sf_other

»

Mat till fei feng

har sett att min fei feng käkar upp slemskiktet på några medinvånare i karet. Har blivit så illa att jag tvingats flytta den då den nästan tog död på en annan fisk. 
misstänker att det saknas nåt i maten?

ser den knappt äta nåt. Jag brukar mata med pellets och räkor. Men den silar mest sanden. Men ser inte utsvulten ut. Men växer ju inte nåt i stort sätt. 
Vad kan man ge en fei feng på 15cm? 
Verkar inte så förtjust i pellets o räkor. Dock det enda den fått dom senaste åren. 
Vill ju helst få den o sluta äta på dom andra fiskarna! 
Vet att dom kan va jävliga mot rockor. Men det går en rocka i samma kar och den får va ifred.
Vilken sorts pellets ? Algtabletter ? C Gold ?
De ska ju ha grönt foder, med tanke på att de är växtätare... 02
Skrivet av runstenen
Vilken sorts pellets ? Algtabletter ? C Gold ?
Cichlid gold. Men ser den aldrig äta nåt typ. Silar sanden lite och sen jagar runt några utvalda fiskar och äter på dom. :/
Skrivet av Pingi
Cichlid gold. Men ser den aldrig äta nåt typ. Silar sanden lite och sen jagar runt några utvalda fiskar och äter på dom. :/
Cichlid gold är för carnivores. Feifeng är i huvudsak en växtätare, som sagt... Min förra käkade ärtor och zuchini (som egentligen var till för malarna) samt annat grönt foder så som algtabletter och grön räkmix. Repashys gröna foder skulle nog funka perfekt för en sån där pussgurka (hehe79).
Den enda FF jag fått till att växa någorlunda bra åt bland annat sand, någon sorts blästersand tror jag det var.
Har läst att deras diet i naturen delvis består av lera... ! 14

Mer grönfoder är säkert bra, granulat eller till och med flingfoder borde dom kunna få i sig ganska fort... gärna många små portioner om dagen, kanske med hjälp av någon foderautomat?

Men har dom väl börjat käka slemet på andra fiskar är det nog svårt & få dom att sluta med det tror jag.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.