sf_polypterus

»

Odlade VS vildfångade fengäddor

1/5
Någon som har bra koll på skillnader mellan odlade och vildfångade fengäddor? Gärna med lite bilder och sånt... 02
Skrivet av HampusH
Ska gräva fram. 
Jag har 2 vf och en odlad 
Aaa jag måste också gräva lite, men för att ta ett exempel så tar jag mig friheten att lägga upp en av @svampus & en av Zybeer bilder här (hoppas det är lugnt) Och påstår att såhär ser odlade delhezis vs. VF ut. Och så passar jag på att frågar om någon annan har bilder på sina delhezis (eller andra fengäddor) som dom undrar eller vet är VF eller odlade.
Skrivet av HampusH
Video på min Vf endlicheri 
Skrivet av theDOUCHE
Aaa jag måste också gräva lite, men för att ta ett exempel så tar jag mig friheten att lägga upp en av @svampus & en av @zybeers bilder här (hoppas det är lugnt) Och påstår att såhär ser odlade delhezis vs. VF ut. Och så passar jag på att frågar om någon annan har bilder på sina delhezis (eller andra fengäddor) som dom undrar eller vet är VF eller odlade.

Jag ha en odlad delhezi 03
Skrivet av MrWatt
Jag ha en odlad delhezi 03
Grymt! Jag undrar om inte endlin också är odlad... var köpte du den? 02
Skrivet av theDOUCHE
Kommer från glaser via akvarelagret för ett tag sedan 03
Skrivet av theDOUCHE
Aaa jag måste också gräva lite, men för att ta ett exempel så tar jag mig friheten att lägga upp en av @svampus & en av Zybeer bilder här (hoppas det är lugnt) Och påstår att såhär ser odlade delhezis vs. VF ut. Och så passar jag på att frågar om någon annan har bilder på sina delhezis (eller andra fengäddor) som dom undrar eller vet är VF eller odlade.
Min polypterus delhezi (odlad) 
tror inte att man kan vara sten säker på om det är CB eller WC enbart baserat på fysiologiska skillnader, även en WC delhezi som kommer från något mindre vattendrag kan ju ha kass genetik från inavel, och grov undernäring under väldigt lång tid förstör nog även dem bästa förutsättningarna... men generellt säger man ju att platt huvud, en tendens att bli väldigt tjock, svagt mönster, grodögon och lägre aktivitets nivå är bra mätpinnar för hur bra gener ens fisk har. men personligen ser jag det som att vet du inte att den är vildfångad med fångstplats osv så kan du nog inte veta; även odlade inom några generationer ser ju VF ut... (tänker typ F1-F5 eller så)
Skrivet av theDOUCHE
Här är den odlade endlicheri jag har. 
Skrivet av HampusH
Jag kan nog rota fram en del gamla bilder. Lite osäker på var de ligger bara. I'll be back 41
Skrivet av CeilingMatt
tror inte att man kan vara sten säker på om det är CB eller WC enbart baserat på fysiologiska skillnader, även en WC delhezi som kommer från något mindre vattendrag kan ju ha kass genetik från inavel, och grov undernäring under väldigt lång tid förstör nog även dem bästa förutsättningarna... men generellt säger man ju att platt huvud, en tendens att bli väldigt tjock, svagt mönster, grodögon och lägre aktivitets nivå är bra mätpinnar för hur bra gener ens fisk har. men personligen ser jag det som att vet du inte att den är vildfångad med fångstplats osv så kan du nog inte veta; även odlade inom några generationer ser ju VF ut... (tänker typ F1-F5 eller så)
Precis som du säger så är det svårt utan att veta fiskens ursprung. Utseendet är en vägledning men det beror ju helt på gener. Det är de hårt odlade exemplaren som brukar sticka ut. Att veta att något är vf och om fisken kommer i en bra storlek redan från början tycker jag mest ger en bra indikation på hög potential storleksmässigt och att fisken troligen är rätt frisk med bra förutsättningar för ett långt liv. 
Utseendemässigt har vf från samma region oftast en viss typ av utseende men det behöver inte betyda att de är objektivt snyggare än bra kvalitet på odlade. Vissa arter har tydligare markeringar som odlade än vf så det blir mer än smaksak här. Personligen strävar jag alltid efter det "vilda" utseendet om möjligt. 
Svårt att tillägga så mycket, håller med om allt Matt skriver 02

Ja det känns inte helt hundra att gå efter utseendet om den är odlad eller vf. Här har vi ett fisksläkte som funnits och utvecklats i miljontals år. Inte ändras utseendet bara så där efter en generation i fångenskap. Evolutionen tar längre tid än så.
Skrivet av CeilingMatt
Nej inte stensäker, jag säger allitd att jag tror, gissar, misstänker osv. när jag uttalar mig om osäkra fall.
Det är ju däremot kännt att asienodlade fengäddor nästan alltid skiljer sig väldigt mycket från vildfångade (och för mig är det inget negativt, utan odling = välfigt få short body bla...)
Dåliga gener från VF ger jag inte mycket för däremot, det går liksom lite mot naturens egna lagar... kanske förekommer på några ställen men vi ser nog inte dom så ofta i handeln i så fall, gissar jag på.
Jo man kan absolut se om det är VF eller inte på många fengäddor även om man inte har info. om fångstplats osv.
Till och med på senegalusar jag hade för längesedan kunde jag se skillnader på mina butiks-köpta och några andra som en snubbe hade direktimporterat (dom var fulla med macrogyrodactylus vilket han inte ens hade sett så är ganska säker på att dom var direkt från naturen typ).
Varför det är så med fengäddor vet jag inte och har alltid undrat... kan det bero på hur dom odlas, med hormoner eller liknande, dåliga vattenvärden hos farmerna? Eller vad fasen det kan bero på har jag aldrig sett någon ha ett absolut svar på...
Skrivet av Lutt
Ja det känns inte helt hundra att gå efter utseendet om den är odlad eller vf. Här har vi ett fisksläkte som funnits och utvecklats i miljontals år. Inte ändras utseendet bara så där efter en generation i fångenskap. Evolutionen tar längre tid än så.
Nä helt hundra kan man ju inte vara ens om säljaren påstår att den är VF...
Jag vet inget om hur många generationer asien-fengäddorna har bakom sig, men en sak kan vi nog vara säkra på och det är att odling inte har något med evolutionen att göra. 03
Skrivet av theDOUCHE
Nä helt hundra kan man ju inte vara ens om säljaren påstår att den är VF...
Jag vet inget om hur många generationer asien-fengäddorna har bakom sig, men en sak kan vi nog vara säkra på och det är att odling inte har något med evolutionen att göra. 03
Ja odlar man på en speciell färg och mönster så är det en annan femma
Skrivet av theDOUCHE
Nej inte stensäker, jag säger allitd att jag tror, gissar, misstänker osv. när jag uttalar mig om osäkra fall.
Det är ju däremot kännt att asienodlade fengäddor nästan alltid skiljer sig väldigt mycket från vildfångade (och för mig är det inget negativt, utan odling = välfigt få short body bla...)
Dåliga gener från VF ger jag inte mycket för däremot, det går liksom lite mot naturens egna lagar... kanske förekommer på några ställen men vi ser nog inte dom så ofta i handeln i så fall, gissar jag på.
Jo man kan absolut se om det är VF eller inte på många fengäddor även om man inte har info. om fångstplats osv.
Till och med på senegalusar jag hade för längesedan kunde jag se skillnader på mina butiks-köpta och några andra som en snubbe hade direktimporterat (dom var fulla med macrogyrodactylus vilket han inte ens hade sett så är ganska säker på att dom var direkt från naturen typ).
Varför det är så med fengäddor vet jag inte och har alltid undrat... kan det bero på hur dom odlas, med hormoner eller liknande, dåliga vattenvärden hos farmerna? Eller vad fasen det kan bero på har jag aldrig sett någon ha ett absolut svar på...
jag gav ett ganska speciellt tillfälle när genetiken kan vara kass hos vilda djur också, sen är det ju massor med olika anledningar till att VF kan se lika "ful" ut som en CB, sjukdom under utveckling, långt gående svält och undernäring osv, bara för att det är i det vilda är det ju inte 100% dödlighet på något led som har ljusare färg eller plattare huvud eller andra mer avancerade "fel" det handlar ju bara om att dem ska ha lite flyt o få till det med brud + kakburk så blir det ju ace för dem oavsett hur missbildade dem är; är ju bara typ 2% eller något sånt av fiskar som når vuxen ålder, så är ju inte helt 100% tvärdraget skulle jag säga.

men man kan ju säga VANLIGAST är att det syns fysiologiskt 12
Jag tycker mig se en stor skillnad på dom små ex av fengäddor som kommer iaf.

Mina första jag köpte var ca 8-10 cm och med stora fina utanpåliggande gälar som successivt försvann. Vid 13-14 cm var dom helt borta.

Nu ser man 5-6 cm utan utanpåliggande gälar, inga spår av dom ens. Är det ett tecken på odling? Eller att odlingen har gynnat dom som avvecklas hällarna fort av någon anledning?
Skrivet av Sjebbe
Jag tycker mig se en stor skillnad på dom små ex av fengäddor som kommer iaf.

Mina första jag köpte var ca 8-10 cm och med stora fina utanpåliggande gälar som successivt försvann. Vid 13-14 cm var dom helt borta.

Nu ser man 5-6 cm utan utanpåliggande gälar, inga spår av dom ens. Är det ett tecken på odling? Eller att odlingen har gynnat dom som avvecklas hällarna fort av någon anledning?
hur stora dem externa gällarna är och hur länge dem sitter kvar borde väl rimligtvis vara en påföljd av hur mycket syre det finns i vattnet dem hamnar i snarare än hur inavlad den är? (är förvisso relaterad till odling till den grad att odling sker i vatten med hög syremängd vilket inte gynnar dem fengädde-led med anlag för stora externa gällar så dem anlagen försvinner i mängden som saknar det draget. 

I slutändan pratar vi ju //igentligen// inte om avlad mot vild, utan inavlad"sönderodlad" mot "normala" fengädder, även om det finns en tydlig skiljninsgräns i samtalet här mellan "fula" och "fina" fengädder så vidhåller jag vid att ni som uteslutande använder er av fysiologiska själ att säga att en fengädda är odlad eller inte begår ett vetenskapligt misstag, platta huvuden tillexempel lär vara till hjälp för dem fengädder som gräver ned sig i sanden, och då lär utåtstående ögon också vara till hjälp så att dem sticker ut bättre, och då behöver kroppen i sig inte vara lika kamoflerad. Kan ju helt enkelt vara så att det vi förknippar med "odlat" utseende har andra anledningar än det vi kopplar till det.

Dock så kan det ju vara så enkelt också att vi hoppar över något mer vetenskaplig metod och helt enkelt anser att dessa plattare grodögda fengädder är "fulare" och då mindre värda, dvs odlade.

Skit samma igentligen så länge fisken mår bra och inte lider av några ärftliga sjukdomar eller interna parasiter? Visst ser ju schysst ut med jätte mörka lapradis och välfärgade ornater; men dem beter sig ju knappast annorlunda bara för dem är OG från vildaste afrika med 4 människoliv tillskrivna sig i lokala myter och legender eller om det är en 4de generationens inavlade kusin till halvdan från kedjefarmen i thailands djupaste red light district, dem käkar pellets lika gött o hoppar lika gärna ur burken i jakt på godis och heta fengädde damer med korta kjolar.
1/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.