Hej hej
Ang alger.
Får efter några dagar beläggning/alger på insidan av rutan. Hade samma problem med mitt förra kar men trode det hade å göra med ljuset.
Det jag matar fisken med är enbart musslor. Det gjprde jag i mitt förra kar oxå.
Just nu har karet varit igång i ca 2 veckor.
Har ljuset tänt i ca 8h/dag. Inte särskilt mycket fisk heller.
Uv filter som gäller eller?
Kan det vara musslorna som ställer till det för mig?
Se lånad bild. Så här ser det ut.
Väldigt enkla att skrapa bort.
Med 8 h ljus per dag så är det inte så konstigt att det blir alger. Beror ju givetvis på hur stark belysningen är, men jag har ett kar som jag har tänt max 8 h, ibland inte mer än 4-5h per dag. Där blir det också alger på rutan. Får även alger i kar som jag har tänt kortare tid än så.
Det löser man väldigt enkelt med en magnetskrapa. Med tanke på att de är så lätta att skrapa bort så räcker det med att man kör en vända med magnetskrapan 1 gång i veckan ungefär. Eller när du själv tycker att det behövs. Tror inte man kan få bort algerna helt om du inte kör helt utan belysning. Eller enbart har det tänt väldigt korta perioder.
Har 3 andra kar som är mindre som är tända lika länga utan bekymmer. Mitt gamla 720 oxå tänt lika länge utan bekymmer. Tycker bara det e konstigt.
I mitt 720 matade jag mest med torrfoder. Medan dom andra med musslor. Skulle inte funka med uv filter?