Hittade imorse en av mina Firebacks på golvet ett par meter ifrån burken. Hade bråttom iväg till jobbet så slängde i den i ett akvarium som stått med enbart vatten i en månad. Nu när jag kom hem lever den! Men det är knappt, den ligger still på botten och andas. Rör man på den tar den några simtag och stannar sen. Jag har fyllt på ca 30% vatten då det dunstat en del. Bör jag göra vb nu? Noll cirkulation är det, ska jag stoppa i nåt litet för ytrörelse? Bara vänta? Avliva? Den låg ca fyra timmar på golvet inatt då jag hörde några mystiska ljud som jag trodde var grannen. 11-12 cm lång är den.
Den måste ha tillgång till luft är det viktigaste i första läget. Sänk vattnet brutalt.

Skrivet av Jensinho
Den måste ha tillgång till luft är det viktigaste i första läget. Sänk vattnet brutalt.
Tack för tipset, nu är det 5-7 cm vattennivå. Är väl mest att avvakta nu antar jag.
Hålla vattnet i rörelse och lite filtrering är aldrig fel heller, dött vatten vill man inte ha. Annars antar jag att det är tiden som får göra sitt. Någon annan får flika in om det finns något mer att göra.
Svag rörelse är nog bra. Inte så att det blir jobbigt för fisken för den är kraftigt försvagad antagligen.
Utav tre channor jag hittat efter en längre tid utanför karet så klarade jag en. Och det var just med metoden lågt vatten tills den fått återhämtat sig. Fisken kommer ha ett skadat slemskickt så risken för svampinfektion är högre än normalt. Så vid förbättring hade god vattenkvalitet och salt minst 2dl/100 liter varit bra. Ögonen kommer kanske vara grumliga ett tag så förvänta dig inte att den äter direkt.
Håller tummarna!
Nu när jag kom hem låg han och andadespå precis samma ställe som i morse, men nu hade sandsnäckor börjat krypa upp på och peta man lite så rörde han sig inte. Nu simmar han i andra vatten...