Jag har fått för mig att några/någon på detta forumet har/eller har haft afrikanska klätterfiskar.
Jag hittar inte riktigt all info jag vill ha angående dem tyvärr. Undrar bland annat hur fort de växer? Cm/ månad under bra förhållanden? Hur är de med andra fiskar eller med varandra i akvarium? Vissa påstår att de är tuffa andra att de är blyga? Kan man t.ex ha dem tillsammans med fiskar som är lite "underliga" i beteende och utseende så som Black Ghost?
Något annat speciellt man bör tänka på när det gäller arten?
De växer relativt snabbt från frimärksstorleken de ofta kommer som men saktar ned redan vid 8-10 cm och växer sedan snällt och långsamt till 15-20. Supersnälla, går bra i grupp, enkla på maten, snygga, intressanta. Svårt att hitta något negativt alls med dom. Hyfsat höga i kroppen så blir inte rovfiskmat i första taget heller trots rätt litet format.
Vad bra! Det låter helt perfekt. Tack för ditt svar!
@svampus har en ganska stor grupp med blandande storlekar. Långsamma fredliga fiskar i 4 nyanser av brunt.
Åhå, vad kul att era erfarenheter av arten stämmer överens också. Skönt att höra!
Verkar vara en superfisk ju.
Jag ska åka och hämta 4 stycken imorgon, kan knappt bärja mig. :D Har delat av akvariet det är tänkt att de ska få bo i så de kan få landa och vara frimärken i lugn och ro, tills de växt till sig och är redo att beblanda sig med övriga invånare. Bad om så stora som möjligt. Vilket antagligen betyder typ... 5 cm. Men, men! :)
Seriouslyfish's info var inte riktigt så komplett som den brukar vara där om denna firren, men det är en riktigt bra sida! Tur att ni finns så man kan fråga er då!