Arowanor och andra bentungor

»

Mindre knivfiskar

Är lite nyfiken på knivfiskar och det skrivs inte så mycket om dessa. Var förbi min lfs idag och såg att de hade Zebraknivfisk (Gymnotus carapo) inne vilken jag blev väldigt intresserad av. Tyvärr var det mycket folk så kunde inte fråga personalen nånting då. Ca 12 cm för 450 kronor. Någon som haft denna, växer den fort? Blir den verkligen 60 cm? Svår att få på dött/pellets?

Började kolla lite mera, finns ju tex afrikansk kniv som ser blek ut men bra storlek för mig. Grön knivfisk och Black Ghost är såklart alternativ också. Har haft BG en kortare period men dog i en flytt ganska snart efter jag skaffat den. Skitläcker med sin "ryggfena", dock minns jag att just den var kinkig med maten.

Mitt kar är 120x60x60 med hujetor och barber. Har planer på en uppgradering men det blir inte just nu så vore bra om de kan gå ett tag utan problem.
Sydamerikanska knivfiskar växer jätte sakta , iaf de jag haft och jag har haft flera arter, finns flera randiga knivar från amazonområdet och många kallas G.carapo i hobbyn fast det är andra arter.
De äter det mesta och är inte kinkiga med maten , 120cm räcker även om knivfisken blir 60cm .
Gymnotus sp. är riktigt grymma. Verkar som sagt finnas många arter, men antar att G. carapo är den vanligaste... 120x60x60 är ju gränsfall enligt mig när en kniv börjar nå 45-50cm. I alla fall om man ser till exempelvis Chitala släktet. De blir rätt bajtiga, inte bara långa utan rätt höga med. En Gymnotus har ju inte riktigt samma form, inte alls så höga i kroppen, så de hade säkert kunnat funka ett bra tag.

Xenomystus nigri är som sagt rätt bra storleksmässigt, men kanske inte den roligaste till utséendet tyvärr. Även om den är rätt ball ändå. 
Sydamerikanska knivfiskar är inte som asiatiska, de är som blackghost och 120 funkar fint , hos mig funkade inte med en 40cm citala i ett 720 med mycket tuffa fiskar , kniven tog 3/4 av karet för sig själv.
Låter ju bra att de inte växer tokfort som C. Ornata verkar göra. Helt sjukt att den är såpass vanlig i handeln...

Några tankar om BG vs Zebra? Såg ett spöke på annons nyss som var 20-25 och åt tydligen pellets, klart intressant det med.
Jag har en BG på minst 35cm som går i ett 300L med ett gäng fengäddor och malar, äter allt inkl pellets och det funkar mycket bra, 
Skrivet av pleco
Jag har en BG på minst 35cm som går i ett 300L med ett gäng fengäddor och malar, äter allt inkl pellets och det funkar mycket bra, 
Låter bra. Är det någon större skillnad mot G. carapo i beteende? Har lite svårt att bestämma mig här...
Nej men du kommer nog se BG mer än carpo .
Skrivet av pleco
Nej men du kommer nog se BG mer än carpo .
Jag kan bara hålla med om detta påstående. Min gamla BG var framme i princip hela tiden. Köpte en G. Carapo för två veckor sedan,  inte sett den sedan den släpptes i.  Alltså inte ens skymtat den, börjar kännas som lågt nöje per krona...
Jag har både en större BG (30cm+) och en mindre Carapo (ca 15 cm). Mycket stor skillnad i skygghet här. BG:n kan ta det lite lugnt dagtid men simmar rätt mycket mot kvällen och vid matning är den överallt och bufflar med Fengäddor, Dats etc. 

Carapon gömmer sig i princip tills ljuset släcks och smyger då fram och tar sig en godbit eller två. Ibland kan den komma fram och äta något även med ljsuet på men då smyger den något extremt inne i tjocka växtsnår. Den går med några Corys i princip så absolut inget som ger konkurrens eller kan buffla sig. 

Medhåll på ovanstående talare, helt enkelt. Däremot är Carapon rätt cool (när man väl får sig en skymt av den) 13
Skrivet av Zybeer
Jag har både en större BG (30cm+) och en mindre Carapo (ca 15 cm). Mycket stor skillnad i skygghet här. BG:n kan ta det lite lugnt dagtid men simmar rätt mycket mot kvällen och vid matning är den överallt och bufflar med Fengäddor, Dats etc. 

Carapon gömmer sig i princip tills ljuset släcks och smyger då fram och tar sig en godbit eller två. Ibland kan den komma fram och äta något även med ljsuet på men då smyger den något extremt inne i tjocka växtsnår. Den går med några Corys i princip så absolut inget som ger konkurrens eller kan buffla sig. 

Medhåll på ovanstående talare, helt enkelt. Däremot är Carapon rätt cool (när man väl får sig en skymt av den) 13
Jag antar att du inte har de två tillsammans? Min Carapo var ca 12 cm nu när jag köpte den. Hoppas den tuffar på sig lite... Något tips på lördagsgodis som kan locka fram den?
Nix, de går i olika kar. Den äter både pollack, räkbitar och blåmussla. Vad jag vet har den inte tagit pellets ännu men jag är inte helt säker. BG:n äter däremot allt.
Jag har en BG som är social och väldigt modig. Den är alltid framme. Och det går i 180 hela tiden. Äter allt även det dom inte är tänkt till den. ? rolig fisk. Men hade 2 i samma burk och dom jagade varandra ganska mycket så en funkar bättre. Den är fredlig mot dom andra fiskarna.
Ändå gången den går o lägger sig under en rot eller i gräset är när jag gör större städningar.
Har två st afrikanska knivfiksar och dem är faktiskt riktigt fredliga, aldrig rört en mindre fisk så enligt mig passar dem ganska bra i ett sällskapsakvarium bara man har tillräckligt med gömställen
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.