sf_polypterus

»

Endlicheri rött öga

Tjena gott folk, ny i detta forum och även inom rovfisk. Är väldigt nyfiken på varför min fengädda har ett rött öga.
Väldigt tacksam för svar!
Bilder underlättar väldigt mycket... Är ögat svullet? Är hela ögat rött eller bara en del? Vad har du mer för fisk i karet?

Vill minnas att jag haft fengäddor där ögat svullnat upp och blivit rött, vilket kan vara början på bukvattensot om jag inte minns fel... Oavsett: börja med att byta ca 70% vatten och salta 2-3dl / 100liter snarast. Om det är smutsigt vatten + mekanisk skada så är rent vatten och salt det bästa. Även om det inte är problemet eller orsaken så skadar det inte i alla fall, man ska alltid byta vatten och gärna salta vid ett sånt här tillfälle enl. mig... Så länge det inte är kranvattnet det är fel på då. 
Jag har även en gibbi och en stewartii. Jag tycker inte att det ser svullet ut, bara en del som är rött, han var även såhär när jag hämtade honom. 
Skrivet av Qbax
Jag har även en gibbi och en stewartii. Jag tycker inte att det ser svullet ut, bara en del som är rött, han var även såhär när jag hämtade honom. 
Min ena endli hade exakt samma sak fram till jag började mata med pellets och han växte förbi ~15 centimeter. Har ingen aning vad det kan bero på men kanske brist på något ämne i kosten eller liknande? Det på min såg aldrig ut som en infektion eller ett sår utan det var bara lite rött runt ögonen.
Svårt o säga vad det där är och vad det beror på. Men ett svullet rött öga har jag haft också som sagt, och det har gått över vid stora VB och salt. "Popeye" är ju en av sympomerna som fiskar kan få vid bukvattensot, vilket uppkommer vid smutsigt och dåligt vatten. Så det kan mycket väl vara det.
Vill uppdatera denna tråd med att säga att min lille vän blev mycket bättre efter ett simpelt vb, tack för era råd :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.