Fiskrelaterat

»

Sjebbe goes Hong kong

Jag fyllde som bekant 30 år för ett par dagar sedan. Så för att fira det hela åkte jag och min käresta till Hong Kong.
Bilderna som följer är från den stora gatan som varje dag och i synnerhet på helger har butiker och små stånd som säljer allt från fisk till teknik.
Gatan kallas i folkmun Goldfish market och ligger i ett område med fler nischade marknader så som tyg, blommor och kläder. Det var väldigt blandat vad gällande kvalitet på fisk. Och det var 4 arter som var mer frekvent  förekommande än andra. Parrot cichlid(papegojciklid hybriden),flowerhorn, koi/guldfisk i alla möjliga former och asiatiska arowanor. Jag delar tyvärr inte min brors ( @svampus ) fingerfärdighet med kamera så en hel del bilder har mer att önska. Jag hoppas ändå ni finner någon glädje i att jag delar med mig lite av vad jag såg. :)
Bland koi, flowerhorns och annat blöt kan det vara svårt att sticka ut. Jacky på Goldfish market hade lösningen: skaffa en skitsnygg superred med långa fenor. Toppa det med en platinum agar och ta en B.jurense med två goliath tigerfisk till dessert.

Efter lite småprat så förstod jag ganska snabbt att detta var en kille med smak för det annorlunda och udda. Han visade bild på en Golden gar han sålt bara några dagar tidigare och det stack till i bröstet...vafaaaaan!

Han huserade även fin diskus och andra riktigt svullna flowerhorns. Klart han ska ha ett klistermärke.
I en av dessa trappor upp hamnade jag i Crystal garden. Ägaren heter Robin och hade verkligen lagt ribban högt. Med en Snow silverarowana och både linjeodlad pearl och albino pearl så hade jag svårt att hittade exklusivare fisk på ett och samma ställe. Som sig bör fanns det Bd av hög kvalisort som simmade i skuggorna av dyra fina asiater.

Han förtjänade helt klart ett klistermärke. Så efter mitt besök blev nu just denna trappa upp lite exlusivare :P
I vimlet av folk och fisk missade jag många små skyltar. Skyltar som hintade om att in i detta mörka hål och upp för denna pissblöta trappa finns fler ädelstenar. Det krävs alltså både uppmärksamhet för detaljer och mod att hitta hit. Något jag saknade den första dagen.

Som tur var hade tjejen inga som helst problem upptäcka eller dra sig för att kliva in i en mörk gränd. Här följer ett blandat axplock av de finaste och roligaste vi stötte på.
Grymt! 03
WOW!!!! Snacka om "blöt" semester!
Vilka jäkla fiskar!!! Pulsen ökade något
Vilket sinnessjukt utbud! Grymt kul att du rapporterar om dina asiatiska upplevelser i bild och text! 
Tack så mkt 01

Det hela var ett riktigt akvaristiskt äventyr. Rätt utmattande till slut. Det faktum att man knappt reagerade på ett par klockrena BD tillsammans med en SR är ett tecken på att kvaliteten och kvantiteten höll jämna steg.

Jag tog mig även en snabb tur till en matfisk-marknad. Även här hittade jag rariteter. Siniperca chuatsi såg jag flertalet, en hel drös med olika rovmalar och jag tyckte mig även skymta stora botior av okänd sort. Alla livslevande i friggolådor för hållas färska. Det kliade duktigt i fingrarna, ville köpa hela lådor och be någon skicka lådan som den var mer eller mindre haha
Dåligt med channor?
Skrivet av robidobban
Dåligt med channor?
Matfisk... 19
Skrivet av robidobban
Dåligt med channor?
Jag hittade ju micro, argus och asiatica. Vilket va mer än jag räknat med. Microsarna som var tre till antalet var lätt över 60 cm, dom största jag sett live.
Argusen var första gången jag sett över huvudtaget och var på en restaurang. 45ish typ.
Fan va grymt! Kul att du delar med dig av "ett par" bilder.
Mår nästan lite dåligt av att se att det säljs red mammons och annat tjockt i cyklidväg i butik där nere. 
För 176:e gången känner jag att jag borde varit asiat
Skrivet av Wrandel
Fan va grymt! Kul att du delar med dig av "ett par" bilder.
Mår nästan lite dåligt av att se att det säljs red mammons och annat tjockt i cyklidväg i butik där nere. 
För 176:e gången känner jag att jag borde varit asiat
Du är min asiat...
Skrivet av Sjebbe
Tack så mkt 01

Det hela var ett riktigt akvaristiskt äventyr. Rätt utmattande till slut. Det faktum att man knappt reagerade på ett par klockrena BD tillsammans med en SR är ett tecken på att kvaliteten och kvantiteten höll jämna steg.

Jag tog mig även en snabb tur till en matfisk-marknad. Även här hittade jag rariteter. Siniperca chuatsi såg jag flertalet, en hel drös med olika rovmalar och jag tyckte mig även skymta stora botior av okänd sort. Alla livslevande i friggolådor för hållas färska. Det kliade duktigt i fingrarna, ville köpa hela lådor och be någon skicka lådan som den var mer eller mindre haha
Kul resa, nästan tur att man inte kan handla med sig hem,hade blivit dyrt06
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.