Tjenare.
har skaffat 2 bd ungar o de mår o simmar bra.
men jag upptäckte idag att på hanen rumpa så är det nån slags svampangrepp o undersidan av disken så är det 2 prickar.
någon som har erfaren och bot?
Dåliga bilder, skadan syns ju inte , men hur högt tempratur har du?
Finns medicin mot svamp annars funkar salt ( typ 2mat skedar/100L) och högre tempratur
Just nu är det 30 grader i vattnet.
Tänkte köra salt. Har kört med vanlig matsalt förr till andra fiskar. Men tänkte ifall det är annorlunda med rockor?

Skrivet av xbackarowana
Just nu är det 30 grader i vattnet.
Tänkte köra salt. Har kört med vanlig matsalt förr till andra fiskar. Men tänkte ifall det är annorlunda med rockor?
Nej rockor tål mycket salt
Det går alltså köra med vanlig bordsalt?
Du kan köra med mer salt om det är stor svamangrep
Om man kolla på bilden vid svansens börja så äre det nåt vit. Jag tror det är svamp?
Rätt vanligt att dom dom får svamp på/kring svansen. Se till att vattnet är bra skick så läker det med största sannolikhet ut av sig självt. Håll koll bara
Bedömning av vattnets grumlighet så har du nog problemet i hygienen eller filtret, fixa det innan du saltar och krånglar till det.
hissa även upp syrestenen så att den inte ligger på botten, även värmaren bör hänga fritt.
Tycker det mer ser ut som en lätt brännskada än ett svampangrepp? Svamp är ju ändå luddigt, det där är ju "rent"..

Skrivet av Päran
Bedömning av vattnets grumlighet så har du nog problemet i hygienen eller filtret, fixa det innan du saltar och krånglar till det.
hissa även upp syrestenen så att den inte ligger på botten, även värmaren bör hänga fritt.
Vad gör det om syrestenen ligger på botten?
kan ju vara så att de inte låta bli att vara under eller på syrestenen och då med sämre vatten så är de känsligare och mer mottagliga för just typ svamp.
Det är inga problem med luftstenen på botten.
Grumligheten beror på korallsanden jag har som extra sandfilter. Byter 50 % varannan dag.
kan man salta med andra invånare i? En annan rock o en aro.
någon som vet vad det är för prickar på undersidan av disken?
50% varannan dag låter mycket och onödigt, vet inte va det är för prickar för jag ser inte det på dina bilder, dags för nya glasögon kanske :)
Ja du kan salta .

Skrivet av pleco
50% varannan dag låter mycket och onödigt, vet inte va det är för prickar för jag ser inte det på dina bilder, dags för nya glasögon kanske :)
Ja du kan salta .
De 2 mörka prickarna tänkte jag på.
Han käkar ju som vanlig o har accepterat pellets redan efter 1 vecka
50% vb varannan dag låter inte mycket för valpar tycker jag. Beror på hur små dom är, volymen på karet och filtreringen, men när jag fick valpar förut så bytte jag nog minst lika mycket varje dag.
det är 540 liter delad i 2 delar. Byter med flygande vatten byten i 20-30 min

Skrivet av robidobban
Tycker det mer ser ut som en lätt brännskada än ett svampangrepp? Svamp är ju ändå luddigt, det där är ju "rent"..
Brännskada tror jag inte då jag inte ha nån doppvärmare. Isolerat hela karet med frigolit :)