Heta diskussioner

»

Lufttryck, hur påverkar det?

Många som är lite insatta i fiske brukar ha en åsikt kring detta. Vanligast är väl att fisket brukar vara bra om lufttrycket legat stabilt en längre period.
Men hur påverkar detta våra akvariefiskar?
Vi kan med belysning, vattenbyten och andra hjälpmedel simulera dygn, väder och årstider...eller?

Hade en intressant diskussion med bror min @svampus om odling av fengäddor. Hiroshi Azuma skrev en artikel som finns att läsa på arofanatics där han skrev om hur han höll och efter många år lyckades odla på endlis utan hormoner. Leken skedde alltid på sommaren bla. Det finns fler arter som leker efter årstid trots att den lever sitt liv i ett till synes opåverkat akvarium.

Utöver temp, ph, kh, ljustimmar och tillgång på föda så påverkas våra fiskar av annat. Månens dragningskraft och lufttryck är fenomen som fisken tampas med på daglig basis.
Vad tror ni? Kom gärna med tankar och idéer.
Länk till ovan nämnd artikel: http://www.arofanatics.com/forums/showthread.php?t=182531
Intressant! Inte för att jag har något att tillföra egentligen men det låter inte helt orimligt. 
Antar att lufttrycket är olika i olika delar av världen? Kan det betyda att vissa fiskar kan vara svårare att odla i fångenskap i vissa delar av världen?
Jo, men precis min tanke. Har för mig att jag läste att en tysk hade ett marulioides-par som alltid lekte på sommaren. Lika så en med ett marulius-par.

Har även för mig att thailändaren som med statligt stöd försöker odla tigerfisk prövade fisk i olika trycktankar. Antar att det var för att simulera ett högre djup eller ett högtryck.

Nu svammlar jag duktigt utan källor, ska se om jag kan hitta lite länkar.
Har inte heller något att tillföra, men intressant ämne!
Otroligt intressant ämne. Lufttryck och månfas påverkar ju som sagt fisket i allra högsta grad. Jag har aldrig tänkt på detta men självklart påverkas även våra fiskar rejält av dessa  faktorer!
Jag har tex haft i tankarna att man kan riktigt jävla oflyt med en matvägrande fisk lufttrycket är fel. Spelar ingen roll vad du än erbjuder så kan en fisk vägra ändå.

Kul att någon fann det intressant 02
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.