sf_other

»

Mindre gädda istället för Florida

Tycker att Floridas är grymt coola men för tillfället finns de inte på några listor och dessutom blir de ändå hyfsat stora och jag har inte skaffat mig en stor burk (än). Jag har planer på att skaffa nånting kring 800-1000 liter när det dyker upp något vettigt, i dagens läge har jag en 220 och en 400-liters burk(120x60x60) som fiskarna kan växa upp i.

Har kikat vilka alternativ det finns som man kan hålla i hyfsat normala kar. Fiskblandningen jag tänkt mig är 
4-6 gäddor av någon sort
4-6 Geophagus X
1 Black Ghost (har redan)
2 L001 (har redan)
2 Delhezis
1 Hystrix (längre fram i tiden såklart, beror även på vilken burk jag köper)
1 stim skivtetror eller liknande (om det är möjligt,annars får det vara)

Arterna jag har tittat på är

Hujeta http://www.seriouslyfish.com/species/ctenolucius-hujeta/
Randig gäddtetra http://www.seriouslyfish.com/species/boulengerella-lateristriga/
Sötvattensnäbbgädda http://www.seriouslyfish.com/species/xenentodon-cancila/

Har även sett att en kille på forumet hade Potamorrhaphis guianensis, vilket finns på alagrets listor. Hittar dock ingen vidare information vid googling.

Har ni erfarenhet av någon av dessa, vilka är lätta att få att äta, vilka skulle passa bättre till en nybörjare inom rovfisk osv...
Nu har jag bara haft hujeta utav de arterna du undrar över.
@svampus har haft bolengurella, osäker på vilken art. Så jag har haft förmånen att studera dom lite grann iaf.

Iaf så tror jag hujetorna är dom som är lättast både vad gällande maten samt att kunna föra sig i en com-tank likt den du beskriver.

Hujetor i grupp är nog att föredra. Då är dom mer framåt och  inte lika lättskrämd.

Dom andra två nämnda är nog för sköra skulle jag tro. Hade nog gjort sig bättre i ett artkar. Sen med fengäddor som lurar längs bottnen. Skivtetror som stressar...känns som att dom lätt skulle bli hängandes bakom ett utblås eller en pump tills dom tynar bort.

Skrivet av Sjebbe
Nu har jag bara haft hujeta utav de arterna du undrar över.
@svampus har haft bolengurella, osäker på vilken art. Så jag har haft förmånen att studera dom lite grann iaf.

Iaf så tror jag hujetorna är dom som är lättast både vad gällande maten samt att kunna föra sig i en com-tank likt den du beskriver.

Hujetor i grupp är nog att föredra. Då är dom mer framåt och  inte lika lättskrämd.

Dom andra två nämnda är nog för sköra skulle jag tro. Hade nog gjort sig bättre i ett artkar. Sen med fengäddor som lurar längs bottnen. Skivtetror som stressar...känns som att dom lätt skulle bli hängandes bakom ett utblås eller en pump tills dom tynar bort.

Kan mycket väl vara så att de blir för skrämda av sällskap, ser det rekommenderas lite här och var till olika gäddtetror att deras kar ska stå lite avsides för att inte stressas för mycket. 

Eftersom jag hade lite att göra ikväll tog jag en liten akvarierunda, besökte Akvarielagret och Hornbach. Var ett tag sedan jag var på lagret, tyckte de hade lite nya saker jag inte sett förut bland annat http://www.seriouslyfish.com/species/luciocephalus-pulcher/ som egentligen passar in på mina kriterier, men i butiken såg de tyvärr riktigt stela och tråkiga ut så jag hoppar nog över dem. De hade även rätt bra pris på Geophagus orange head så kanske blir att man köper sig en grupp framöver.

Vet inte om ni vet det men Hornbach har en del rovfiskar. Inte så värst mycket, men Endlicheri, Senegalus, Black Ghost, Hujeta, Bleheri och säkert nån fler art men framförallt bra pris även om de är små. Tyvärr var Hujetorna slut och restade, men de var märkta på 62 kronor styck så där kan man nog stå ut med att vänta lite. Tycker även alltid att det är fräscht och bra där även fast det är en kedja, jag har inte sett någon död fisk där. Tyvärr ganska litet utbud men de kan ta hem från akvarieteknik iallafall.
ph-kraven för en Lucio verkar lite speciella. Vet dock inte hur pass surt den faktiskt behöver för att trivas i praktiken.
pH: Acidic water is a prerequisite when keeping this species. In its natural waters it has been collected in water with a pH of just over 3.0! In the aquarium a value of 6.0 should be considered the absolute maximum.
En fisk som står blickstilla i vassen och lurar dygnet runt tills det kommer en guppy är min erfarenhet av dessa.
Hujeta däremot rör sig lite grand, är snabba och enkla på maten, stimmar bra etc. 
Annars finns det tvåa arter av "sötvattensbarracuda" på listorna just nu som kanske kan vara ett alternativ. De blir dock kanske lite stora för dina kar över tid, särskilt den gula.http://www.seriouslyfish.com/species/acestrorhynchus-falcatus/http://www.seriouslyfish.com/species/acestrorhynchus-falcirostris/

Om du gillar Florida Gars så är det dem du ska satsa på. Det tar en bra stund innan de växer ur ett 400l och då har de i värsta fall, om du inte hunnit uppgradera, minst femdubblat sitt värde. Annars är både Hujeta och Boulengerella riktigt kul fiskar. 
Skrivet av gar
Om du gillar Florida Gars så är det dem du ska satsa på. Det tar en bra stund innan de växer ur ett 400l och då har de i värsta fall, om du inte hunnit uppgradera, minst femdubblat sitt värde. Annars är både Hujeta och Boulengerella riktigt kul fiskar. 
Du har helt klart en poäng i det, men tyvärr kvarstår problemet att de inte finns på några listor och de enda som jag har sett privatpersoner sälja är 25+ och då blir det ju gränsfall från första början. Men jag har precis börjat med rovfisk så jag får lugna mig lite och skaffa dem när jag har större burk, vilket förmodligen blir om inte allt för länge.

Är det någon större skillnad i beteende mellan Hujeta och Boulengerella? Hujeta känns som ett bättre val ekonomiskt eftersom man kan köpa 6 Hujetor för priset av en B.
Det är nog bara listorna du tittar på som inte stämmer :) Glaser har ej, men antingen AT eller Ima har alltid :)

Boulengerellan är extremt fjollig. Ögonen flackar fram och tillbaka och bröstfenorna ser ut som vingarna på en kolibri. Ser ut som de konstant skakar av rädsla. Väldigt stillastående men grymt  snabb när det äter. Hujetorna är väl lite mer rörliga och inte lika livrädda. Dessutom kul att ha en grupp. Jag skulle säga att Hujetorna är roligare och boulengerellan mer personlig så det är ju en smaksak. Boulengerellan är klart mer lik Gars i beteende.
Skrivet av Twix
Du har helt klart en poäng i det, men tyvärr kvarstår problemet att de inte finns på några listor och de enda som jag har sett privatpersoner sälja är 25+ och då blir det ju gränsfall från första början. Men jag har precis börjat med rovfisk så jag får lugna mig lite och skaffa dem när jag har större burk, vilket förmodligen blir om inte allt för länge.

Är det någon större skillnad i beteende mellan Hujeta och Boulengerella? Hujeta känns som ett bättre val ekonomiskt eftersom man kan köpa 6 Hujetor för priset av en B.
Dom har några stora på a-lagret i ett av karen som står på kortsidan av ställnignarna under ålarna mitt emot det stora dammliknande karet.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.