sf_cichlids

»

Cichla Melaniae

Har nyligen köpt två Melaniae. De ser bara väldigt olika ut. Inte bara teckningen utan till viss del kroppsformen. Jag har kollat igenom grymt mycket bilder och jag undrar om inte den större av dem är en annan art. 9 av 15 arter i släktet beskrevs så sent som 2006 så det känns inte omöjligt att det finns fler. Har hittat ett fåtal bilder på liknande fiskar som beskrivs som Melaniae men jag tycker att det är en markant skillnad. Det kan ju dock lika gärna vara en lokal färgvariation eller en hybrid men det känns inte som det av någon anledning. Någon som har någon tanke om detta?

Mina fiskar har ju uppenbara likheter men de ser ändå bra olika ut..
Dom ser ut vara i olika storlek?

Det skiljer ju en del på färger mellan olika utvecklingsstadier, bara en tanke :)

Riktigt fina fiskar btw, grymt fina!
Om man tittar på denna kartan så kan man snabbt konstatera att den arten som ligger närmast vid en hybridisering är C.pinima. Även C.piguiti hade varit en möjlig partner.

Hittat bilder på hybrider mellan C.melaniea och dessa?
Ja det skiljer lite i storlek men jag tror inte att det har något med skillnaderna att göra. Hittar bilder på vuxna exemplar av båda "sorterna". Finns dock väldigt få som har en teckning över huvudet som påninner om min.. Jämför huvudet på denna med Melaniae, Pinima och Azul. Jag tycker inte att någon av dem eller någon annan ens liknar min fisk..
Skrivet av gar
Ja det skiljer lite i storlek men jag tror inte att det har något med skillnaderna att göra. Hittar bilder på vuxna exemplar av båda "sorterna". Finns dock väldigt få som har en teckning över huvudet som påninner om min.. Jämför huvudet på denna med Melaniae, Pinima och Azul. Jag tycker inte att någon av dem eller någon annan ens liknar min fisk..
Läst lite nu, många kallar det snakeskin. Alltså att fisken utvecklar ett överambitiöst mönster över hela kroppen. Det kan vara bara några st ur samma kull som utvecklar detta. Medans resten ser ut som "vanligt".

Många försöker så klart(läs asiater) förädla fisken genom att odla på dessa djur. Därav Bahia gold som är en förädlingsodling av kelberi.

Vet inte om man kan urskilja vilken annan art det skulle kunna vara annars om det är en hybrid.

Hur som haver är det en kanonfin cichla :)
Coolt! En sorts morph asså.. Det låter ju ganska rimligt eftersom den påminner så mycket om Melaniae i övrigt.
Äckligt snygga oavsett. Favoritcichla... 07
Är det inte bara hona & hane? 49
Det är det iofs men jag tror inte att skillnaden beror på det. Kolla bilder på Melaniae. Ingen som har samma teckning som min. Det finns lite bilder på Melaniae med mycket prickar men det är mest små individer. Hittar ingen som har den teckningen över huvudet som min har.
Min gamla melaine såg ut precis som din på bild 1 där med prickar över hela kroppen. 07 Den va 20cm sist jag såg den. 
Fan vad coolt! Åkte den upp till Gävle eller? Mina två kommer ifrån Tony nämligen och jag har för mig att jag hörde nåt om att han köpte din men att den dog.. Tony86 Kan också ha missförstått. Det är en fisk jag bra gärna skulle vilja ha tag i om den fortfarande simmar.
Skrivet av gar
Fan vad coolt! Åkte den upp till Gävle eller? Mina två kommer ifrån Tony nämligen och jag har för mig att jag hörde nåt om att han köpte din men att den dog.. Tony86 Kan också ha missförstått. Det är en fisk jag bra gärna skulle vilja ha tag i om den fortfarande simmar.
Ingen av dom du köpte av mig kommer från pingi :)
Nej min såldes nyligen till en snubbe på Facebook. :) Han är medlem här men vet inte vad han har för nick tyvärr. Jag har tyvärr ingen färsk bild på hur den ser ut. 52
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.