Projekt och DIY

»

transport samt förvaring av BD i 3 dagar

1/2
Hej om ca 3 veckor så ska jag och familjen till Danmark på minisemester i 3 nätter tänkte köpa med mig en BD hane på 18 cm över disk det är första gången jag tänker transportera samt förvara fisk i 3 nätter tanken är att jag ska ha en Ikea plastlåda 36L×36B×40H med lock termostat och filter då jag är framme för avhämtning  (dag1) kommer den få bo i hotellet med plastlådan tills hemgång under tiden kommer jag göra vattenbyte dagligen 20% och inte mata tills (dag3) hemgång kommer åka totalt 3 timmars bilfärd samt båten från fredrikshavn till Göteborg hur viktigt är det då med temperaturen samt filtrering om jag lyckas få tag i en batteridriven filter men temperaturen samt regleringen av rätt temp kan vara kallt kan vara att det är stekhett sommardag 35g då lär ju vattnet också bli varmt och dessutom i en bil ! Ska försöka få tag i en stor frigolit låda om det är bättre än plastlådan ? Tar gärna mot all tips tack i förhand!
Det är inte jättelätt att läsa det du skriver när det är en enda lång mening... 54

Men hur som helst... jag hade bytt 100% vatten varje dag och inte matat alls förrän rockan har hunnit vara i sitt permanenta kar hemma ett tag. 3-4 dagar utan mat är inget problem för en välmående rocka på 18 cm.
Det bästa du kan göra är att köpa rockan dagen du åker hem, och en frigolitlåda är bättre än ikea plastlåda, har du ingen frigolitlåda kan du hämta gratis på Tropfiskimport för han brukar slänga de, finns att hämta nästa torsdag.
Menar du allvar?
Förvara rockan i en 36L bunke i 3 dagar???
Sorry läste fel angående storleken på din bunke. Vilket fall som helst så tar du en riktigt stor risk. Det finns många som transporterar sina rockor och byter vatten var tredje timme på en färd på 12 timmar, och ändå är de orolig. 
Och att dessutom förvara rockan i 3 dagar, även och den inte dör av den gift den avger i vattnet så dör den förmodligen av stress.
Skrivet av Yanloo
Sorry läste fel angående storleken på din bunke. Vilket fall som helst så tar du en riktigt stor risk. Det finns många som transporterar sina rockor och byter vatten var tredje timme på en färd på 12 timmar, och ändå är de orolig. 
Och att dessutom förvara rockan i 3 dagar, även och den inte dör av den gift den avger i vattnet så dör den förmodligen av stress.
Jag håller med men ska man prova så kan man ju förbättra oddsen genom att ställa lådan mörkt för att minska stressen.
IKEA har större backar så satsa på nått bättre. Är det trångt i bilen så kan du köpa en större låda på plats och sen använda den lilla låda för transporten.

Men köp helst rockan sista dagen, som nån annan skrev...
Mmm ska göra det ytterstabästa för rockans välmående.  jag kommer skaffa en stor frigolit låda då och mörksätter omgivningen samt byta 50% vatten dagligen. Grejen är att jag inte känner killen som ska göra ett byte med,därför gör vi bytet på dag 1 men ska försöka hitta en bättre lösning så att jag kan hämta det sista dagen  . Enligt honom så verkar det funka samt att han gjort det tidigare!  han kommer att mata den fet tills den dagen jag hämtar rockan och innan dess så skall han göra så att han skiter ut All bajs så det inte smutsar ner vattnet under den tiden jag förvarar honom ! Hur gör gänget som åker till Tyskland Holland och köper med sig fisk hem ? Det är ju mer än 2 dagars biltur ?
Skrivet av bluedaimond
Mmm ska göra det ytterstabästa för rockans välmående.  jag kommer skaffa en stor frigolit låda då och mörksätter omgivningen samt byta 50% vatten dagligen. Grejen är att jag inte känner killen som ska göra ett byte med,därför gör vi bytet på dag 1 men ska försöka hitta en bättre lösning så att jag kan hämta det sista dagen  . Enligt honom så verkar det funka samt att han gjort det tidigare!  han kommer att mata den fet tills den dagen jag hämtar rockan och innan dess så skall han göra så att han skiter ut All bajs så det inte smutsar ner vattnet under den tiden jag förvarar honom ! Hur gör gänget som åker till Tyskland Holland och köper med sig fisk hem ? Det är ju mer än 2 dagars biltur ?
Hejsan,

Det allra bästa vore om du gav honom en liten handpenning på rockan och hämta honom sista dagen. På så sätt slipper du mista rockan.
Och på texten du skriver kommer du med säkerhet tappa rockan.
Du förstår väl om han matar rockan så som du beskriver i texten så tar det åtminstone ett par dagar innan han tömmer tarmarna. Och under tiden pissar han hona amonium i vattet. Dvs dem dagarna han tömmer tarmarna finns han i din baja och kommer att i bästa fall bli skadad av den giftiga vattnet. Dessutom så är det väldigt onödigt att stressa djuret på detta sätt, som också kan leda till sjukdom och död.
Det finns ingen erfaren i sverige som äns skulle chansa som du gör.
Ta en extra tripp och hämta fisken ifall du inte kan hämta den under sista dagen. Visst för att det tar lite tid och kostar extra, men hellre det än att riskera en massa i onödan.
Skrivet av bluedaimond
Vad är det för byte? Fik mot fisk? Vad för fisk isf?
En frisk rocka kan klara sig utan mat i veckor, det är onädigt att stressa rockan så mycket, även om allt går bra och du får hem den levande kan den matvägra och svälta ihjäll i värsta fall, att köra på ditt sätt är som att spela poker med rockan och gå all in och hoppas på bra kort.

Resan från Tyskland/Holland tar max 12 tim.
Är rockan från Mike Buurskov från Danmark?
I så fall kan jag tala med honom och du får rockan med dig under sista dagen o Danmark. 
Tack alla och snälla yanloo som vill hjälpa mig ! Vi har löst det ska åka imorgon med tåget lättast och billigast ca 8 timmar färd ca 400 biljetten från gbg c . Jag hör av mig yanloo om det inte löser sig imorgon
Härligt att se sånt här i communityn!

Snyggt styrt alla!
Håller tummarna bluedaimond
P.s vill bara påpeka det blev bilen ändå :)
Skrivet av bluedaimond
Tack alla och snälla yanloo som vill hjälpa mig ! Vi har löst det ska åka imorgon med tåget lättast och billigast ca 8 timmar färd ca 400 biljetten från gbg c . Jag hör av mig yanloo om det inte löser sig imorgon
Allting löser sig med din rocka 03
Pratade med Mike i morse, då jag skrev på din tråd. 06
Tack yanloo min landsman :)
Tänk om världen va så att alla är villiga och hjälpsamma!  när jag blev medlem i forumet så va jag nybörjare kunde inget om alls om hur man tar hand om fiskar det som gjorde att jag stannade kvar i hobbyn och i forumet va ni folket hjälpsamheten att man kunde vända sig till människor när man behöver hjälp!!!!!
Underbart att höra. Det är ju så här en community ska fungera :)

Återkom gärna med hur det går. 58
Tål rockor aktivt kol ?
It was a pleasure to make bussinnes with you Mike !!! Fick med mig den vackraste BD samt ett gratis batteridriven filter för att rockan ska klara resan .
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.