Rockor

»

Motoro mat?

Vad är den bästa maten att ge sina rockor om man vill att dom ska lägga på sig och bli tjocka å fina?
Mitt par på 35cm är hanen hela tiden "lite" snabbare på maten än honan och därför inte får i sig tillräckligt. Hanen e fet som fan medans honans höftben syns. Några tips? Orkar inte hålla på och dela dom.
Dom har gått ihop flera år. Har näste uteslutande fått musselkött.
Kanske skulle sluta mata dom med musslor några dagar och bara häva i medium pellets kanske?
Du kan ju handmata den. Gillar du inte att bli blöt om händerna så använd ett pvc-rör, stoppa röret framför henne och häll i pellets, kommer antgligen va rädd för röret till en början, men när hon märker att det kommer mat ur den så går det över.
Skrivet av robidobban
Du kan ju handmata den. Gillar du inte att bli blöt om händerna så använd ett pvc-rör, stoppa röret framför henne och häll i pellets, kommer antgligen va rädd för röret till en början, men när hon märker att det kommer mat ur den så går det över.
Men ska jag gå över helt till pellets eller ska jag blanda typ pellets, räkor, musslor, i mixern?
Skrivet av nemal
Men ska jag gå över helt till pellets eller ska jag blanda typ pellets, räkor, musslor, i mixern?
Jag personligen föredrar att köra varierat. Är dock inte en särskilt erfaren rockägare så jag vågar inte svara på vad du ska och vad du inte ska göra.
Testa att sprida ut maten, jag matar mest med pellets och då ser jag till att maten sprids ut och inte ligger i en hög. Matar även med sillfilé samt räkor.
Försök mata med pellets då det är bra mef näringsinehåll och ordentligt med protein.
Jag brukar blanda mellan Cichlid gold och Alaska pollock. Räkor innehåller egentligen för mycket salt men att mata med det ibland gör nog ingen skada.
Skrivet av djr83
Jag brukar blanda mellan Cichlid gold och Alaska pollock. Räkor innehåller egentligen för mycket salt men att mata med det ibland gör nog ingen skada.
djr83 Brukar du göra en blandning mellan Gold och pollock eller brukar du variera mellan pellets och pollock?
Tror att min hona har väldigt hög ämnesomsättning för jag ser ju att hon äter ganska mycket. Dom har gått ihop i 3år minst och är lika stora i diameter medans hanen ser fet ut och honan platt och benig.
Skrivet av nemal
djr83 Brukar du göra en blandning mellan Gold och pollock eller brukar du variera mellan pellets och pollock?
Tror att min hona har väldigt hög ämnesomsättning för jag ser ju att hon äter ganska mycket. Dom har gått ihop i 3år minst och är lika stora i diameter medans hanen ser fet ut och honan platt och benig.
Det spelar nog ingen roll om man varierar eller blandar. Jag brukar variera.
Skrivet av djr83
Det spelar nog ingen roll om man varierar eller blandar. Jag brukar variera.
Tänkte mest om du mixar och fryser eller om du varierar från dag till dag...
Skrivet av nemal
Tänkte mest om du mixar och fryser eller om du varierar från dag till dag...
Aha. Jag varierar. Finns ingen anledning att krångla med att mixa så länge dom äter båda utan problem.
Min marble motoro hane blev väldigt smlan är jag hade en drös med malar i samma kar, det löste jag med att punktmata honom med PVC rör. Det är nog över 2 år sedan jag gjorde det sist, men han ballar fortfarande ur och attackerar PVCröret om jag stoppar ner det i karet, haha. 

Testa som sagt att sprida ut maten, och kör i mycket mat på en gång. Måste ju finnas någon botten på hanen, då kan honan fortsätta efter det... 02
Skrivet av HampusH
Min marble motoro hane blev väldigt smlan är jag hade en drös med malar i samma kar, det löste jag med att punktmata honom med PVC rör. Det är nog över 2 år sedan jag gjorde det sist, men han ballar fortfarande ur och attackerar PVCröret om jag stoppar ner det i karet, haha. 

Testa som sagt att sprida ut maten, och kör i mycket mat på en gång. Måste ju finnas någon botten på hanen, då kan honan fortsätta efter det... 02
Ska prova PVC varianten. Har uteslutande matat med musslor senaste åren. Ska prova lite pollock se vad som händer. Ev starta up ett karantänkar till honan och mata på som fan ;)
Var inne på Ica idag och kollade efter pollack. Hitade sill-fille. Rensade och frysta. Utan tillsatser. Det funkade kanon till honan. Hon mumsade i sig 2 hela filleer. Den fisken e ganska fet så detta ska nog fasiken gå vägen ;)
Skrivet av nemal
Var inne på Ica idag och kollade efter pollack. Hitade sill-fille. Rensade och frysta. Utan tillsatser. Det funkade kanon till honan. Hon mumsade i sig 2 hela filleer. Den fisken e ganska fet så detta ska nog fasiken gå vägen ;)
Rå sill innehåller tiaminas som bryter ner B1 som är viktigt för tillväxt. Troligtvis är det ingen fara om du bara matar tillfälligt och du kan även prova att tillsätta extra B1 i maten för att kompensera. Det brukar tex finnas i flytande smådjursvitamin.
Skrivet av djr83
Rå sill innehåller tiaminas som bryter ner B1 som är viktigt för tillväxt. Troligtvis är det ingen fara om du bara matar tillfälligt och du kan även prova att tillsätta extra B1 i maten för att kompensera. Det brukar tex finnas i flytande smådjursvitamin.
Okej. Så jag ska köra pollack ist?
Skrivet av nemal
Okej. Så jag ska köra pollack ist?
Jag vet inte. Som du säger så är sill ganska fet så det är ju bra om du behöver göda på nån fisk. Men långsiktigt är Alaska pollock helt klart att föredra.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.