Bilder och filmer

»

Asiaticans utveckling

1/7
Har tagit emot några Asiatica yngel så tänkte göra en tråd om det är fler som vill följa med på deras resa i livet! 04

De var runt centimetern när de kom hit den 27/5. 
Älskar grindalsmask, micromask och granulat pulver. Nästa steg är att mata med fryst artemia men de är för små för det ännu!

Bilder från dag 1! :)
Dag 5. Det är en som har dragit ifrån rejält, de har dubblat sin storlek och äter som galningar
41
Snygga! De måste ha gått hos ett riktigt proffs innan.
MFK Linnea 41
Så sjukt goa! Ska bli kul o följa. 03
Kul att få följa fisk från tidigt stadie.
:)
Är det en rasbora du håller med ynglen?
Skrivet av Sjebbe
Kul att få följa fisk från tidigt stadie.
:)
Är det en rasbora du håller med ynglen?
Verkligen! Kommer bli roligt att testa sig fram med dem och se hur fort allting tar sig. :) Blir lättare när de blir några centimeter till så jag får mer möjligheter med foder.
Jag har 6st Boraras maculatus tillsammans med dem för att de ska äta lite överflödig mat.
Skrivet av LinneaL
Verkligen! Kommer bli roligt att testa sig fram med dem och se hur fort allting tar sig. :) Blir lättare när de blir några centimeter till så jag får mer möjligheter med foder.
Jag har 6st Boraras maculatus tillsammans med dem för att de ska äta lite överflödig mat.
Med bra vatten och tillgång till mkt mat växer dom fort :)

Trodde det var små espei först men fläcken på sidan var för liten. Dom kan lätt bli mat dom själva var det lider :P 
Skrivet av Sjebbe
Med bra vatten och tillgång till mkt mat växer dom fort :)

Trodde det var små espei först men fläcken på sidan var för liten. Dom kan lätt bli mat dom själva var det lider :P 
Byter 70% varannan dag ungefär, ytterfilter i det och mat ungefär 5ggr/dag. :) Förhoppningsvis slipper fiskarna bli mat innan channorna flyttar! 
De går bara i ett tillfälligt 18l nano nu, ska flyttas till 100l eller 325l så fort de börjar kunna ta sig över ytspänningen.  
Skrivet av LinneaL
Byter 70% varannan dag ungefär, ytterfilter i det och mat ungefär 5ggr/dag. :) Förhoppningsvis slipper fiskarna bli mat innan channorna flyttar! 
De går bara i ett tillfälligt 18l nano nu, ska flyttas till 100l eller 325l så fort de börjar kunna ta sig över ytspänningen.  
I det tempot är dom 15 cm innan veckan är slut haha

Dåså, kommer bli bra det där. C.asiatica äter mest insekter och kräftdjur i naturen. Men du gör nog klokt i flytta dom när dom nått samma storlek som rasbororna.
Skrivet av Sjebbe
I det tempot är dom 15 cm innan veckan är slut haha

Dåså, kommer bli bra det där. C.asiatica äter mest insekter och kräftdjur i naturen. Men du gör nog klokt i flytta dom när dom nått samma storlek som rasbororna.
Haha hålls de runda kanske de inte äter varandra! 
Vet du i vilken storlek ungefär som de brukar kunna ta sig över ytspänningen?
Är lite orolig över att de ska hoppa ur det lilla, det enda som inte har täcklock.
Dag 7, den största har vuxit ifrån rejält. Väldigt olika storlekar på dem nu och den stora verkar ha någon missbildning på ryggraden. Får se om det rätar ut sig. :)
Skrivet av LinneaL
Haha hålls de runda kanske de inte äter varandra! 
Vet du i vilken storlek ungefär som de brukar kunna ta sig över ytspänningen?
Är lite orolig över att de ska hoppa ur det lilla, det enda som inte har täcklock.
Ingen aning angående storlek men channor är överlägset dom mest rymningsbenägna fiskarna du kan hitta. Men vid 2-3 cm kan dom nog hoppa ut om tillfälle ges.

Det kan vara klokt att flytta den större. Så att inte den största börja smaka på sina syskon.

Är missbildningen SB, shortbody lär den inte bli svårsåld här inne 13
Skrivet av Sjebbe
Ingen aning angående storlek men channor är överlägset dom mest rymningsbenägna fiskarna du kan hitta. Men vid 2-3 cm kan dom nog hoppa ut om tillfälle ges.

Det kan vara klokt att flytta den större. Så att inte den största börja smaka på sina syskon.

Är missbildningen SB, shortbody lär den inte bli svårsåld här inne 13
Den lär nog få flytta till mitt 100l inom den närmaste veckan iallafall, den är nästan lika lång som borarasen nu. 

Verkar vara en liten böj på ryggraden som du ser på en av bilderna. I vanliga fall skulle jag culla den (vet inte det svenska ordet för det), men det tar emot med de här! Får se hur det växer sedan. 04
Skrivet av LinneaL
Den lär nog få flytta till mitt 100l inom den närmaste veckan iallafall, den är nästan lika lång som borarasen nu. 

Verkar vara en liten böj på ryggraden som du ser på en av bilderna. I vanliga fall skulle jag culla den (vet inte det svenska ordet för det), men det tar emot med de här! Får se hur det växer sedan. 04
Culla?

Vänta och se, ofta kan udda djur tillhöra dom som charmar mer :)
Skrivet av Sjebbe
Culla?

Vänta och se, ofta kan udda djur tillhöra dom som charmar mer :)
Man brukar beskriva det som culling tror jag på engelska, man tar bort de som inte ser ut som de ska när man odlar. :) 
Till exempel i scalare kullen förut så rensade jag bort de som hade krokiga/missbildade fenor eller som stannade i växten och inte gick upp i vikt som de andra. Mer urvalsodling. 04

Absolut, den växer fortast så verkar inte lida av det iallafall!
Skrivet av LinneaL
Man brukar beskriva det som culling tror jag på engelska, man tar bort de som inte ser ut som de ska när man odlar. :) 
Till exempel i scalare kullen förut så rensade jag bort de som hade krokiga/missbildade fenor eller som stannade i växten och inte gick upp i vikt som de andra. Mer urvalsodling. 04

Absolut, den växer fortast så verkar inte lida av det iallafall!
Selektiv avel kanske är det du tänker på, vilket innebär att man endast avlar på de bästa exemplaren i en kull. (Vet ej om de blir specifika begrepp för fiskar dock!02 )
Skrivet av Wur
Selektiv avel kanske är det du tänker på, vilket innebär att man endast avlar på de bästa exemplaren i en kull. (Vet ej om de blir specifika begrepp för fiskar dock!02 )
Jo precis! Googlade lite snabbt och det används tydligen både inom akvarium och när man fiskar. 04
"Culling, is a word meaning to remove certain undesirable animals from an ecosystem in order to acquire a more healthy population."
Aha, jo selektiv avel/odling  är väl rätt så förekommande i djursammanhang.

Blir lite tråkigt om kullen är liten bara :/
Jo precis, de var väldigt många först men åt upp varandra. Jag fick hit 4st men den minsta tror jag har blivit uppäten så med 3 stycken så blir det inget sorterade!  13
1/7
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.