Satt och funderade.
För sköldpaddor och en del andra reptiler ger man ofta extra kalk tillskott i maten.
Tro ni att man kan göra Samma för gars.
(för att försöka förebygga svaga ryggar)
Tanken va väl typ att göra en massa av kalkpulver och trycka in i en räka eller liknande

Skrivet av HampusH
Detta låter som något för
Loachaholic att svara på... Låter absolut logiskt i mina öron. Frågan är hur stor skillnad det kan bli. Intressant idé iaf.

Det är något man måste nog använda när de är mindre innan eventuell komplikation uppstår.
Tror inte de går att rätta till ev bruten rygg osv men kanske kan användas för att stärka skelettet nog för att de ska kunna klara sig bättre
Det skadar ju inte, men väldigt skeptisk till att det kommer göra någon markant skillnad. Håll en lägre temp så minskar risken för att få ostkrokar.
Ha använt lite kalkpulver till min gars räkor.
Om de beror på kalken eller något annat vet jag inte.
Men han är mer aktiv och simmar mycket bättre.
Fortfarande e han böjd men långt ifrån lika mycket.
Jag sänkte temperaturen, matade mindre och gav maten rullad i kalk pulver.
Vete fan om de va kalkpulvret men han ser Jävligt mycket bättre ut nu och simmar bra mycket mindre ansträngt
Du kan kalla mig doktor bengädda. :)
Jag slutade med att Tillsätta extra kalk i hans mat för ca 2 veckor sedan.
Nu ha han börjat bli krokig igen.
Tror fan kalkpulver gjorde mer än jag trodde från början
Trist att den blev sned :/ Små Gars är ett djävulens otyg om du frågar mig...
Väldigt målande bilder dina två sista.
Börja med kalk igen?

Skrivet av Sjebbe
Väldigt målande bilder dina två sista.
Börja med kalk igen?
jo .
om de fungerar så bra som jag tror så är det värt det .
min tanke med detta lilla test är ju samtidigt att se om man kan hjälpa andra fiskar som brukar kunna ha samma problem med ben/rygg .
Bra!
Jo, ibland får ju fengäddor likande skador. Men då brukar den bakre delen vara ganska eller helt lam. Vet inte om det för någon skillnad.

Skrivet av Sjebbe
Bra!
Jo, ibland får ju fengäddor likande skador. Men då brukar den bakre delen vara ganska eller helt lam. Vet inte om det för någon skillnad.
Jag tror båda är resultatet av skelett skador