Channor

»

channa pleurophthalma

Hej, tänkte bara kolla om någon av er vet hur stor den här arten blir och hur den är i humöret? 
https://www.rovfisk.se/species/118/ 02

Angående deras humör så är det lite si och så... Men generellt så kan man anta att de är mer arga och hetsiga än vad de är snälla... Skulle nog rekommendera att man håller dem i grupp, helst ensamma (artkar). Jag körde en ensam pleuro i mitt kar med massa blandad och det funkade helt okej. Så det kan funka det med. Så länge de andra fiskarna inte är mindre så brukar det funka... Däremot slog min pleuro ihjäl en annan nästan lika stor pleuro ganska fort efter isläpp. Så ja, det kan gå lite hur som helst. 

Om du köper pleuro till ditt kar: Håll extra kolla de första timmarna och var beredd på att kunna flytta ut pleuron eller annan fisk om det inte funkar. Annars funkar de som sagt ypperligt tillsammans i grupp. 
Okej, jag har tänkt mig att skaffa ett kar med bara channor i det, skulle det funka att ha typ 4st såna i samma kar ?04
Skrivet av sebbanplanberg
Okej, jag har tänkt mig att skaffa ett kar med bara channor i det, skulle det funka att ha typ 4st såna i samma kar ?04
Så länge alla är i ungefär samma storlek och introduceras i karet ungefär samtidigt så bör det inte vara någon fara alls. Tror nog det går att fylla på gruppen med fler pleuros allt eftersom också... I mitt fall så var det en ensam channa som inte gillade den nya channan, säkert för att den levt ensam så länge och kände sig hotad av en ny potentiell "ledare" i karet. Min ensamma pleuro var ganska bossig.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.