brukar det finnas nitrit i kommunalt vatten? Får nämligen utslag när ja testar mitt kranvatten.

Skrivet av runstenen
Dubbelkolla testet !
på vilket sätt menar du? Har även testat tetras No2 droptest men de börjar ju på <0,3mg/l. Jbl:s är ju från 0,001mg/l
Jag tror absolut inte att det ska finnas nitrit i kranvatten. Det ska ju vara "rent". Nitrit är ju ett gift.

Skrivet av gar
Jag tror absolut inte att det ska finnas nitrit i kranvatten. Det ska ju vara "rent". Nitrit är ju ett gift.
Nej tycker också de verkar märkligt. Men enligt mitt jbl droptest så får ja värden på 0,025 i kranvattnet. Köpte även ett nytt test för ja tänkte om de var något fel på de jag hade först. Men fick samma värden då med. Är de inte 5ml vatten i behållarna och 5 droppar av varje i ena behållaren?
Personligen tycker jag att JBL suger, dom andra dropptesterna är mycket bättre. Kommer inte ihåg vad dom andra heter.
Tetras är enkelt och smidigt, en riktig klassiker. Självklart ska det inte finnas blodgift i kranvattnet, såvida du inte har egen brunn, eller nån annan skum anledning till att kunna ha det.

Skrivet av Diskuspassion
Tetras är enkelt och smidigt, en riktig klassiker. Självklart ska det inte finnas blodgift i kranvattnet, såvida du inte har egen brunn, eller nån annan skum anledning till att kunna ha det.
Vad kör ni för tester då? Kanske lika bra att göra sig av med jbl testet då.
Sera och Tetra har jag använt. Dom är nog likvärdiga men skulle jag välja så hade jag valt Tetra.
Visst finns det nitrit i kranvattnet. Mer eller mindre. I allas kranvatten ;) Väldigt små doser i regel här i Sverige, därav att bara jbl testet med högre känslighet ger utslag. Det där försvinner på en sekund när vattnet kommer i kontakt med din biomassa i karet. Vad mäter du i karet m samma test ? Och du hade köpt ett till och referens testat med va ?

Skrivet av gar
Dream on ;) Nej men vi har ju väldigt bra vatten här men inte är det helt rent. Därav användningen av osmosvatten till många korallakvarium tex. Jag har tex 95 tds på kranvatten innan osmosfiltret. 2 tds efter. Så inte ens då är det helt "rent" men nära på :)

Skrivet av runstenen
Visst finns det nitrit i kranvattnet. Mer eller mindre. I allas kranvatten ;) Väldigt små doser i regel här i Sverige, därav att bara jbl testet med högre känslighet ger utslag. Det där försvinner på en sekund när vattnet kommer i kontakt med din biomassa i karet. Vad mäter du i karet m samma test ? Och du hade köpt ett till och referens testat med va ?
Mätt med samma test i karet o får samma värden där i. Japp köpte ytterligare ett jbl o visade samma. Har dock köpt tetras test nu. Men de är ju inte lika känsligt. De testet börjar ju på <0,3mg/l och uppåt. När ja mäter med de så är behållaren riktigt gul. jbl mäter ju från 0,001 och sen uppåt. Men räcker de att lita på tetras ? Svårt att veta när de är noll om den visar från <0,3

Skrivet av Rode
Mätt med samma test i karet o får samma värden där i. Japp köpte ytterligare ett jbl o visade samma. Har dock köpt tetras test nu. Men de är ju inte lika känsligt. De testet börjar ju på <0,3mg/l och uppåt. När ja mäter med de så är behållaren riktigt gul. jbl mäter ju från 0,001 och sen uppåt. Men räcker de att lita på tetras ? Svårt att veta när de är noll om den visar från <0,3
Problemet med JBLs tester är ju att färgerna på vätskan inte stämmer med färgerna på pappret. Det är som att jämföra typ utspädd jordgubbssaft (vätskan i röret) med ketchup (pappret). Visst, man kan ju se om det är grönt eller rött eller nån annan färg, men att se mer exakt än så tycker jag är omöjligt eftersom färgerna är så pass olika.
Oavsett vilket test man använder så tror jag inte att det blir en nitritspik av att byta vatten. Kraschar karet av det så får man nog flytta om man vill hålla nåt annat än Pollys och lungfisk. Jag har aldrig tyckt att jag egentligen får ut något av att testa vattnet. Har man känsliga fiskar så måste man ju oavsett förekomma det problemet.

Skrivet av djr83
Problemet med JBLs tester är ju att färgerna på vätskan inte stämmer med färgerna på pappret. Det är som att jämföra typ utspädd jordgubbssaft (vätskan i röret) med ketchup (pappret). Visst, man kan ju se om det är grönt eller rött eller nån annan färg, men att se mer exakt än så tycker jag är omöjligt eftersom färgerna är så pass olika.
Okej. I så fall är de ju lite kul att folk alltid pratar om att man har noll i nitrit osv. Körde stickor innan och de lärde man sig ganska snart att de inte gick o lite på. Fick nitritspik i 200L baljan med små rockor i. Därför ja hållt på med vattnet o testat fram o tillbaka. Får väl köpa ett test från typ sera eller liknade för att se om man kan få fram ett tydligare test.
Dom räknar väl <0,3 som 0. Det kan ju faktiskt vara det.
Det stora problemet med stickor tycker jag är att färgerna är så sjukt lika. Ok och inte ok på nitrit är typ vit och supersupersuperljus nyans av rosa och när man har doppat stickan så får man fram typ "blöt vit" som är något mörkare än bara vit.
Vad betyder det egentligen?
Kommer inte ihåg vilket märke på stickor jag hade.

Skrivet av djr83
Dom räknar väl <0,3 som 0. Det kan ju faktiskt vara det.
Det stora problemet med stickor tycker jag är att färgerna är så sjukt lika. Ok och inte ok på nitrit är typ vit och supersupersuperljus nyans av rosa och när man har doppat stickan så får man fram typ "blöt vit" som är något mörkare än bara vit.
Vad betyder det egentligen?
Kommer inte ihåg vilket märke på stickor jag hade.
Ok så man räknar <0,3 som noll? Borde ju vara så eftersom annars går de ju aldrig veta med de testet om man verkligen har noll. Stickor är värdelöst. När ka fick mitt nitritspik i lilla burken så hade ja stickor . Visade då noll i nitrit och endast lite nitrat. Åkte o köpte ett droptest o vips så fick man reda på att de var nitriten dom mådde dåligt av.
Man får ju tänka på att det antagligen kan vara olika nyanser av färgerna mellan dom som finns på pappret också. Ligger den mellan gult och ljusorange (åt det ljusorangea hållet) så kan man kanske tolka det som 0,29 medan helgult faktiskt är 0. Jag vet inte.
Visar ett Tetra-test helgult för mig så är jag i alla fall nöjd med nitritnivån i vattnet.