm lite av ett minimum när det kommer till de flesta rockorna, enligt mig. Även om de flesta arterna kräver större ändå, så är det en bra början då det räcker rätt länge.
Tack för svar grabbar, nu vet jag mycket bättre vad jag får för förutsättningar med en sån burk.

Skrivet av Twix
Såg ett kar på blocket nyss som mäter 180x70x50. Det är ungefär vad som ryms i min lilla lägenhet och jag funderar på om man kan hålla en ensam hane av Hystrix eller Retic på ett bra sätt i en sån burk? Vad säger ni som har erfarenhet av såna fiskar? Skulle det vara mycket bättre att måttbeställa säg 180x80?
Vart bor du nu? Jag kanske har ett litet tips åt dig.

Skrivet av KarlOlsson
Vart bor du nu? Jag kanske har ett litet tips åt dig.
I huvudstaden (på gott och ont...)